'wakacyjny' ogrod dla leniwych

21. Data: 2002-10-24 21:42:26

Temat: Re: 'wakacyjny' ogrod dla leniwych
Od: "Marta" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dodam irgi, pięknie przebarwiające się o tej porze roku, wiosną obsypane
drobnym kwieciem, jesienią jeszcze owoce. Ogniki, również po kilku latach
dekoracyjne z powodu owoców. Jedne i drugie kłujące (jeśli jest piesek nie
będzie ich 'podlewał'). Forysycje, żylistki, krzewuszki... Naprawdę jest w
czym wybierać. A może gdzieś zmieści się brzoza karłowata;-))
Do tych wyższych dołączyłabym jeszcze jabłoń ozdobną, lilaki potocznie
zawane bzami.

Pozdrawiam

Marta

PS. U mnie będą jeszcze pigwowce...

Użytkownik "Grzegorz Sapijaszko" <g...@s...net> napisał w
wiadomości news:m11y6fbl82.fsf@sapijaszko.net...

22. Data: 2002-10-24 21:51:26

Od: "Marta" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie mam aż tak filozoficznego podejścia, raczej egoistyczne. Odpoczywam tam,
relaksuję się, zapominam o bożym świecie. Chociaż zazwyczaj po tym
odpoczynku czuję się jak koń po Wielkiej Pardubickiej:-) Tyle, że zawsze się
waham, czy bardziej dumna, czy bardziej zmęczona;-)))

Pozdrawiam

Marta

23. Data: 2002-10-24 22:03:56

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Grzegorz Sapijaszko" <g...@s...net> wrote in message
> [...]
> szerokości, przyrost ok. 50 cm/rocznie. Do tego kalina (Vibrum):

Viburnum.

> Do tego, jako wyżej rosnące, dodałbym klony, sadząc je co 6-10 metrów:
> za kilka(naście) lat osłonią całkowicie górę, a wcześniej wymieniane
> krzewy dół ,,ściany'' żywopłotowej. A klony są po prostu cudne.

Klony istotnie sa cudne, zwlaszcza teraz. Jak spiewal Wysocki
"Kliony wykrasili gorod koldowskim kakim-to cwietom...".
Ale do zywoplotu bym ich nie dodawal. To duze drzewa. Za pewien
czas zaslonia caly zywoplot z gory, krzaczki nie beda chcialy rosnac
i zostana same klony.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

24. Data: 2002-10-24 22:24:10

Od: "Marta" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "PP" <p...@d...depfa-it.com> napisał w wiadomości

> Marto, dziekuje za konkretna odpowiedz,

Drobiazg

, skalniaka (gory sa maja druga miloscia ale skalniak mi nijak
> ich mi nie bedzie przypominac .. no moze gdzies w trawie zasadze kilka
> dziewiecsilow bezlodygowych.

Skalniak naprawdę może być piękny, choć wiem że kojarzy się z kilkoma
roślinkami pomiędzy dwoma głazami...
Ale niekoniecznie tak musi być, tyle że to dość czasochłonne.

> Wczoraj sobie wymyslilem ze w rogu dzialki sobie posadze las - po prostu
> posadze kilkanascie albo moze kilkadziesiat sosenek a za kilka lat moze
bede
> mial mlodnik :) i moze grzybki wyrosna :) - czy to jest pomysl z ksiezyca
> czy tez ktos to juz robil, wiem ze las rosnie 100 lat ale taki malutki na
> dzialce - czy to nie byloby fajne.

Nie jest to pomysł z księżyca. Weź tylko pod uwagę jakie drzewa chcesz mieć
i czy możesz zapewnić im optymalne warunki. Jeśli będzie grzybnia wyrosną i
grzybki. Wystarczy zaznajomić się trochę z botaniką. Na pewno przypomnisz
sobie ze szkoły słowo symbioza:-)))

> A wracajac na ziemie to jakie iglaki polecacie na zywoplot a raczej
otuline
> dzialki poza zywotnikiem (tuja)?

Cis. Moim zdaniem najpiękniejsze iglaste żywopłoty są z cisa (cisu???).
Tyle, że rośnie wolno, ale wart jest czekania. I nieśmiertelny cyprysik
Lawsonia.
Alternatywą na szybkie oddzielenie się od sąsiadów może być jakieś pnącze.

>Czy tak jak Marta napisala wszystkie
> gatunki lisciaste potrzebuja duzo pielegnacji, bardzo mi sie podoba grab
ale
> on chyba dlugo rosnie.

Cytuj dokładniej. Napisałam: "liściastym trzeba poświęcić więcej czasu". Nie
potrzebują aż tak wiele pracy. Jak większość drzew i krzewów, podlewania,
przycinania, nawożenia. Jeśli chcesz mieć żywopłot z grabu, a nie szpaler
drzew, trzeba go przycinać przynajmniej raz w roku.
Żywopłot mieszany ma tę zaletę, że pracę można rozłożyć w czasie, nie będzie
widać zaniedbania.
Nie wierz w cuda, w każdy ogród trzeba włożyć minimum pracy. I cierpliwości,
to podstawowa cecha ogrodnika. Jedyna metoda, by stworzyć wymarzony ogród w
krótkim czasie, to zakup kilkuletnich conajmniej drzew. Dość kosztowna
metoda. I najlepiej zlecić wtedy projekt fachowcowi.

> Co do zimy to obawiam sie ze nie tylko ogrod bedzie tematem moich
przemyslen
> ale rowniez : plytki, parkiet, wanna, baterie....

Ale pomyśl... Zamontujesz te płytki, parkiety, wanny, baterie... I będziesz
mógł poranną kawę wypić patrząc na swój własny ogród. Czy ta wizja nie jest
warta kilku wieczorów z ogrodniczą literaturą?
A może "Sytuacja" zapali się do tego pomysłu? W końcu co dwie głowy to nie
jedna...

> pozdrawiam serdecznie, Pawel.

Pozdrawiam i ja

Marta

25. Data: 2002-10-24 22:39:45

Od: "Marta" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jeden mały klonik na pewno zmiesci się gdzieś w kąciku:-)))

Pozdrawiam

Marta
wiadomości news:g7_t9.141636$Cz.13930196@twister.neo.rr.com...

26. Data: 2002-10-25 00:40:21

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Marta" <m...@m...pl> wrote in message news:ap9rtm$h99$1@news.tpi.pl...

> [...]
> przycinania, nawożenia. Jeśli chcesz mieć żywopłot z grabu, a nie szpaler
> drzew, trzeba go przycinać przynajmniej raz w roku.

Dlatego odradzam drzewa. A graby to drzewa. Poza tym nie zgadzam sie z
opinia, ze drzewa i krzewy potrzebuja przycinania. Ja przycinam jedynie,
gdy zaczynaja za bardzo wlazic w droge (na przyklad nie moge juz przejsc).
Tak samo, dobrze wyrosniete drzewa czy krzewy nie powinny wymagac
podlewania. Jesli wymagaja, to znaczy, ze wybralismy niewlasciwe dla
naszego klimatu. Z nawozeniem o tyle gorzej, ze czesto to, co nawozi je
naturalnie (np. opadle jesienia liscie) sprzatamy.

> [...]
> widać zaniedbania.
> Nie wierz w cuda, w każdy ogród trzeba włożyć minimum pracy. I cierpliwości,

Tu sie zgadzam. Ale czesto mozna niepotrzebnej pracy uniknac.
I bez tego roboty wystarcza. Ilu ludzi na przyklad pracowicie nawozi
trawnik tylko po to, zeby potem klac, ze trzeba go czesto strzyc?
Albo strzygac zbiera scinki zamiast zostawiac na trawniku
(najlepiej przemielone odpowiednia kosiarka)?

> Jedyna metoda, by stworzyć wymarzony ogród w
> krótkim czasie, to zakup kilkuletnich conajmniej drzew. Dość kosztowna
> metoda.

Mozna na razie posadzic cos szybko rosnacego, a potem powoli to, co
chcemy w planach na najblizsze 50 lat.

> I najlepiej zlecić wtedy projekt fachowcowi.

Dlaczego???

Pozdrowienia,
Michal

27. Data: 2002-10-25 00:41:41

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Marta" <m...@m...pl> wrote in message news:ap9sqj$chu$1@news2.tpi.pl...
> Jeden mały klonik na pewno zmiesci się gdzieś w kąciku:-)))

Alez ja nie jestem przeciw klonom. Nawet wiele moze sie zmiescic.
Tylko niekoniecznie w zywoplocie.

Pozdrowienia,
Michal

28. Data: 2002-10-25 06:59:09

Od: "Marta" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

wiadomości news:Vp0u9.141701$Cz.14002519@twister.neo.rr.com...

> [...]
> naszego klimatu. Z nawozeniem o tyle gorzej, ze czesto to, co nawozi je
> naturalnie (np. opadle jesienia liscie) sprzatamy.

Gubią mnie skróty myślowe.
Jeśli chcemy uzyskać efekt gęstego żywopłotu, nie ogołoconego od dołu bez
przycinania się nie obędzie. Szczególnie dotyczy to żywopłotu utworzonego z
jednego katunku. Dodam jeszcze, że przycinanie popudza do wzrostu, u
niektórych krzewów jest zalecane by osiągnąć ładniejszy pokrój np. Myślę, że
powodów znajdzie się wiele.
Jakiekolwiek drzewa czy krzewy by nie posadził autor tematu, w pierwszym
okresie wzrostu potrzebują wody. Przynajmniej większość.
Co do nawożenia zgadzam się, szczególnie jeśli chodzi o trawniki:-)))

> [...]
> (najlepiej przemielone odpowiednia kosiarka)?

> Mozna na razie posadzic cos szybko rosnacego, a potem powoli to, co

Pisząc krótki czas miałam na myśli sezon, ew dwa. Jest to możliwe, ale na
pewno trudne dla osoby która nie ma żadnego pojęcia o ogrodach. Uważasz, że
totalny laik opierając się na postach z pl.rec.ogrody jest w stanie zrobić
to samodzielnie? Do tego leniwy i cierpiący na notoryczny brak czasu?
Mnie jakoś trudno w to uwierzyć.

29. Data: 2002-10-25 06:59:34

Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Marta <m...@m...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:ap9dll$shk$...@n...tpi.pl...

> [...]
przyczepić
> i tak znajdzie powód. Pogadać z sąsiadami, to niezły pomysł, może lubią
> świerki np? Alternatywą na ogrodzenie może być jakieś pnącze, również
> doskonała osłona. Niestety nie zimą.
> Ale jak mniemam to ma być letnisko...
> I jeszcze uwaga do Pawła, trudno podawać jakieś konkretne gatunki nie
znając
> warunków w jakich będą rosły.
>
> Pozdrawiam
>
> Marta
>
>A co byście powiedzieli na żywopłot z buków. Tnie się go raz do roku, zimą
wiszą na gałązkach uschnięte listki,więc sąsiadów nie będzie widać.Moim
zdaniem mógłby stanowić piękne tło dla niższych krzewów irg, dereni,
krzewuszek, berberysów itd.

30. Data: 2002-10-25 07:15:09

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

"Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> writes:

> Viburnum.

Oczywiście.

> Ale do zywoplotu bym ich nie dodawal. To duze drzewa. Za pewien
> czas zaslonia caly zywoplot z gory, krzaczki nie beda chcialy rosnac
> i zostana same klony.

I o to chodzi :) A po prawdzie, to o tym nie pomyślałem, sądziłem, że
krzewy będą miały dość miejsca/światła, tym bardziej, że klonom można
pozwolić na rozwijanie korony wyżej, niekoniecznie z gałęziami do ziemi.

O, a przy okazji: może ktoś powie w miarę autorytarnie do jakiej
wysokości rośnie klon palmowy (A. palmatum) 'Atropurpureum'? Bo w
,,Maples for Gardens'' stoi, że do 10 m (poparte stosownym zdjęciem),
zaś zarówno na metce jak i w Sieci przeważa pogląd, że do 2.5-3 m.

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Pewien Eskimos z Kamczatki,
Z gołym chwostem biegł w stronę matki.

Czarne tulipany
Przycinanie żywopłotu
wierzba płacząca
cedr syberyjski
Hibiskus - jak przechowywac I Jaskry amerykanskie