Wspólnota mieszkaniowa - uchwała niezgodna z ustawą art.12.2 dz.u.00.80.903

1. Data: 2005-08-18 08:57:34

Temat: Wspólnota mieszkaniowa - uchwała niezgodna z ustawą art.12.2 dz.u.00.80.903
Od: "l...@p...onet.pl" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy uchwała podjęta na zebraniu wspólnoty, która jest niezgodna z obowiązującą
ustawą ma moc prawną?

Dokładnie chodzi o podział kosztów za postawione ogrodzenie wokół domów
wspólnoty.
Decyzja podjęta została przez mieszkańców większością głosów liczonych
proporcjonalnie do ich udziałów - i to jest OK. Natomiast koszty inwestycji
zostały podzielone na ilość mieszkań - i to jest wg mnie niezgodne z art.12.2
dz.u.00.80.903.
Czy istnieje jakikolwiek uzasadnienie dla tak skonstruowanej uchwały?
Zaskarżenie uchwały nie nastąpiło w ciągu 6 ustawowych tygodni, z powodów
czasowo-finansowych nie biorę tego pod uwagę i teraz. Nie wiem też, czy po tym
ustawowym terminie jest to możliwe???

Jakie możliwości wyegzekwowania ode mnie pieniędzy ma administracja, jeśli nie
zapłacę narzuconej kwoty -sąd, komornik ?????
Jakie możliwości obrony są w zaistniałej sytuacji?
w piśmie do administratora wyraziłam gotowość zapłacenia tylko i wyłącznie
zgodnie z wielkością moich udziałów we wspólnocie. Nie otrzymałam akceptacji z
ich strony, chcą skierować sprawę do sądu. Czy niezgodność uchwały z ustawą ma
jakieś znaczenie?

2. Data: 2005-08-18 10:23:18

Od: "Geny" <g...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

polecam www.forumprawne.pl. moze ci tam pomoga

3. Data: 2005-08-18 14:48:42

Od: "Jack Blues" <j...@x...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"l...@p...onet.pl" <l...@p...onet.pl> wrote in message

Na utrzymanie nieruchomosci wspolnej - mozna tylko i wylacznie skladac sie w
stosunku do udzialow. Nie ma innej mozliwosci. Spokojnie moglbys zlozyc
pozew do sadu (ale pozwanym jest wspolnota - a nie administracja) i na pewno
masz wygrane. Nie wiem tylko jak to jest z terminami - jakis prawnik napewno
ci pomoze.

> Jakie możliwości wyegzekwowania ode mnie pieniędzy ma administracja, jeśli
nie
> zapłacę narzuconej kwoty -sąd, komornik ?????

Administracja zadne. Wyegzekwowac pieniadze moze tylko wspolnota.
Jak nie dolozysz sie po dobroci - to moze byc sad - a potem komornik a w
najgorszym wypadku licytacja mieszkania (nie slyszalem zeby sie cos takiego
zdarzylo - ale to jest ostateczne rozwiazanie) - i po potraceniu zaleglosci
oddaja reszte pieniedzy.

> [...]
akceptacji z
> ich strony, chcą skierować sprawę do sądu. Czy niezgodność uchwały z

Pismo skierowales do zlej instytucji. Administracja jest tylko od
zarzadzania.
Pismo napisz do wspolnoty (np. do prezesa zarzadu wspolnoty)- moze byc na
adres administracji.
W sumie piszesz prawie sam do siebie (jako czlonek wspolnoty)- ale to
wlasnie wspolnota podejmuje decyzje.
Ale to wspolnota jest wladna w podejmowaniu decyzji - administracja tylko
wykonuje polecenia wspolnoty (ewentualnie doradza co jest zgodne z prawem).

Jack

4. Data: 2005-08-19 09:57:02

Od: l...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> wykonuje polecenia wspolnoty (ewentualnie doradza co jest zgodne z prawem).

Dzięki wielkie za wypoeiedź. Wspólnota jest mała (40 mieszkań) i nie istnieje
żaden zarząd ani jego prezes. Uchwały nie zaskarżyłam m.in. dlatego, bo
łudziłam się, że z ludźmi można rozmawiać bez pomocy instytucji oraz żeby
uniknąć tej "śmiesznej" sytuacji, że "pozywam sama siebie, jako jednego z
członków wspólnoty".
Teraz interesuje mnie tylko :
Czy uchwała podjęta na zebraniu wspólnoty, która jest niezgodna z obowiązującą
ustawą ma moc prawną?
czy sąd w sprawie wniesionej przeciwko mnie uzna ją za ważną??
No i oczywiście, czy po terminie, można jeszcze taka uchwałe skarzyć?
pozdrowionka

5. Data: 2005-08-19 11:17:40

Od: "Mariusz Wołek" <m...@l...spamprecz.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> czy sąd w sprawie wniesionej przeciwko mnie uzna ją za ważną??
> No i oczywiście, czy po terminie, można jeszcze taka uchwałe skarzyć?

Sprawa zasadnicza: czy o treści uchwały zostałas powiadomiona na pismie za
pokwitowaniem (list polecony, dostarczona na pismie do drzwi) jesli nie to
zażądaj na pismie takiego doręczenia a następnie zaskarż uchwałe w sądzie
wraz z wnioskiem o przywrócenie terminu a jako argument podaj że nie
zostałas prawidłowo zawiadomiona.

MaW

6. Data: 2005-08-22 08:28:10

Od: "Jack Blues" <j...@x...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

<l...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
> uniknąć tej "śmiesznej" sytuacji, że "pozywam sama siebie, jako jednego z

Troche dziwne - wg mnie musi byc zarzad.
"Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości,
tworzy wspólnotę mieszkaniową. Jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami
nie wyodrębnionymi, jest więcej niż siedem, właściciele lokali są
zobowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego
zarządu. (art. 6 i art.20 ust. 1 ustawy o własności lokali z dnia
24.06.1994r tekst jednolity Dz.U. z 2000r Nr. 80 poz. 903). "
W tym przypadku 40 mieszkan - musi byc wtbrany zarzad.

> [...]
> czy sąd w sprawie wniesionej przeciwko mnie uzna ją za ważną??
> No i oczywiście, czy po terminie, można jeszcze taka uchwałe skarzyć?

Chyba jedna w druga strone - to ty musisz zaskarzyc uchwale jako niezgodna z
prawem.

jack

7. Data: 2005-08-22 16:39:22

Od: Forr <f...@i...tozbedne.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jack Blues napisał(a):

> Troche dziwne - wg mnie musi byc zarzad.
> W tym przypadku 40 mieszkan - musi byc wtbrany zarzad.

Masz racje, ale wskaz sankcje za jego brak :)
Poniewaz brak zarzadu nie oznacza, ze wspolnota 'nie dziala' wiec wiele
wspolnot nie ma zarzadu. W 'mojej' wspolnocie wybralismy zarzad dopiero
gdy doszlo do podpisania kredytu na termomodernizacje. Do tego czasu
role zarzadu spelnialo zebranie wlascicieli.

pozdr

8. Data: 2005-08-23 12:04:03

Od: "Jack Blues" <j...@x...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Forr" <f...@i...tozbedne.pl> wrote in message
> [...]
> gdy doszlo do podpisania kredytu na termomodernizacje. Do tego czasu
> role zarzadu spelnialo zebranie wlascicieli.

To jedynie utrudnia sytuacje zarzadzania nieruchomoscia - nie ma kto
decydowac. Przy okazji kto zatwierdza w takim razie biezace platnosci (np
wywoz smieci, rachunki za sprzatanie) ? Najprawdopodobniej role zarzadu i
prezesa pelnil administrator (ale za to bierze dodatkowa kase)

To w rozpatrywanym przypadku i tak nie ma znaczenia.
Pismo o niezgodnosci uchwaly z obowiazujacym prawem (utrzymanie
nieruchomosci proporcjonalnie do udzialow)i prosba o przeglosowanie nowej
uchwaly wspolnoty moze byc skierowana do wspolnoty - nie koniecznie do
prezesa zarzadu.

Jack

9. Data: 2005-08-23 14:31:25

Od: "lenz" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> nieruchomosci proporcjonalnie do udzialow)i prosba o przeglosowanie nowej
> uchwaly wspolnoty moze byc skierowana do wspolnoty - nie koniecznie do

dzieki za sugestie i podpowiedzi.
innymi drogami dowiedziałam się i warto to sobie zapamiętać: UCHWAŁA NIEZGODNA
Z USTAWĄ MA MOC PRAWNĄ. a kiedy minie termin zaskarżania, praktycznie
jest "nie do ruszenia". ewentualnie można próbować -skargi, zażalenia, prośby
o wzowienie - trzeba mieć jednak b.silny argument i jest to czaso- i kaso-
chłonne.
pozostają prośby skierowane do współmieszkańców. ale cos Wam podpowiem -TO NIE
DZIAŁA -szkoda trudów.
pozdrowionka

płyta gazowa czy indukcyjna
ile za malowanie m2 mieszkania