Re: strona o higienie wzroku - gdzie?

Data: 2005-06-25 20:49:35
Temat: Re: strona o higienie wzroku - gdzie?
Od: Adam Dziendziel <w...@g...o2.gwiazdka.pl>

casus wrote:

> 1. jezeli podczas badania masz ostrosc wzroku 20/20, to wg sztuki medyczniej
> nie powinienes otrzymac zadnej korekcji okularowej, gdyz wg zasady Dondersa
> miara krotkowzrocznosci jest najmniejszy minus, z ktorym badany widzi 100%.
> Jezeli wiec widzi 100%, korekcja nie jest potrzebna, malo tego moze
> spowodowac nastepstwa negatywne dla Twojego wzroku.

20/20, bo odczytuję wszystko poprawnie, choć nie widzę liter z doskonałą
ostrością - po prostu z wystarczającą by je przeczytać.

> 2. poslugiwanie sie i opieranie na metodzie Batesa jest generalnie tym
> samym, czym polewanie sie woda ze zrodelka i liczeniem na to, ze cofnie ona
> progresje nowotworu.

To dlaczego aż tylu ludziom Bates pomógł? W końcu był naprawdę
nieprzeciętnym człowiekiem (tytuł profesora w wieku 26 lat) i pracował z
wieloma innymi naukowcami (m.in. należał do zespołu, który odkrył
adrenalinę). Prowadził praktykę przez prawie 50 lat (książkę wydał po 30
latach pracy) - gdyby jego metoda była nieskuteczna to od razu by to
wyszło na jaw, nigdy by nie wydano książki, a brać akademicka w trosce o
środowisko powstrzymałaby rozpowszechnianie błędnych informacji. Tak
jednak się nie stało. Dopóki żył Bates i jego pacjenci metoda miała się
dobrze.

Od tego czasu minęło sporo czasu. Obecna wiedza medyczna jest
nieporównywalna z tą, którą operował Bates. Jego metoda teraz wyraźnie
kłóci się z obecnymi faktami, a samego Batesa nie ma. W badaniach
zapewne opierano się na samej dokumentacji Batesa, a badacze byli
sceptykami, wychowanymi już w oparciu o nowy model wiedzy. Być może
doszło do błędnej interpretacji metody Batesa? Gdy Robert pisze, że te
ćwiczenia męczą i powodują napięcie to wydaje mi się, że mówimy o różnej
metodzie Batesa lub ktoś tu źle wykonywał jego ćwiczenia: ćwiczenia
Batesa są ćwiczeniami rozluźniającymi, to są ćwiczenia _rekreacyjne_, a
nie siłowe. Drugim rodzajem ćwiczeń Batesa są ćwiczenia świadomej
akomodacji, ale one też są wykonywane w stanie pełnej relaksacji,
inaczej faktycznie ktoś tu będzie się siłował z oczami. Gdy krótkowidz
patrzy w dal to przeważnie jego oczy utkwią w jednym punkcie w napięciu,
gdy teraz będzie chciał coś robić to do niczego nie dojdzie - jedne
mięśnie będą próbowały zrównoważyć drugie. Normalny człowiek, patrzący
bez napięcia, rzadko patrzy jak ślepy w malowane wrota, jego oczy nie
tkwią w martwym punkcie, unieruchomione przez mieśnie gałki ocznej,
siłując coś zobaczyć.

Na czym polegały współczesne badania skuteczności metody Batesa? Czego
uczyli tych ludzi? Palmingu, przyzwyczajania do światła, robienia ósemek
wzrokiem i prób patrzenia w takim stanie relaksacji (tutaj dopiero Bates
wprowadza te ćwiczenia trudniejsze - z wizualizacją i obserwacją ruchu
jako służące do ćwiczenia utrzymywania tego stanu podczas patrzenia na
inną odległość) - czy też od razu proponowano śledzenia wzrokiem
oddalającego się, wyobrażonego pociągu - ile przeciętnych osób,
wychowanych na TV, potrafi sobie wyobrazić i utrzymać jakiś obraz w
wyobraźni bez napięcia? nie każdy ma wyobraźnię pisarza czy wybitnego
naukowca. Może tutaj tkwi błąd.

Są gdzieś jakieś informacje na temat współczesnych badań tej metody
(sposobu w jaki je przeprowadzono)?

> 3. dziwie sie, ze nie otrzymales zadnej instrukcji na temat
> krotkowzrocznosci i zasad uzywania korekcji okularowej. Gdybys ja dostal, to
> wiedzialbys, ze krotkowzrocznosc sie nigdy nie cofnie. Dziwi mnie tez, ze Ty
> sie o to nie spytales.

Znam osobiście ludzi, którym się cofnęła. Jeden zaczął intensywnie
ćwiczyć (bieganie i jakaś lekkoatletyka) i zmienił tryb życia, drugiemu
cofnęła się bez konkretnej przyczyny, w każdym razie po studiach już nie
musiał nosić okularów. Obaj mieli raczej niewielkie wady - w każdym
razie normalnie funkcjonowali bez okularów.

> 5. Wniosek - z tego co przeczytalem zalecilbym - kontrole u innego okulisty,
> wraz z poszerzeniem zrenic i ustaleniem, czy faktycznie masz wade wzroku,
> oraz....zapomnialbym o Batesie.

Tak, najlepiej chyba będzie, gdy złożę wizytę innemu okuliście po prostu
w celu przebadania wzroku, nic mu nie sugerując. Dzięki.

Pozdrawiam.

--
Adam Dziendziel
(odpowiadając na priva usun gwiazdki z adresu)