szare jaja - kuchnia poznańska

1. Data: 2011-02-13 22:43:13

Temat: szare jaja - kuchnia poznańska
Od: malgorzata <m...@p...onet.eu> szukaj wiadomości tego autora

Szukam przepisu na potrawę jak w temacie. Guglałam, ale przepisy, które
znalazłam nie za bardzo odzwierciedlają to, czego szukam.
Pamiętam tę potrawę z dzieciństwa. Wówczas niezbyt mi smakowała, a
właściwie jadłam ją jak za karę. Ale teraz wspomnieniowo doceniam jej
walory smakowe. Z tego, co pamiętam to: jajka ugotowane na twardo,
podane w sosie słodko-kwaśnym (chyba z dodatkiem musztardy, może i
karmelu); do tego purre z ziemniaków. Z ziemniakami nie ma problemu. Ale
z sosem i jajkami jest. Otóż, białka jajek były marmurkowe -
biało-beżowe od koloru sosu; sos miał kolor "orzechowy"; jak pisałam -
był słodko-kwaśny i miał w sobie takie jakby "kłaczki".
Macie jakieś pomysły albo konkretny przepis?

Pozdrawiam

M.

2. Data: 2011-02-13 23:35:46

Temat: Re: szare jaja - kuchnia poznańska
Od: Aicha <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-02-13 23:43, malgorzata pisze:

> [...]
> był słodko-kwaśny i miał w sobie takie jakby "kłaczki".
> Macie jakieś pomysły albo konkretny przepis?

Tu jest i karmel i musztarda, ale w formie zupy :) Może trzeba to
zagęścić (o ile rzeczywiście to był sos, a nie zupa).
http://www.mojeprzepisy.pl/Przepis/szare_jaja/

Z kolei w innych przepisach wylewa się jaja na karmelową mieszankę.
http://www.niam.pl/pl/przepisy_kulinarne/5777-szare_
jaja

A tu produkcja kłaczków (z octem):
http://www.mojegotowanie.pl/przepisy/zupy/szare_jaja

Ja bym z tego fusion zrobiła. A marmurek - gotowanie w czymś kolorowym
jaj na twardo z obtłuczonymi drobno skorupkami. Tylko nie wiem, jak to
pogodzić z tym wylewaniem surowych jajek :) Może ono samo da ten efekt.
Cóż, jajka drogie nie są, trzeba poeksperymentować ;)

--
Pozdrawiam - Aicha

http://wroclawdailyphoto.blogspot.com/
Jak nie pisać po angielsku

3. Data: 2011-02-14 00:11:58

Od: malgorzata <m...@p...onet.eu> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-02-14 00:35, Aicha pisze:

> [...]
> pogodzić z tym wylewaniem surowych jajek :) Może ono samo da ten efekt.
> Cóż, jajka drogie nie są, trzeba poeksperymentować ;)

Dzięki, te przepisy już oblukałam. I, niestety to nie to :(. To na pewno
nie była zupa, tylko jajka w sosie. Sos gęsty, zawiesisty, w kolorze
orzechów. Jajka ten marmurkowy wzór - tak się domyślam - nabierały
podczas podgotowywania w tymże sosie. Były - znów moje domysły, poparte
wspomnieniami - gotowane na twardo w skorupkach, potem z lekka
obtłukiwane i gotowane w sosie, by nabrały kolorków. I, na pewno nie
było tam ani kopru ani cebuli.
Kurczę, taka prosta, a taka skomplikowana potrawa :0

pozdrawiam

M.

4. Data: 2011-02-14 07:30:41

Od: Aicha <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-02-14 01:11, malgorzata pisze:

> Kurczę, taka prosta, a taka skomplikowana potrawa :0

Szukałam w moich zeszytach z kuchnia regionalną, ale nie było. W
propozycjach do plebiscytu "Polska je je je" też nie. Jakaś książka z
kuchnia wielkopolską by się przydała.

5. Data: 2011-02-14 20:34:53

Od: "jerzy.n" <d...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "malgorzata" <m...@p...onet.eu> napisał w wiadomości
> Szukam przepisu na potrawę jak w temacie. Guglałam, ale przepisy, które
> znalazłam nie za bardzo odzwierciedlają to, czego szukam.
> Pamiętam tę potrawę z dzieciństwa.

Ktos cos pamięta i czy to zawsze miało odbicie w rzeczywistości , wtedy i
chleb był smaczniejszy i bułki lepsze , a to z google próbowałaś
http://www.mojegotowanie.pl/przepisy/zupy/szare_jaja

6. Data: 2011-02-14 21:52:01

Od: malgorzata <m...@p...onet.eu> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-02-14 21:34, jerzy.n pisze:

> [...]
>
> Ktos cos pamięta i czy to zawsze miało odbicie w rzeczywistości , wtedy
> i chleb był smaczniejszy i bułki lepsze , a to z google próbowałaś

Dzięki, sprawdzałam to, ale to na pewno nie to. Generalnie gugle są w
tym wypadku nieprzydatne ;). Przede wszystkim to nie była zupa.

A, chleb i bułki były naprawdę lepsze. I nie rzutuje na to projekcja
przez pryzmat dzieciństwa. Kupowało się gorące, prosto z pieca, o
określonej godzinie w lokalnej piekarni. Gdy nadchodziła ta magiczna
godzina nad okolicą unosił się piękny zapach :).

pozdrawiam

M.

7. Data: 2011-02-15 04:13:19

Od: Zaba <z...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

malgorzata wrote:
> [...]
> był słodko-kwaśny i miał w sobie takie jakby "kłaczki".
> Macie jakieś pomysły albo konkretny przepis?

Z tego co ja pamietam to podobnie smakowaly i wygladaly jaja w sosie
chrzanowym. I moge powiedziec z cala odpowiedzialnoscia ze nie bylo w
tej potrawie ani cebuli ani koperku.

8. Data: 2011-02-15 10:59:57

Od: malgorzata <m...@p...onet.eu> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-02-15 05:13, Zaba pisze:

> Z tego co ja pamietam to podobnie smakowaly i wygladaly jaja w sosie
> chrzanowym. I moge powiedziec z cala odpowiedzialnoscia ze nie bylo w
> tej potrawie ani cebuli ani koperku.

Jaj w sosie chrzanowym nie jadłam, ale pewnie warto spróbować. W szarych
jajach na pewno nie było cebuli i koperku.

Pozdrawiam

M.

9. Data: 2011-02-15 12:35:06

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"malgorzata" <m...@p...onet.eu> wrote in message

> Jaj w sosie chrzanowym nie jadłam, ale pewnie warto spróbować. W szarych
> jajach na pewno nie było cebuli i koperku.
>
> Pozdrawiam
>
> M.

Jaja w sosie chrzanowym, musztardowym, pod beszamelem, albo w majonezie -
jaja na twardo w całości, w połówkach, lub w ćwiartkach. Mogą być jeszcze w
sosie wiosennym - świeżo starty chrzan, siekana młoda rzodkiewka prosto z
działki i bardzo dobra gęsta śmietana.

10. Data: 2011-02-15 14:13:46

Temat: Re: szare jaja - kuchnia pozna?ska
Od: malgorzata <m...@p...onet.eu> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-02-15 13:35, Panslavista pisze:
> "malgorzata"<m...@p...onet.eu> wrote in message

> Jaja w sosie chrzanowym, musztardowym, pod beszamelem, albo w majonezie -
> jaja na twardo w ca?o?ci, w po??wkach, lub w ?wiartkach. Mog? by? jeszcze w
> sosie wiosennym - ?wie?o starty chrzan, siekana m?oda rzodkiewka prosto z
> dzia?ki i bardzo dobra g?sta ?mietana.

No, wsio ok. Ale co z moim zapytaniem o przepis na szare jaja. Teraz na
nich się skupiam. Z innymi postaciami jaj jestem zaprzyjaźniona.

pozdrawiam

M.

Najprostszy przepis na przepiórkę z truflami
Co z kokosu?
Co z maku , ale bez cukru?
Co zrobić z 200g mielonych migdałów?
jak dluga waznosc ma kawa w puszce?