Trzeci migdal

1. Data: 2000-04-18 19:53:40

Temat: Trzeci migdal
Od: "darsuch" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Cze all !!!
Moja corka ma tylko 3 latka a chrapie jak stary (bardzo glosno). Lekarz
stwierdzil ze rosnie jej trzeci migdal i dal skierowanie do laryngologa.
Laryngolog po badaniu stwierdzil ze "gardlem zajmiemy sie po swietach i nie
skonczy sie na jednej wizycie" a narazie leczy infekcje ucha i katar.
Moje pytanie dotyczy tego trzeciego migdalka czy nalezy go usunac czy
zostawic i prubowac go "obkurczyc"(tak sie wyrazil lekarz) . Mam obiekcje co
do zagiegu chirurgicznego gdyz obsluchalem sie roznych opinii na ten temat.
Podobno dziecko po takim zabiegu staje sie bardzo chorowite (dwa takie
przypatki wsrod moich znajomych) , moja matka twierdzi ze ja mam rowniez
trzeci migdal. W dziecinstwie bardzo czesto chorowalem (angina .
mononukleoza czyli gardlo) . Pani Garmulewicz (pediatra legenda w Kielcach
30 lat temu) zalecila dlugi pobyt nad morzem (pamietam cale lato w Ustce) a
co do tego mojego trzeciego migdala wyrazila sie tak: skoro natura go dala
to tak ma byc i na tym zakonczylo sie leczenie mojego gardla i od 30 lat nie
wiem co to choroba gardla.
Co Wy o tym sadzicie , co zrobic z corka do chirurga czy nad morze a moze
jakies inne alternatywy.

Z gory dziekuje za Wasze opinie.

Pozdrowienia
Darek

2. Data: 2000-04-25 09:38:28

Temat: Re: Trzeci migdal
Od: "mimek" <a...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Czesc, moj 4 letni synek tez ma powiekszony 3 migdal, i swego czasu czesto
chorowal na zapalenie ucha , gardlo i anginy. Kilku lekarzy juz go chcialo
ciac,
ale mysmy sie bali z tych samych powodow co i Ty. Zreszta do wycinania brali
sie od razu laryngolodzy ze specjalnoscia - chirurg. Az wreszcie trafilismy
do
doktora Grzegrzolki (bardzo slynny laryngolog dzieciecy w Warszawie), ktory
stwierdzil, ze wycinanie to ostatecznosc i ze u 99% dzieci da sie zmniejszyc
3 migdal leczac zachowawczo. Niestety jest to dlugie (wielomiesieczne)
leczenie
ale jestesmy zadowoleni gdyz daje juz (po 3 miesiacach) spodziewane efekty.
Migdal zmniejszyl sie wyraznie z 3 stopnia na 2. Marcin przestal tez tak
czesto
i ciezko chorowac (chorowal co ok. 3 tygodnie i czesto z zapaleniem ucha).
Na razie wiec dalismy sobie spokoj z wycinaniem.

Jarek(36) i Marcin(4).

Polecam tez w tym i innych dzieciecych tematach - pl.soc.dzieci :-))
darsuch napisał(a) w wiadomości: <833L4.15184$hK2.299846@news.tpnet.pl>...

3. Data: 2000-04-25 17:24:47

Od: "Michal Kawecki" <mk/remove_spam/@iq.pl> szukaj wiadomości tego autora

"mimek" <a...@p...com> wrote in message
> Czesc, moj 4 letni synek tez ma powiekszony 3 migdal, i swego czasu czesto
> chorowal na zapalenie ucha , gardlo i anginy. Kilku lekarzy juz go chcialo
> ciac,
Patrz wątek Usunięcie 3 migdału z 17.04.2000. Moja córka dzięki temu
zabiegowi pozbyła się problemów z przeziębieniami, anginami i zapaleniami
ucha. Zgodnie z moją dotychczasową wiedzą (nie jestem lekarzem!) nie ma
żadnych przeciwskazań do usunięcia tego migdałka, tak więc stwierdzenie "to
ostateczność" jest chyba przesadzone... a'propos, mój znajomy też się długo
opierał przed wycięciem wyrostka, prawie cztery miesiące. Skończyło się na
podróży w karetce... wracając do migdałka, każda przebyta choroba to
osłabienie organizmu, z pewnością będzie to miało znaczenie w momencie,
kiedy organizm będzie stary i słaby. Nic wówczas rodziców nie usprawiedliwi,
a zwłaszcza wiara w gusła i naturę, tak jak zacytował kogoś Twój
przedmówca - "skoro natura go dała, to tak ma być" :-). Wirusy i różne
choróbska też dała natura, zeza również, a niektórym ujęła nieco rozumu...

Michał Kawecki
mk/remove_spam/@iq.pl

4. Data: 2000-04-25 19:45:34

Od: Dariusz <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Patrz w?tek Usuni?cie 3 migda?u z 17.04.2000. Moja córka dzi?ki temu
> zabiegowi pozby?a si? problemów z przezi?bieniami, anginami i zapaleniami
> ucha.

Nie oczekuj ze jak usunie migdal to nie bedzie chorowala, bo to
jest uluda.
Migdalek moze przeszkadzac przy oddychaniu nosem i naturalne wtedy
otwieranie ust na mrozie umozliwia wprowadzanie zimnego powietrza do
gardla i stad mozliwe anginy.
Ponadto powiekszony migdal utrudnia czyszczenie nosa itd,

Ale nie jest terapia na grype, anginy itd. usuwanie migalka.

Zgodnie z moj? dotychczasow? wiedz? (nie jestem lekarzem!) nie ma
> ?adnych przeciwskaza? do usuni?cia tego migda?ka, tak wi?c stwierdzenie "to
> ostateczno?ae" jest chyba przesadzone...
Taka wiedza jakie wnioski.
A skad niby wiesz, ze po usunieciu migdala nie wystapia problemy z
zajsciem w ciaze.
Nie czytales o kolejnym organie umieszczonym wlasnie w nosie, moze to
jest ten midalek, ktory decyduje o wzajemnym przyciaganiu partnerow i
ew. zdolnosci do zajscia w ciaze.

Akurat ma 2 znajome , ktorym usunieto migdalek w szkole i obie sa
bezdzietne w malzenstwach.

Zatem taka nasza wiedza, jak i niewiedza.
Jest Medline, tam najlepiej szukac przeciwskazan do usuwania migdalka.

a'propos, mój znajomy te? si? d?ugo
> opiera? przed wyci?ciem wyrostka, prawie cztery miesi?ce. Sko?czy?o si? na
> podró?y w karetce...

Byl taki okres w medycynie (przed wojna) ze kazdemu profilaktycznie
usuwano, rzekomo niepotrzebny wyrostek.
I co i sie skonczylo.
Prawdopodobienstwo zapalenia wyrostka jest male, a
ryzyko powiklan operacyjnych wielokrotnie wieksze
i zrezygnowano z takiej pseudo-profilaktyki.

wracaj?c do migda?ka, ka?da przebyta choroba to
> os?abienie organizmu, z pewno?ci? b?dzie to mia?o znaczenie w momencie,
> kiedy organizm b?dzie stary i s?aby.

A skad znachorze wiesz, jakim chorobom zapobiega ten migdalek,
moze chroni cie od raka pluc.
skad wiesz ?

Nic wówczas rodziców nie usprawiedliwi,
> a zw?aszcza wiara w gus?a i natur?, tak jak zacytowa? kogo? Twój
> przedmówca - "skoro natura go da?a, to tak ma byae" :-).

Bo natura to samodoskonalacy sie byt, a czlowiek to nadal zwierze,
skoro ma migdalek to jest niezbedny jak noga, wlosy, paznokcie.

W Afryce slonce swieci pionowo a kazdy ma geste , zdrowe i dlugie wlosy.
W Europie gola do zera, czy myslisz ze nie ma to wplywu na
nowotwory ?

Wirusy i ró?ne
> choróbska te? da?a natura, zeza równie?, a niektórym uj??a nieco rozumu...

A po czym to poznales ?

Ludziska, nie czytajcie bajania, ale majac Internet poczytajcie
w Medline po co jest migdalek i czemu zapobiega.
To naprawde nic nie kosztuje.

Uszy zima tez marzna, zle zeby z tego powodu je obcinac, to nie mam
zdania.
Dariusz

5. Data: 2000-04-25 23:11:32

Od: "Michal Kawecki" <mk/remove_spam/@iq.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Dariusz" <t...@p...onet.pl> wrote in message
<cut>
Nałogowy dyskutant? ;-)))
Wyraźnie napisalem, że to_tylko_moje zdanie i że nie_jestem_lekarzem (czego
wielu nie napisze. Wstydzą się?) ... nawracaj innych, ja pasuję.
Co do Medline to w 100% masz rację.
A o rozumie to był tylko żart, bez wycieczek.
Najbardziej ucieszył mnie ten "znachor"... a myślałem, że do listy zawodów
już nic nie dopiszę... chociaż namawianie do kieliszka zakrapianego
homeopatią bardziej mi tu pasuje, niż moje wypociny :-))))

--
Mimo wszystko pozdrawiam

Michał Kawecki
mk/remove_spam/@iq.pl

6. Data: 2000-04-26 00:01:01

Od: Dariusz <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Michale, to nie jest twoje tylko zdanie,
to byla wyrazna zacheta do usuwania 3 migdala.
A to drobna roznica.
Gdy brak wyraznych zalecen to zacheta dziala
jak potrzeba obciecia uszu, bo marzna na mrozie.

Moze ktos posluchal twojej rady i usunal dzisiaj 3 migdal u corki
a ta moze nie bedzie mogla urodzic dziecka,
a za 5 lat odkryja zwiazek miedzy mkigdalem a owulacja i zaplodnieniem
i wtedy bedzie za pozno na
przywrocenie usunietego, ukrytego zmyslu reagujacego na feromony i
laczacego ludzi w pary, zdolne do reprodukcji i prokreacji.

Moze sie okaze, ze lepiej zyc z czestymi anginami
a uniknac w ten sposob nowotworow (statystycznie)
niz usunac 3 migdal i byz narozonym na raka pluc czy innego nowotwora.

Taka analiza statystyczna pacjentow z usunietymi 3 migdalami jest
bardzo trudno, gdyz wiecej jest czynnikow losowych i niezaleznych niz
skorelowanych i przydatnych dla analizy korelacji wielowymiarowej.

Kiedys byly takie statystyki co sie dzieje z pacjentami po
operacji
moze czas znow zaprosic wszystkich pacjentow, ktorym usunieto 3 migdal
na kontrole i zapytac sie ich, co sie zmienilo w ich zyciu
czy istotnie ich losy i stan zdrowia jest odmienny od rowiesnikow.
I to nie sa Twoje wypociny.

# .....
Masz jeszcze wyrostek robaczkowy ?
To czemu go jeszcze nie usunales .
Badz przezorny.
Usun co nie potrzebne ;-(

KPW ?

7. Data: 2000-04-26 07:19:44

Temat: Odp: Trzeci migdal
Od: "Cosa" <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Dariusz <t...@p...onet.pl> w wiadomooci do grup
dyskusyjnych napisał:3...@p...onet.pl...

> [...]
> Ponadto powiekszony migdal utrudnia czyszczenie nosa itd,
>
> Ale nie jest terapia na grype, anginy itd. usuwanie migalka.

Nieprawda - jesli przerost migdalka sie utrzymuje , dodatkowo
wystepuja czeste epizody zapalenia ucha srodkowego - badz to
wysiekowego , badz to ostrego , czy przewleklego , czy tez w przypadku
utrzymywujacego sie mimo antybiotykoterapii ropnego kataru , czy tez
zapalenia zatok okolonosowych , to wyluskanie migdalka jest raczej
wlasciwym lekarzem. Powiklaniem przewleklego zapalenia ucha
srodkowego moga byc zaburzenia sluchu.

> [...]
> bezdzietne w malzenstwach.
>
> Zatem taka nasza wiedza, jak i niewiedza.
> Jest Medline, tam najlepiej szukac przeciwskazan do usuwania

A to ciekawe - wplyw migdalka na plodnosc - chyba rozpoczne badania.
Wacpanowi chodzilo o narzad lemieszowo-nosowy , a wlasciwie za te
nedzna pozostalosc która czlowiek posiada. Zapewniam - z migdalkiem
nie ma nic wspólnego.

> [...]
> Prawdopodobienstwo zapalenia wyrostka jest male, a
> ryzyko powiklan operacyjnych wielokrotnie wieksze
> i zrezygnowano z takiej pseudo-profilaktyki.

Toz to nie wycinali tych wyrostków , tak jak robili skriningowe RTG
pluc - kazdemu kto podlecial
Wycinali przy okazji innych operacji.
Obecnie praktyka mówi - przy kazdej operacji na jamie brzusznej
szukamy wyrostka robaczkowego i jesli tylko widzimy zmiany - usuwamy.
Powiem wiecej - przy przewleklych stanach zapalnych takze dazymy do
appendektomii - lepiej usunac niz czekac na zaostrzenie sie procesu.
No , bo nie zawsze zdazy sie z operacja , a zapalenie otrzewnej , czy
to ograniczone , czy rozlane to juz choroba bardzo niebezpieczna.
I jeszcze jedno - w USA ( wiem , wiem - nie wszystko co robia jest
dobre ) na dzien dzisiejszy istnieje trend usuwania wyrostka , przy
okazji innych operacji - profilaktyka jest zawsze tansza niz leczenie.

> A skad znachorze wiesz, jakim chorobom zapobiega ten migdalek,
> moze chroni cie od raka pluc.
> skad wiesz ?

A skad znachorze drugi wiesz jaka jest jego funkcja - od raka pluc
najskuteczniej chroni niepalenie tytoniu.

> Nic wówczas rodziców nie usprawiedliwi,
>
> Bo natura to samodoskonalacy sie byt, a czlowiek to nadal zwierze,
> skoro ma migdalek to jest niezbedny jak noga, wlosy, paznokcie.

Akurat czlowiek ma od skurczybyka i jeszcze troche tkanki
limfoidalnej - jeden przerosniety migdal nie jest mu do zycia
potrzebny - podobnie jak wyrostek robaczkowy , uchylek Meckela , i
podobne

> W Afryce slonce swieci pionowo a kazdy ma geste , zdrowe i dlugie
wlosy.
> W Europie gola do zera, czy myslisz ze nie ma to wplywu na
> nowotwory ?

Oni takze maja nowotwory - tyle ze tam nie zawsze masz szanse dozyc
takiego wieku jak w Europie.
Ja mysle ze golenie ma bardzo luzny zwiazek z czestoscia wystepowania
nowotworów.

> [...]
>
> Ludziska, nie czytajcie bajania, ale majac Internet poczytajcie
> w Medline po co jest migdalek i czemu zapobiega.

Ludziska - nie czytajcie bajan domoroslych znachorów , tylko
sluchajcie lekarzy - oni :
1) 6 lat studiów + staz + specjalizacje wszelakie uczyli sie tylko
jednego - jak pomóc pacjentowi
2) Maja zwykle doswiadczenie i wiedze potrzebna do postawienia
diagnozy i zaproponowania leczenia
3)Zwykle chca pomóc , a nie zaszkodzic
Polska to bardzo dziwna kraj (blad zamierzony) - tu do wszystkiego
biora specjalistów - do naprawiania pralki , samochodu , muru . Do
sadu biora adwokata , a do rachunków ksiegowa .
Tylko do zadzenia i leczenia kazdy wtraca swoje trzy grosze ,
traktujac tych którzy do pelnienia tych funkcji zostali przysposobieni
jak nieuków i kanciarzy. Tu kazdy wie jak leczyc , co leczyc , lepiej
od niejednego lekarza ( czesto to próbujac udowodnic )
Polska to dziwna kraj......

> Uszy zima tez marzna, zle zeby z tego powodu je obcinac, to nie mam
> zdania.

Uszy to nie bo by czapka JWP spadla - ale te dwa neurony i cztery
oligodendrocycty to ( skoro nie uzywane ) wyciac mozna bez problemu

--
Cosa

"Konie trojanskie maja swych rycerzy gdzies"

8. Data: 2000-04-26 07:58:09

Od: "Marta" <m...@e...elblag.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Cosa <c...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:kMwN4.41194

> Tylko do zadzenia i leczenia kazdy wtraca swoje trzy grosze ,

Sory, ale co to jest zadzenie? Chodzi o coś związanego z zadem (może
dupczenie???) ?

9. Data: 2000-04-26 09:03:32

Od: "Jarek" <j...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>jak nieuków i kanciarzy. Tu kazdy wie jak leczyc , co leczyc , lepiej
>od niejednego lekarza ( czesto to próbujac udowodnic )

6 lat studiow itd... to jeszcze nie mandat do tego aby zjesc wszystkie
rozumy i nie wysluchac laikow, ktorzy bez tych studiow na codzien
doswiadczaja blogoslawienstw "reformy S.Z." a od kontaktow z tymi
fachowcami (czyt. lekarzami) maja coraz wiekszy zamet w glowach
i coraz mniej podstaw do podjecia wlasciwej decyzji. Nie dziw sie wiec,
ze szukaja porady na grupie nie u fachowcow a u praktykow - ludzi,
ktorzy maja wlasne dzieci i byc moze podobne klopoty juz za soba.
Ostatecznie to schorzenie to nie grypa, z ktora kazdy zetknal sie
wielokrotnie i raczej nie potrzebuje porad n.t. jej leczenia.
Twoj wywod nic a nic nie odbiega od tego czego mozna sie dowiedziec
w gabinecie lekarza. Niestety lekarz - szczegolnie chirurg - wykona
dosc szybko swoja robote wyuczona na studiach a potem ty pacjencie
martw sie sam o siebie. Nie dziw sie wiec obawom rodzicow co moze
byc po operacji i jakie moga byc jej odlegle skutki dla ich dzieci. Wlasnie
tego chca sie dowiedziec od zyczliwych grupowiczow a nie frazesow
od zadufanych w sobie lekarzy.
Aczkolwiek czesciowo masz racje, iz leczyc powinni lekarze, to grupa jest
tylko forum do dyskusji n.t. m.in. naszych watpliwosci, a nie miejscem gdzie
zapadaja decyzje.

z powazaniem - Jarek (aptekarz).

10. Data: 2000-04-26 13:23:14

Od: "darsuch" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziękuję wszystkim za zainteresowanie i rady. Dzięki Wam podjęliśmy z żoną
decyzję że trzeba się tym koniecznie zająć ale będziemy się starali jeśli to
możliwe zmniejszyć (obkurczyć) ten nieszczęsny trzeci migdał a cięcie
zostawić na koniec jako ostateczność. Jak napisałem w moim pierwszym poście
ja mam ten migdał ma go moja córka, ja często chorowałem w dzieciństwie ,
często choruje moja Kinia u mnie obeszło się bez skalpela może uda się z
moją córką (patrz mój pierwszy post).

>6 lat studiow itd... to jeszcze nie mandat do tego aby zjesc wszystkie
>rozumy i nie wysluchac laikow, ktorzy bez tych studiow na codzien
>doswiadczaja blogoslawienstw "reformy S.Z."

Pozostała jeszcze sprawa wyboru lekarza bo pani laryngolog zagotowała mi
dzisiaj krew. Jak wiecie córka miała infekcję ucha i katar a leczenie gardła
miało być po wyleczeniu tej infekcji ale Kinga (córka) ma nadal katar a pani
DOCHTUR po trzeciej wizycie stwierdziła że ten przewlekły katar ma wyleczyć
pediatra w rejonie i dopiero po tym ona zajmie się resztą. Ktoś lub coś jest
tu chore ale moja córka najmniej. Laryngolog + przewległy katar = BRAK
SPECJALIZACJI

Pozdrowienia
Darek S.

bol w klatce piersiowej