Re: sledzie, sledzie ..... w duzej ilosci

Data: 2001-12-14 19:57:18
Temat: Re: sledzie, sledzie ..... w duzej ilosci
Od: <b...@n...se>

> Byly prosby o sledzie. Prosze bardzo ponizej 1000 i jedna potrawa ze
> sledzia :)))
> Wszystkie przepisy dostalam od Basi ze Szwecji.
> Monisiatko
------------------------
No to mnie juz Monika zaprezentowala. Nie powiedziala tylko, ze ja mam kuku na
punkcie sledzi. Mam, nawet spore. Dlatego jeszcze kilka sledziowych przepisow
dorzucam:-)

Sledzie glögg-owe (glögg to taki napoj, cos w rodzaju grzanego wina, podawany
tutaj w okolicach swiat Bozego Narodzenia)
50 dkg solonego, wymoczonego sledzia
1 cebula pokrojona na plasterki
3-4 lyzki rodzynkow
0,5 szklanki occtu 12%
szklanka wody
niecala szklanka cukru
2 kawalki cynamonu
2 lyzki gozdzikow
1 lyzka ziaren kardamonu
1 pokrojona pomarancz
W naczyniu, najlepiej kamiennym, klasc na przemian: sledz, rodzynki i cebule.
Zagotowac ocet z woda, cukrem i przyprawami. Ostudzic i zalac tym sledzie.
Niech postoja conajmniej jeden dzien.

Sledz pomaranczowo-pieprzowy
40-50 dkg wymoczonego, solonego sledzia- filety
0,5 szklanki cukru
niecala szklanka wody
4 lyzki occtu 12%
1 cebula pokrojona na plasterki
1 mala marchewka w plasterkach
8 ziaren ziela angielskiego
1 listek bobkowy
Zagotowac wszystko z wyjatkiem sledzia. Ostudzic. Zalac sledzia. Zostawic na
dzien.
2 lyzki koncentrowanego soku z pomaranczy
1 lyzeczka startej skorki z pomaranczy
0,5 lyzeczki ziaren ziela angielskiego
0,5 lyzeczki ziaren pieprzu czerwonego
0,5 lyzeczki ziaren pieprzu bialego
0,5 lyzeczki ziaren pieprzu czarnego
Wyjete z zaprawy i pokrojone kawalki sledzia zalac sokiem pomaranczowym i
posypac skorka. Posypac pieprzem i zostawic na dzien do naciagniecia. Po dniu
mozna jesc.

Sledz bazyliowy
1,5 kg filetow wymoczonych
1 litr wody
szklanka occtu
Wymieszac zalewe, zalac sledzia i postawic w chlodzie przez noc.
1 wiazka swiezej bazylii
2 szklanki tlustej smietany kwasnej
1 zabek czosnku
sol i pieprz
Wyjac sledzia i osuszyc. Zmiksowac bazylie ze smietana i czosnkiem. Zalac tym
sledzia. Jesc po 2 dniach.

Sledz cytrynowo-limetkowy
5 wymoczonych filetow
zalewa I
1,5 litra wody
5 lyzek occtu 12%
0,5 szklanki cukru
10 ziaren ziela angielskiego
1 listek bobkowy
1 mala cebula
kilka lodyzek koperku
zalewa II
0,5 szklanki majonezu
1,5 szklanki kwasnej smietany
starta skorka z jednej limetki
1 lyzka soku z limetki
starta skorka z 0,5 cytryny
1 lyzka soku z cytryny
Zagotowac zalewe I bez cebuli i koperku. Ostudzic i zalac nia sledzia z
koperkiem i cebula. Zostawic na jeden dzien. Wyjac filety, pokroic i zalac
zalewa II. Posypac starta skorka.

Sledz cytrynowy
4 duze, wymoczone filety
4 lyzki occtu 12%
0,5 szklanki cukru
niecala szklanka wody
1 lyzka potluczonych ziaren cholendry
1 cebula w plasterkach
1-2 cytryn, sok
2 lyzki startej skorki cytrynowej
cienkie plasterki z 0,5 cytryny
Zmieszac ocet z cukrem i woda. Nie trzeba gotowac, ale cukier ma byc dobrze
rozpuszczony. W naczyniu ulozyc sledzia na przemian z cholendra, cebula i
cytryna. Zalac zaprawa. Postawic na jeden dzien. Przy podawaniu udekorowac
plasterkami cytryny i cebuli.

Sledz cytrusowy
40 dkg wymoczonych filetow
1,5 szklanki cukru
0,5 l wody
1 cebula, najlepiej czerwona jak jest, pokrojona na grube kawalki
2 kawalki cynamonu
2 gozdziki
4 ziarna kardamonu
8 ziaren ziela angielskiego
1 listek bobkowy
1 pomarancz- sok i starta skorka
1 cytryna- sok i starta skorka
niecala szklanka occtu 12%
Zagotowac wszystko z wyjatkiem sledzia i occtu. Gotowac przez 5 minut. Zdjac z
ognia i dodac ocet. Ostudzic. Zalac sledzia w kawalkach i zostawic na
conajmniej 3 dni.

Paprykowy sledz Kerstin
40 dkg sledzia wymoczonego
0,5 czerwonej papryki
1 cebula
10 cm pora
zalewa:
0,5 szklanki wody
4 lyski occtu
0,5 szklanki cukru
1 listek bobkowy
10 zmiazdzonych ziaren ziela angielskiego
Zagotowac zalewe, ostudzic. Ulozyc w sloiki kawalki sledzia z plasterkami
papryki, cebuli i poru. Zalac przecedzonya zalewa. Do jedzenia po 2 dniach.

Sledz Misia Uszatka (Nalle Puh)- pojecia nie mam dlaczego tak sie nazywa :-)
50 dkg wymoczonych filetow
0,5 szklanki cukru
niecala szklanka wody
4 lyzki occtu 12%
[...]
0,5 pomaranczy
0,5 szklanki smietany kwasnej
4 lyzki majonezu
1 lyzka miodu
0,5 lyzeczki grubo zmielonego pieprzu
Wyjac sledzia z zalewy i pokroic na kawalki. Zetrzec skorke i wycisnac sok z
pomaranczy. Wymieszac ze smietana, majonezem, miodem i pieprzem i zalac
sledzia. Trzyma sie w lodowce 4-5 dni.

Sledz chrzanowy z kawiorem
40 dkg wymoczonych filetow
1 zoltko
1 lyzeczka musztardy gruboziarnistej
2 lyzki startego chrzanu
0,5 szklanki oleju kukurydzianego
5 lyzek tlustej smietany kwasnej
2 lyzki czerwonego kawioru (mozna bez)
1 drobno posiekana cebulka
Zmiksowac zoltko z musztarda i chrzanem. Dodawac po kropelce oliwy. Dodac
smietane, cebulke i kawior. Ewentualnie pieprz i sol do smaku. Pokroic filety,
wlozyc do sloika i zalac sosem. Jesc po 2 dniach.

Sledz chrzanowy
80 dkg wymoczonych filetow
2 lyzki musztardy
2 lyzki cukru
1 lyzka occtu winnego z bialego wina
3 lyzki oleju kukurydzianego
0,5 szklanki tlustej, kwasnej smietany
2 lyzki startego chrzanu
0,5 szklanki posiekanego szczypiorku
Pokroic sledzia na kawalki. Wymieszac wszystkie skladniki na sos i zalac nim
sledzia. Jesc na nastepny dzien.

Sledz z sherry kremowy
40 dkg wymoczonych filetow
Sos:
1 lyzka drobno posiekanej cebulki
3-4 lyzki drobno posiekanego koperku
1 lyzka przecieru pomidorowego
2 lyzki sosu chili (Heinza)
2-3 lyzek sherry
1 szklanka tlustej, kwasnej smietany
Wymieszac skladniki na so. Pokroic filety i zalac sosem. Jesc po 4-5 godzinach.

Sledz kalabryjski
4 wymoczone filety
Sos:
1 szklanka posiekanych pomidorow z puszki
3-4 lyzki oliwy
3 lyzki przecieru pomidorowego
2 lyzki occtu
2 lyzki nasion kopru wloskiego (fenkulu)
1 szklanka posiekanego koperku
1 lyzeczka pieprzu cayenne (pieprz turecki)
Wymieszac sos. Zalac kawalki sledzia sosem w szklanym sloiku. Jesc na drugi
dzien.
Smacznego
baska