Wymuszanie Autorytetu - gdy brak już Argumentów

1. Data: 2003-01-06 07:50:48

Temat: Wymuszanie Autorytetu - gdy brak już Argumentów
Od: "Emu" <E...@c...net> szukaj wiadomości tego autora

Zauważam takie dziwne zjawisko. Często tu na grupie, ale też i w życiu
(często) gdy komuś brakuje już argumentów do przekaonania kogoś - posługuje
się w celu wymuszenia posłuszeństwa, czy wiarygodności takim zwrotem np.
"...ja wiem lepiej, bo ja się zajmuję tym i tym; ... ja wiem lepiej bo mam
takie i takie wykształcenie" - i trudno jest w danym momencie prowadzić
sensowną rozmowę, gdyż takie argumenty są ciężkie do podważenioa. A z
doświadczenia wiem, że jeżeli już ktoś posuwa się do takich argumentów, no
to raczej jest cieniutkim fachowcem. Można oczywiście łatwo i prosto zburzyć
takie argumentacje, ale to najczęściej da jeden skutek - wielka obraza
autorytetu, zaczynają się klątwy, wyzwiska - no i często wręcz otwarty atak.

Ps. A to, że ktoś czegoś nie zbadał, nie znaczy że to coś nie istnieje.

To tyle na śniadanie

1. Data: 2003-01-06 07:57:20

Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec) szukaj wiadomości tego autora

dziwne? juz mistrz Schoppenhauer o tym pisal :).

[...]

ależ ich w ogole nie trzeba podważac, bo to nie jest żaden argument :) (no
przynajmniej poza merytoryczny)

[...]

a nie myślisz, że to zależy od tego w jaki sposób burzysz "takie
argumentacje"?

pozdr.

1. Data: 2003-01-06 08:34:12

Od: "Tomasz Kwiecień" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Emu <E...@c...net> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:avbcb2$djn$...@a...webcorp.pl...
> [...]
> takie i takie wykształcenie" - i trudno jest w danym momencie prowadzić
> sensowną rozmowę, gdyż takie argumenty są ciężkie do podważenioa.

To są argumenty pozorne, które można olać/wyśmiać/zignorować/potraktować jak dowód
manipulowania.
To jest tylko chwyt retoryczny. Wypowiedź, które ma jedynie aspekt pragamtyczny.

> [...]
>
> Ps. A to, że ktoś czegoś nie zbadał, nie znaczy że to coś nie istnieje.

Na autorytet trzeba sobie zasłużyć.
Jak ktoś chce mieć autorytet bez wysiłku, to jest oszustem i złodziejem.

Tomasz Kwiecień
http://republika.pl/tkwiecie

1. Data: 2003-01-06 11:22:25

Od: Michal Pasternak <m...@p...w.lub.pl> szukaj wiadomości tego autora

No i tak zaczyna się mój kochany list...
Do Emu, który(a) dnia Mon, 6 Jan 2003 08:50:48 +0100 popełnił(a):
> [...]
> takie i takie wykształcenie" - i trudno jest w danym momencie prowadzić
> sensowną rozmowę, gdyż takie argumenty są ciężkie do podważenioa. A z

Bo trudno, żeby ktoś, kto o czymś w gazecie co najwyżej czyta znał się
lepiej od tego, który jest w centrum uwagi. To tak logiczne, jak
podstawowe. Nielogiczne jest postępować wbrew logice. Czy wiesz,
jakie są synonimy słowa ,,nielogiczne'' ?

> doświadczenia wiem, że jeżeli już ktoś posuwa się do takich argumentów, no
> to raczej jest cieniutkim fachowcem. Można oczywiście łatwo i prosto zburzyć

Udowodnij.

> To tyle na śniadanie

Pozdrawiam przed obiadem.
--
mp

1. Data: 2003-01-06 12:52:16

Od: "Greg" <o...@f...sos.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Emu" w news:avbcb2$djn$1@aquarius.webcorp.pl napisał(a):

> [...]
> czy wiarygodności takim zwrotem np. "...ja wiem lepiej, bo
> ja się zajmuję tym i tym; ... ja wiem lepiej bo mam

Czesto? Tu na grupie? Czytam wiekszosc postow, a jakos nie zauwazylem
czegos podobnego, a powinienem skoro podobne zwroty pojawiaja sie czesto.
Na dodatek sa to cytaty wiec przypuszczam, ze nie chodzi o to, iz ktos cos
takiego stara sie sugerowac swoimi wypowiedziami, ale autentycznie takie
wypowiedzi sie pojawiaja.
Dziwne... chyba, ze ja po prostu takie wypowiedzi automatycznie ignoruje.

Greg
Serwis PSPHome - http://www.psphome.htc.net.pl
Z psychologia jedyne co mam wspolnego to to, ze jestem czlowiekiem.

1. Data: 2003-01-06 18:24:37

Od: Mema <m...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mon, 6 Jan 2003 11:22:25 +0000 (UTC) user Michal Pasternak napisał(a) newsa
<s...@I...w.lub.pl> a ja na to:

> Bo trudno, żeby ktoś, kto o czymś w gazecie co najwyżej czyta znał się
> lepiej od tego, który jest w centrum uwagi.

Zgadzam się z tą argumentacją. Jeśli ja, np pracuję z ludzmi chorymi na
schizofrenię to siła rzeczy bedę o tych ludziach i ich chorobie wiedzieć
wiecej, po prostu dlatego, ze mam okazje obcować z nimi codziennie,
obserwować ich, rozmawiać z nimi. A jeśli coś mnie zainteresuje,zajrzeć
do literatury fachowej. I sorki, ale jesli jakas teoretyczna
srala-mądrala udowadniać mi próbuje, ze czarne jest białe w jakieś
kwestii dotyczącej onej schizofrenii... noo? to jak mieszkaniec KAiru,
który zen nosa nie wystawił dyskutujacy o jakości śniegu na trasach
zjazdowych Alp z instruktorem narciarstwa w Innsbrucku. Sorry, ale jesli
nawet ten Murzyn w ksiażkach się o tym naczytał, nic nie zastąpi
doswiadczenia, nawet najmądrzejsze ksiażki.
A jesli znam się na tym na czym sie znam, dlaczego mam o tym nie mówic,
skoro mnie pytają? Mam moze opowiadac o naprawianiu lodówki??

bzura. przecież to oczywiste , ze fachowiec powie, że jest fachowcem- a
co ma powiedziec? ze sie na tym nie zna?

co innego używanie swojego zawodowstwa jako "koronnego argumentu" bez
zadnej dyskusji: "ja wiem lepiej, bo jestem mądrzejszy", co innego
powiedzenie: "Znam się na tym, bo pracuje w tym od lat".
NAprawdę, nie podjęłąbym dyskusji z informatykiem- o funkcjonowanie
komputaera mogę tylko pytać.

mema

1. Data: 2003-01-06 18:36:45

Od: Marsel <M...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

w art. <avchje$9qc$1@news.tpi.pl>,
szanowny kol. Mema pisze, ze:
<...>
> zadnej dyskusji: "ja wiem lepiej, bo jestem mądrzejszy", co innego
> powiedzenie: "Znam się na tym, bo pracuje w tym od lat".

sugerowalbym jednak zwrot "z mojego wieloletniego doswiadcznia"... ;-)

> NAprawdę, nie podjęłąbym dyskusji z informatykiem- o funkcjonowanie
> komputaera mogę tylko pytać.

to dosc nietypowe, zeby nie powiedzeic nienormalne :)
zauwazylem ze.. no coz, to jakby przemawialo na towja korzysc,
ze osoby ktore nie maja nic do powiedzenia w zadnej dziedzinie, chetnie
wypowiadaja sie w kazdej
(tu sluze wlasnym przykladem :
mysle ze zachowanie takie to rozpaczliwa proba chwytania sie
czegokolwiek aby tylko nie stracic wlasnego mniemania o sobie
(wypaczonego ale wlasnego))

--
Marsel

1. Data: 2003-01-06 19:17:02

Od: Mema <m...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mon, 6 Jan 2003 19:36:45 +0100 user Marsel napisał(a) newsa
<M...@n...onet.pl> a ja na to:

> sugerowalbym jednak zwrot "z mojego wieloletniego doswiadcznia"... ;-)

dobry zwrot.

> to dosc nietypowe, zeby nie powiedzeic nienormalne :)

naprawde? ech... w sumie zauważyłam tutaj własnie tendencje do madrzenia
się w kwestiach psychologicznych/ natury ludziej, radzenia, co należy
zrobić, osądzania co jest dobre a co nie. niecierpie czegoś takiego i
mierzi mnie to. Ja poczytuję takie srale-mądrale, to mi się robi
niedobrze i mam ochotę rzucić w kąt czytanie tej grupy. Na szczeście nie
wszyscy sa tacy.

> zauwazylem ze.. no coz, to jakby przemawialo na towja korzysc,
hyhy ;)

> mysle ze zachowanie takie to rozpaczliwa proba chwytania sie
> czegokolwiek aby tylko nie stracic wlasnego mniemania o sobie
> (wypaczonego ale wlasnego))

myślę podobnie. ale jak juz napisałam z moim poczuciem własnej wartości
jest OK ;) Potrafię się przyznać do niewiedzy i do słabości.
"Wiem, że nic nie wiem"? ;)
ale BEZ PRZESADY ;)

mema

1. Data: 2003-01-06 19:18:42

Od: e...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

Muszę powiedzieć, że poza wyjątkami, kiedy doszło kilka razy do
spięć między rozmówcami ( i które mi sie nie spodobały) , nie
zauważyłam wyraźnych tendencji do wymuszania autorytetu, ale jak
mówię, nie czytam wszystkich wypowiedzi.

Jeżeli rozmawia się, radzi dla przyjemności, to nie ma problemu.
Ja nie myślę o ewentualnej przewadze osoby, z którą rozmawiam.
Reaguję na przykłady z literatury, ponieważ lubię i zaznaczam, że
trochę się znam ;-) zauważyłam, że nie tylko ja. Ponieważ raz
zarzucono mi na grupie, że staram się być lepsza ( nie skarżę się z
tego powodu) , to uprzedzam, że to już tak zostanie, nie będę
przecież starać się być gorsza niż jestem, bo wtedy nikt ze mną
nie wytrzyma i myślę, że to zrozumiałe ;-)
Ale wymuszanie autorytetu ? Brzydko, dobrze, że tylko w taki niwinny
sposób ;-)

co sądzicie o hipnozie ?
Dieta optymalna.
Godziny gospodarcze psychologa
Nerwica
Gabinet psychoterapii rodzinnej w Krakowie