Sok brzozowy - rosyjski specjal.

1. Data: 2002-03-08 01:19:12

Temat: Sok brzozowy - rosyjski specjal.
Od: Piotr Jerzy Piotrowski <8...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Przy okazji specjalu "kwas chlebowy" znanego mi z Bialorusi chcialem
wspomniec o innym znanym mi stamtad tradycyjnym "napitku" - soku brzozowym
(aternatywa znanego z Kanady soku klonowego). Wiecej na ten temat, lacznie
z technologia pod adresem (sprawdzilem, adres jest aktualny):

http://www.proszynski.pl/czasopisma/kwietnik/arch_te
xt/199804-01.html

Sok brzozowy sprzedawany byl na Bialorusi w latach 70 (nie wiem jak jest
teraz) w butlach 1 i 5 - litrowych w postaci raczej nieprzetworzonej
(porownuje to organoleptycznie z tym, co sam zbieralem). Przypominal lekko
metna wode, w smaku lekko cierpki, troche slodki, przyjemny. Mnie bardzo
smakowal. Nie dam sobie glowy uciac, ale chyba musial byc konserwowany i
dosladzany, moze zawieral troche kwasu cytrynowego albo askorbinowego? A
moze byl zagotowany? W kazdym razie nie wydaje mi sie, zeby byla z niego,
jak dzieje sie to w Kanadzie w przypadku soku klonowego, odparowywana woda.

Dlaczego uwazam ze byl konserwowany? Czasem, jak nie przegapie terminu
kiedy brzozy budza sie po zimie, zbieram sok ze zlamanych galazek na ktore
zakladam politrowe butelki (butelka na galazce grubosci centymetra napelnia
sie w 8-12 godzin). Niestety sok po kilku dniach przechowywania w
temperaturze pokojowej zaczyna fermentowac, kwasnieje, metnieje, dlatego
trzeba go spozyc jak najszybciej, natomiast w ZSRR butelki z sokiem lezaly
w upalne dni lata na polkach sklepow spozywczych i mialy sie dobrze. Nie
wiem jak dlugo mogl stac po otwarciu opakowania bez uszczerbku na jakosci,
bo znikal w maksymalnie 24 godziny.

1. Goraco zachecam do wyprobowania soku jako ze wlasnie zbliza sie
wlasciwy termin (ale blagam nie zniszczcie przy okazji lasow a na pewno
uwazajcie na lesniczego! :-) )

2. Moze ktos zbieral sok i zechce sie podzielic doswiadczeniami?

PS.
Kupilem niedawno w polskim supermarkecie oryginalny sok klonowy z Kanady.
34 zl za 250 ml. Po rozcienczeniu woda 1:30 przypominal troche w smaku sok
brzozowy.

--
Piotr

1. Data: 2002-03-08 08:27:08

Temat: Re: Sok brzozowy - rosyjski specjal.
Od: "Dred" <w...@d...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr Jerzy Piotrowski" <8...@p...onet.pl> napisał w
wiadomości news:Xns91CBD804DA8PJP@213.180.128.20...
> Przy okazji specjalu "kwas chlebowy" znanego mi z Bialorusi chcialem
> wspomniec o innym znanym mi stamtad tradycyjnym "napitku" - soku brzozowym
> (aternatywa znanego z Kanady soku klonowego).

Hej!
Sam nie robiłem, bo zawsze przegapiam odpoweidni moment, ale to podobno
trywialna i banalna rezcz: wbić w pień osrze noża, w szczelinę włożyć
pręcik, podstawić słoik. Zebrać. Bez wiercenia, rur i kaleczenia drzewa. Ten
klin jest znikomy.

Namaste!

EuGeniusz Dębski

1. Data: 2002-03-08 08:40:43

Od: kw <k...@a...wbc.lublin.pl.NOSPAM> szukaj wiadomości tego autora

pamietam, ze dawno temu u mojej babci wycieto brzoze o srednicy okolo 30-35 cm
/byla wiosna/ - ze scietego pnia przez wiele dni saczyl sie sok i bylo go tak
duzo ze wokolo powstala calkiem gleboka kaluza o srednicy okolo 2-2,5 m

1. Data: 2002-03-08 08:50:00

Od: Konrad Brywczyński <b...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr Jerzy Piotrowski" <8...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> Sok brzozowy sprzedawany byl na Bialorusi w latach 70 (nie wiem jak jest
> teraz) w butlach 1 i 5

W okresie ostatniego polskiego kapitalizmu ('88 - '91) był też do kupienia
w Polsce. Na pewno sprzedawał go Agricoop. Mi też smakował.

--
Konrad J. Brywczyński should it be implausible
k...@b...tk that a man can supervise

1. Data: 2002-03-08 13:34:29

Od: "Deuter" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pyszna jest rowniez woda brzozowa :)))
Do kupienia w kazdym szanujacym sie kiosku Ruchu
Pzdr.
Deuter

1. Data: 2002-03-08 16:53:47

Od: "Art(Gruby)" <j...@p...net> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 8 Mar 2002 14:34:29 +0100, "Deuter" <d...@p...onet.pl>
wrote:

>Pyszna jest rowniez woda brzozowa :)))
>Do kupienia w kazdym szanujacym sie kiosku Ruchu
>Pzdr.
>Deuter

No to siup...;-)))))

Art(Gruby).
A myth is a female moth.

1. Data: 2002-03-08 22:06:23

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Art(Gruby).
Czasami ciagniesz cos za soba, jakis ogon.
Powiedz co to znaczy. Ot tak po polsku [moze byc w nawiasie].
;-)))
pozdr. Jerzy
Ooooo, o to wlasnie idzie.
> A myth is a female moth.
[....]
PS
To tak a propos moich dociekan na "temat".
Nie powiem glosno na jakim "plagiacie" Cie ...
Miej litosc (i Magda i KT) nad tubylcami.
Dajcie czasami polski przeklad w [....]

1. Data: 2002-03-08 22:12:08

Od: "Art(Gruby)" <j...@p...net> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 8 Mar 2002 23:06:23 +0100, "Jerzy" <0...@m...pl> wrote:

>Czasami ciagniesz cos za soba, jakis ogon.
>Powiedz co to znaczy. Ot tak po polsku [moze byc w nawiasie].
>;-)))
>pozdr. Jerzy
>Ooooo, o to wlasnie idzie.
Gra slow - na polski tlumaczona nie ma sensu...
>[....]
>PS
>To tak a propos moich dociekan na "temat".
>Nie powiem glosno na jakim "plagiacie" Cie ...
Dlaczego nie ? Powiedz... jestem juz duzy i mysle ze sie nie
poplacze...
>Miej litosc (i Magda i KT) nad tubylcami.
>Dajcie czasami polski przeklad w [....]

jw.

Art(Gruby).
A myth is a female moth.

1. Data: 2002-03-08 23:47:56

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Gra slow - na polski tlumaczona nie ma sensu...
Jestes pewien? bo jak rozwine temat to juz nie bedzie to grupa ...
pozdr. Jerzy

1. Data: 2002-03-09 03:03:45

Od: Art[Gruby]@icbleu.org (Art Plazewski.) szukaj wiadomości tego autora

"Jerzy" <0...@m...pl> wrote:

>Jestes pewien?
Watpisz?
>o jak rozwine temat to juz nie bedzie to grupa ...
>pozdr. Jerzy

Zatem na co czekasz...

Art(Gruby).
Abyssus abyssum invocat.