Re: soczewki jednodniowe

From: "atupaj" <a...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: soczewki jednodniowe
Date: 29 Apr 2006 11:14:15 +0200

Ależ tu niektórzy herezje piszą. Psucia się żywności nie widać od razu. W
ramach pewnego terminu przydatności producent gwarantuje za ich
mikrobiologiczną czystość, tzn. że nie zostaną zaatakowane przez grzyby przede
wszystkim, wytwarzające w ramach swojego metabolizmu substancje toksyczne,
także karcenogenne. Termin przydatności do spożycia nie jest tylko "dla
przepisów". Wobec wszystkiego, co go przekroczyło, można mieć wątpliwości, czy
nie jest już w jakiś sposób "nadpsute". I niebezpieczne jest jedzenie takich
środków spożywczych, ponieważ pierwszych oznak psucia się nie widać gołym okiem.

> Podobnie. W sposób magiczny lek, który jest ważny przez 3 lata nie zepsuje
> się natychmiast po przekroczeniu tego terminu.
natychmiast nie. Ale proces psucia się może się rozpocząć. W żadnym wypadku nie
wolno używać leków po terminie ważności! Każda substancja ma swój
okres "trwania", po którym ulega zmianom, choćby w wyniku dostępu do tlenu
atmosferycznego. Leki to związki chemiczne.

> Oczywiście, że nie, bo producent się zabezpieczył terminem przydatności.
oko to bardzo wrażliwy organ. noszę 7 rok soczewki kontaktowe i nigdy nie było
takiej sytuacji, żebym zapomniała bądź przenosiła je o dzień-dwa. Od początku
noszę szkła trzymiesięczne. Takie rzeczy nie trudno pamiętać - kiedy je trzeba
zmienić.
Oczywiście, że soczewki nie "rozpadną", nie "zepsują" się od razu po
przekroczeniu terminu ważności. Ale zachodzą w nich mikrozmiany, zużywają się,
co sprawia, że oko ma mniejszy dostęp do tlenu - bardzo niebezpieczne jest przy
tym, że takich zmiam NIE WIDAĆ OD RAZU. U siebie zauważam już pod koniec
terminu ważności soczewek, że trwalej osadza się na nich film łzowy, że męczą
się troszkę bardziej oczy. zupełną głupotą jest dla mnie narażanie swojego
wzroku poprzez przenoszenie szkieł kontaktowych w przekonaniu, że przecież
termin ich ważności to głównie wymóg przepisów.

pozdrawiam
Anna