czosnek - jak rozpoznać

1. Data: 2011-02-14 00:27:20

Temat: czosnek - jak rozpoznać
Od: malgorzata <m...@p...onet.eu> szukaj wiadomości tego autora

Jak w temacie - chiński od naszego, rodzimego? Poza opisami w marketach,
oczywiście. I, kolejne pytanie - dlaczego chiński, poza tym, że chiński,
uznawany jest za gorszy niż nasz? Odpowiedzi mające na celu wspieranie
patriotyzmu odrzucam w przedbiegach ;).

M.

2. Data: 2011-02-14 01:22:57

Temat: Re: czosnek - jak rozpoznać
Od: vcore <mail*wytnij*@vcore.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-02-14 01:27, malgorzata pisze:
> [...]
Odpowiedzi
> mające na celu wspieranie patriotyzmu odrzucam w przedbiegach ;).

Chiński czosnek jest przede wszystkim większy ale za to mniej aromatyczny niż Polski.
Oprócz tego,
od rodzimego czosnku różni się tym że skorupka na ząbkach jest biała, lub srebrzysto
biała,
ewentualnie brązowa. Natomiast ząbki naszego mają z reguły fioletowe zabarwienie

3. Data: 2011-02-14 07:07:24

Od: "michalek" <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

"malgorzata" <m...@p...onet.eu> wrote in message
> [...]
> oczywiście. I, kolejne pytanie - dlaczego chiński, poza tym, że chiński,
> uznawany jest za gorszy niż nasz? Odpowiedzi mające na celu wspieranie

Ja kiedyś najpierw zauważyłem, że kupiony czosnek mi nie
smakuje, a potem dowiedziałem się, że to był chiński, więc
raczej nie z powodu sugestii... czy patriotyzmu... nie chcę go bo...

Miał dość mocno piekący smak, aromat był "słaboczosnkowy"
ale smak "drazniącopiekący"
Dodany w wiekszej ilości do twarożku (w takiej postaci w zimie
starałem się podjadać czosnek "dla zdrowotności") psuł jego smak

ale każdy może mieć swoje inne doświadczenia

4. Data: 2011-02-14 08:10:28

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> oczywiście. I, kolejne pytanie - dlaczego chiński, poza tym, że chiński,
> uznawany jest za gorszy niż nasz? Odpowiedzi mające na celu wspieranie

W Polsce sadzi się czosnek w ząbkach w dwóch terminach - jesienią i na
wiosnę, ten sadzony jesienią nazywa się czosnkiem zimowym, ząbki ma dużo
większe niż wiosenny, ale mniesze niż "chiński". Zaletą wiosennego jest jego
miły aromat i delikatność. Doskonały do "ali - oli", czyli majonezu
czosnkowego do zająca, królika, czy też drobiu. W wersji leczniczej daje się
całą główkę zimowego na jedno jajko i szklankę oleju.

5. Data: 2011-02-14 10:06:42

Od: "Misiek" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "vcore" <mail*wytnij*@vcore.pl> napisał w wiadomości

> Chiński czosnek jest przede wszystkim większy

Niekoniecznie

> ale za to mniej aromatyczny niż Polski.

Dokladnie. I delikatniejszy (Chinski) .

> Oprócz tego, od rodzimego czosnku różni się tym że skorupka na ząbkach
> jest biała, lub srebrzysto biała, ewentualnie brązowa. Natomiast ząbki
> naszego mają z reguły fioletowe zabarwienie

NJIkt nie wie dlaczego, ale tak jest. Jednakze dostalem kiedys od swojej
rodziny zajmujacej sie chodowla czosnku czosnek POLSKI, ale bialy :-(

6. Data: 2011-02-14 13:02:46

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 14 Feb 2011 11:06:42 +0100, Misiek napisał(a):

> [...]
>
> NJIkt nie wie dlaczego, ale tak jest. Jednakze dostalem kiedys od swojej
> rodziny zajmujacej sie chodowla czosnku czosnek POLSKI, ale bialy :-(

Wasze dywagacje o kolorach czosnku są zaiste śmieszne.
Jest TYLE odmian czosnku, że kolor o niczym nie świadczy, a już najmniej o
pochodzeniu. W Chinach urośnie wszystko - nie ma odmian typowo "polskich"
ani "chińskich"..

7. Data: 2011-02-14 14:25:14

Od: Bożena <n...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

"Misiek" <p...@o...pl> wrote in message
> [...]
|
| NJIkt nie wie dlaczego, ale tak jest. Jednakze dostalem kiedys od swojej
| rodziny zajmujacej sie chodowla czosnku czosnek POLSKI, ale bialy :-(

Są różne gatunki czosnku (w takim Auchan sprzedają chyba z 5 czy 7 różnych,
w tym lekko fioletowy hiszpański). Jest czosnek tzw. letni i zimowy. Np.
moja mama ma jak letni (o lekkim zabarwieniu fioletowym - cały lub tylko
końcówki, ten nie nadaje się do długiego przechowywania), tak i zimowy
(całkowicie biały, można przechowywać aż do wiosny). Co do wielkości, to z
doświadczenia wynika, że to zależy tylko i wyłącznie od warunków, w kórych
czosnek rośnie - gleba, woda, słońce itp., może trochę od gatunku, choć u
mamy wszystkie rosną pięknie.

Zgadzam się, że ten produkcji chińskiej jest słabszy w smaku i mniej
aromatyczny, niż polski. Natomiast czasami mam wrażenie, że ten polski z
fioletowymi końcówkami jest właśnie letni (ustawiane pod nabywcę, który jest
święcie przekonany, "że filetowy = polski, a biały = chiński") - sprawdzałam
u wielu różnych sprzedawców i u wszystkich bardzo mocno zalatywał stęchlizną
(w przeciągu ok. miesiąca i w 2 różnych miastach, więc wyjaśnienie wadliwa
partia lub zły magazyn odpadają).

Bożena.

8. Data: 2011-02-15 09:22:20

Od: Mateusz piąty <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie wiem czy każdy czosnek z Chin ale na pewno znaczna część jest
napromieniowywana (ale nie wiem dokładnie czym) w celu konserwacji. Podobno
nie jest to zdrowe. Połóźcie obok siebie czosnek chiński i polski. Polski
zepsuje się po jakimś czasie a chiński będzie "wieczny" :)
Oczywiście to wszystko wiem z TV ale niektórzy mówią, że telewizja kłamie
:)

9. Data: 2011-02-15 12:29:54

Od: "jerzy.n" <d...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Misiek" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

> NJIkt nie wie dlaczego, ale tak jest. Jednakze dostalem kiedys od swojej
> rodziny zajmujacej sie chodowla czosnku czosnek POLSKI, ale bialy :-(

Kupuj zawsze te małe brudne niedokładnie oczyszczone cebulki czosnku i nigdy
nie w mega- samach.Najlepiej gdzieś na ryneczku lub w małych warzywniakach
osiedlowych ...
Według Wikipedii z tym czosnkiem jest tak:
a.. 'Arkus' - odmiana krajowa, średnio wczesna, ma duże główki o dużych
ząbkach z fioletowo brązową łuską, wytwarza dużą liczbę cebulek
powietrznych;
b.. 'Harnaś' - odmiana krajowa, wczesna, tworzy duże główki o masie ok.
80 g z około 9 ząbkami, łuska okrywająca główkę - szara, łuska okrywająca
ząbki - fioletowa (ściśle przylega do ząbków), plon ogólny 7-10 t/ha,
c.. 'Mega 2' - odmiana wczesna, posiada główkę dużą o masie ok. 100 g z
ok. 5 dużymi ząbkami, łuska okrywająca główkę i ząbki biała, wysoka
zawartość substancji czynnych, plon wysoki - od 7-9 t/ha,
d.. 'Orkan' - odmiana krajowa, średnio wczesna, tworzy główki duże,
kulisto spłaszczone o dużych ząbkach;
e.. 'Orlik' - odmiana krajowa, średnio późna, ma główki średnie, o
fioletowych lub jasno brązowych ząbkach, tworzy dużo małych cebulek
powietrznych, tolerancyjna na niesprzyjające warunki zewnętrzne.
f.. 'Zawrat' - odmiana krajowa, wczesna lub średnio wczesna, zawiązuje
mało cebulek powietrznych, posiada duże główki o dużych ząbkach.
Odmianami uprawianymi u nas jako jare są 'Jarus' i 'Cyryl'[23].
Spośród rozlicznych odmian czosnku hodowanych na świecie i pojawiających się
na naszym rynku uwagę swą odmiennością zwraca tzw. czosnek jednoząbkowy
(ang. single garlic, single bulb garlic). Pochodzi on z Chin i wykształca
tylko pojedynczą cebulkę (ząbek) o kształcie kulistym, o średnicy 3-4,5
cm[24]. Z kolei okazały tzw. czosnek wielkogłówkowy, posiadający główki
podobnego kształtu jak u tradycyjnych odmian czosnku pospolitego, ale
większe i o mniej intensywnym zapachu, jest w istocie odmianą pora Allium
porrum[25].

http://pl.wikipedia.org/wiki/Czosnek_pospolity

10. Data: 2011-02-15 15:03:04

Od: vcore <mail*wytnij*@vcore.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-02-15 10:22, Mateusz piąty pisze:
> [...]
> zepsuje się po jakimś czasie a chiński będzie "wieczny" :)
> Oczywiście to wszystko wiem z TV ale niektórzy mówią, że telewizja kłamie

Kiedyś sprawdziłem licznikiem geigera i większe promieniowanie miał mój stary
zegarek... (Świecąca
radioaktywna farba wypełniająca wskazówki). A z kolei taka ilość promieniowania (Z
zegarka)
otrzymywana przez 40lat równa się jednemu prześwietleniu promieniami rentgena

szare jaja - kuchnia poznańska
Najprostszy przepis na przepiórkę z truflami
Co z kokosu?
Co z maku , ale bez cukru?
Co zrobić z 200g mielonych migdałów?