Sos KABUL

1. Data: 2002-05-24 02:38:50

Temat: Sos KABUL
Od: "slav" <s...@s...ca> szukaj wiadomości tego autora

Wiele, wiele lat temu (ze 30 lat a moze wiecej) byl w Polsce sos pod nazwa
"KABUL" ostatnio gdy bylem w Polsce w okesie Bozego Narodzenia usilnie go
poszukiwalem i nie znalazlem. Czy ktos z Was slyszal o takim sosie? moze
przepis? albo namiary gdzie go w swiecie mozna dostac?

pozdrawiam,

Slav

1. Data: 2002-05-24 06:37:24

Temat: Re: Sos KABUL [OT]
Od: "Biggie" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> poszukiwalem i nie znalazlem. Czy ktos z Was slyszal o takim sosie? moze
> przepis? albo namiary gdzie go w swiecie mozna dostac?

Takiego sosu nie znam, ale w czasach okupacji Afganistanu przez ZSRR
popularna była w Polsce anegdota o barze mlecznym do którego przychodzili
studenci i pytali:
- czy są ruskie w kabulu?
Pani która sprzedawała odpowiadała że nie ma, a studenci przychodzili z
takim zamówieniem codziennie,
aż ona nie wytrzymała i powiesiła kartkę na ścianie że RUSKICH W KABULU NIE
MA!!!

:-)))))

pozdrawiam

Biggie

1. Data: 2002-05-24 07:10:25

Temat: Re: Sos KABUL
Od: AgataW <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

"slav" <s...@s...ca> wrote:

> [...]
>poszukiwalem i nie znalazlem. Czy ktos z Was slyszal o takim sosie? moze
>przepis? albo namiary gdzie go w swiecie mozna dostac?

"SOS KABUL. Kolejny sos z grupy egzotycznych. Jego cechy
szczególne to duży udział warzyw i owoców w postaci stosunkowo dużych
kawałków. Barwa karminowo-czerwona, smak słodko-kwaśny z
wyrażnie zaakcentowanym smakiem użytych owoców i warzyw, stosunkowo
pikantny. Zastosowanie podobne do ketchupu."

informacja taka pochodzi ze strony tej oto firmy
http://www.ttm.infocentrum.com/index.htm

a to jeszcze tez od nich :) "... dostarczamy precyzyjne
receptury, instrukcje technologiczne „krok po kroku”, gotowe zestawy
przypraw i koncentratów przyprawowych typu snack-top,
konserwantów oraz dodatków funkcjonalnych typu zagęstniki, stabilizatory,
emulgatory, wzmacniacze smaku i aromatu. Służymy doradztwem w
zakresie wyposażenia technologicznego. Wykonujemy urządzenia
technologiczne. Dostarczamy je do zamawiającego."

Skoro Slav az tak lubisz ten sos.......;) moze sie skusisz ...
Pozdrawiam
AgataW.

1. Data: 2002-05-25 08:11:49

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

slav <s...@s...ca> wrote:

> [...]
> poszukiwalem i nie znalazlem. Czy ktos z Was slyszal o takim sosie? moze
> przepis? albo namiary gdzie go w swiecie mozna dostac?

Z tym sosem kabul jest sprawa niejasna. W dawnych polskich ksiazkach
kucharskich znalazlem go tylko jako skladnik potraw w takim np.
kontekscie: "dodac pol lyzeczki sosu ostrego Cabul, Worchester lub
Soya". (Monatowa, przepis na sos Matelot) Wynikaloby z tego, ze kabul
byl to sos gotowy, w plynie, podobny w konsystencji i zasosowaniu do
sosow Worchester lub sojowego, uzywany w malych ilosciach do zaostrzenia
smaku.
Jednak Mala encyklopedia sztuki kulinarnej podaje, ze kabul to "gesty,
pikantny sos do potraw miesnych podawany na zimno. Glownym skladnikiem
jest galaretka porzeczkowa lub przecier pomidorowy z dodatkiem
musztardy." Wydaje mi sie, ze cos im sie pomylilo z sosem Cumberland.
Dostepne mi zrodla obcojezyczne milacza w sprawie sosu kabul.
Wydaje mi sie, ze oryginalnie musial to byc produkt gotowy, podobny do
sosu Worchester, tylko byc moze ostrzejszy. Nazwa kabul, jak
podejrzewam, byla po prostu nazwa handlowa. Z czasem moze nazw te
przeniesiono na inne fabryczne sosy o charkterze "egzotycznym"

Wladyslaw

1. Data: 2002-05-25 12:57:12

Od: "slav" <s...@s...ca> szukaj wiadomości tego autora

"Wladyslaw Los" <w...@t...com.pl> wrote in message
> [...]

> podejrzewam, byla po prostu nazwa handlowa. Z czasem moze nazw te
> przeniesiono na inne fabryczne sosy o charkterze "egzotycznym"

Masz racje Wladyslawie, ten sos to byl fabryczny i byl o "egzotycznym"
smaku.
Ten przepis z Malej encyklopedii wyglada niezle ale jest jakis bardo
uproszczony, ale moze to to.

Agata podala ten website: http://www.ttm.infocentrum.com/index.htm
ale w nim oferuja tylko linie przetworcze albo cos przeoczylem.
Poza tym nie zamierzam uruchamiac lini produkcyjnej.

Wszystkim dziekuje i oczekuje na nowe slady "Sosu Kakul" a moze CABUL".

pozdrawiam,

Slav

1. Data: 2002-05-26 18:36:29

Od: "Aleksander Kłosiewicz" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik slav <s...@s...ca> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:MPhH8.46955$y...@n...bellglobal.co
m...
> [...]
moze
> przepis? albo namiary gdzie go w swiecie mozna dostac?

sos kabulski
2 średnie cebule, 2,5Ł oliwy, 150g koncentratu pomid., 2Ł musztardy
"sarepskiej", ząbek czosnku, pieprz, ziele ang, papryka słodka, sól,
cukier, przyprawa do zup(maggi) albo sos sojowy, szklanka wywaru z
włoszczyzny.
Udusić cebulę na oliwie, dodać roztarte przyprawy i koncentrat podsmażyć
razem i na koniec dodać wywar, zredukować do konsystencji gęstej pasty.
Przepis dostałem od starego kucharza co nie pamiętał wszystkich
proporcji i wspominał coś o powidłach śliwkowych
pozdr.Alex

1. Data: 2002-05-27 13:51:35

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

[...]
> [...]
> jest galaretka porzeczkowa lub przecier pomidorowy z dodatkiem
> musztardy." Wydaje mi sie, ze cos im sie pomylilo z sosem Cumberland.

A może i nie bo u Halbańskiego też z galaretki porzeczkowej i musztardy.

--
Pozdr. Jerzy Nowak
Wawa

Kochani, WOK !