automat do chleba SAM f-my Selfa

1. Data: 2004-04-03 09:58:46

Temat: automat do chleba SAM f-my Selfa
Od: "przemek" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam nabyłem wczoraj takie ustrojstwo jak automat do pieczenia chleba f-my
Sefal. Czy ktoś z Was ma takie urządzenie, wiem że co poniektórzy mają takie
rzeczy innych firma - patrz lista i sobie chwalą. Z żoną usiłujemy upiec tym
chleb przeprowadzone dwie próby delikatnie mówiąc nie powiodły się. Chleb nie
wyrasta i robi się zakalec. Z tąd moje pytanie w szczególnośći do użytkowników
jeśli tacy się znajdą tejkonkretnej maszynki czy Wam SIĘ UDAJE? A do
doświadczonych wypiekiem co z tym fantem zrobić, złe drożdzę? zła mąka? -
mieszamy żytnią z pszenną. Być może złe przepisy dołączone do instrukcji
obsługi, bo mam nadzieje, że to nie wina maszynki, gdyż kiedyś na necie
znalazłem wypowiedź człowieka posługującego się czymś takim i był bardzo
zadowolony.
Liczę na pomoc i wsparcie.

1. Data: 2004-04-04 17:25:32

Temat: Re: automat do chleba SAM f-my Selfa
Od: "Grzegorz S." <f...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "przemek" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> obsługi, bo mam nadzieje, że to nie wina maszynki, gdyż kiedyś na necie
> znalazłem wypowiedź człowieka posługującego się czymś takim i był bardzo

Kupilem sobie taka maszyne firmy Kenwood
i na poczatku mialem ten sam problem
Sadze ze to zle przepisy lub ja nie umialem z nich czegos odczytac
Troszke sie zniechecilem
ale udalo mi sie przelamac i poprobowac
teraz sypie skladnikow na wyczucie
Jak uzywalem przepisow z instrukcji to ciasto bylo rzadkie
teraz robie gestsze i jest wszystko OK
Penwi ebedziesz musial dac wiecej maki
Pozdrawiam
Grzegorz S.

1. Data: 2004-04-04 17:50:15

Temat: Re: automat do chleba SAM f-my Selfa (dlugie!)
Od: "sp6mlz" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Przepraszam jesli ktos sciagal to modemem, a nie jest
niezainteresowany...
Ale do rzeczy:

Przemek w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:2...@n...onet.pl...

> Witam nabyłem wczoraj takie ustrojstwo jak automat do pieczenia chleba
f-my
> Sefal.

Gratuluje - bedziesz zadowolony jesli urzadzenie jest sprawne.
Ja wczesniej pieklem chleb w piekarniku, wiec efekty mialem
od razu lepsze (doswiadczenie).

Mam inne urzadzenie, pogooglowalem za Twoim i nic nie znalazlem,
ale i tak postaram sie pomoc :-)

(...)

> [...]
> obsługi, bo mam nadzieje, że to nie wina maszynki, gdyż kiedyś na necie
> znalazłem wypowiedź człowieka posługującego się czymś takim i był bardzo

Jest sporo mozliwosci. Objawy i przyczyny powinny byc opisane w instrukcji.
Nie wiem jaka wartosc przedstawia instrukcja do Twojego wypiekacza, wiec:

http://www.panasonic.pl/obsluga_klienta.php?kat_id=3
20&cat=18&model=23

Na tej stronie jest w tabelce wypiekacz chleba i link do instrukcji w
formacie
Acrobat Reader (pdf) - 2,05 MB, instrukcja zawiera sporo przepisow.
W wiekszosci IMHO do uzycia w kazdej maszynce po dostosowaniu
ilosci/proporcji, ale takze po sprawdzeniu czy w naszej maszynce istnieje
podobny program!
Sa tez naprawde dokladnie opisane problemy z wypiekami i ew.
przyczyny. Powinno pomoc.

Zakladam, ze na pewno uzyles wlasciwych proporcji maki pszennej
i zytniej. To szczegolnie istotne, poniewaz maka zytnia nie zawiera glutenu,
niezbednego do utrwalenia struktury chleba.
Lepiej byloby zaczac od "bialego pszennego" - doswiadczenia
przydalyby sie pozniej przy mieszanym.

Generalnie - niewyrosniety chleb moze byc spowodowany
zbyt mala zawartoscia glutenu (zalezne od maki, warunkow jej
przechowywania - szczegolnie wilgotnosc, maka powinna byc sucha
a po ew. zawilgoceniu natychmiast wysuszona w suchym przewiewnym
miejscu).
Kolejny problem - kiedy chleb opada po wyrosnieciu: znow niska
jakosc maki, zbyt duzo drozdzy, zbyt duzo plynow.

Na podstawie swoich doswiadczen zwracam szczegolna uwage
na dozowanie plynow - wypiekacze maja mala komore pieczenia
i sa w miare szczelne. Nadmiar plynow nie ulotni sie w postaci
pary wodnej (jak w piekarniku) i psuje efekty pieczenia.
Wazne: nawet idealnie dobrana i sprawdzona proporcja
nie sprawdzi sie, jesli akurat np. pada deszcz. Nalezy zmniejszyc
wtedy ilosc plynu - maka zaskakujaco duzo chlonie z powietrza!

Ale o ile zmniejszyc/zwiekszyc? Albo dobrac ilosc?
Nie ma zadnych przeciwskazan, by podczas wyrabiania sprawdzac
recznie konsystencje ciasta. Wystarczy dotknac powierzchni,
powinna byc sucha ale sprezysta, ciasto nie ma zostawiac po
dotknieciu uczucia wilgoci na palcach, powierzchnia ma byc matowa
i nie "pocic sie" (uwaga na palce!).
Mam nadzieje, ze rozumiesz o co chodzi?
Nie ma tez przeciwskazan, by w trakcie wyrabiania ciasta dodawac
plynow/maki. Jesli w poczatkowym okresie (kiedy juz zrobi sie
charakterystyczna kula, albo wrecz w trakcie pierwszego rosniecia)
stwierdzimy zla wilgotnosc/konsystencje, spokojnie mozemy
dodac maki czy plynu, poczem w najgorszym wypadku rozpoczac
program od nowa (pierwsze rosniecie).
Ale mowie - sprawdzac wszystko jak najwczesniej, jak tylko
ciasto zaczyna przypominac ciasto :-).

Jeszcze jedna uwaga - tuz przed faza pieczenia moze sie okazac,
ze ciasto nie wyroslo rownomiernie na calej powierzchni (mieszak
nie potrafi rowniutko ulozyc ciasta prawie nigdy). Po prosta trzeba
_sucha_ dlonia delikatnie wyrownac powierzchnie lekko naciskajac,
bo przeciez ciasto w niektorych miejscach niekoniecznie dotyka
dna pojemnika. Oczywiscie wszystko delikatnie, z wyczuciem.

To powinno starczyc na poczatek. Zadaj kolejne pytania,
podziel sie efektami kolejnych prob.

Ja teraz walcze z tzw. zaczynem - wypieki typu wiedenskigo
z drozdzy piekarskich sa smaczne na poczatku. Jednak
"kwaskowy", przasny chleb z drozdzy "dzikich" jest tym,
do czego nawet Rodacy na obczyznie tesknia... To wlasnie
dlatego polski chleb jest uwazany za najlepszy.
Na razie u mnie wszystko in statu nascendi. Zdrowy, smaczny chleb
na zaczynie z takiego wypiekacza to moj cel.
Oczywiscie doswiadczeniami podziele sie z grupa.

Smacznego chlebka - Wojtek.

1. Data: 2004-04-04 17:59:41

Od: "sp6mlz" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Grzegorz S. w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:c4pguh$gkb$...@n...news.tpi.pl...

> [...]
> ale udalo mi sie przelamac i poprobowac
> teraz sypie skladnikow na wyczucie
> Jak uzywalem przepisow z instrukcji to ciasto bylo rzadkie

Potwierdzasz moje obserwacje - najwazniejsze,
to nie dac za duzo plynow!
A nawet niewielkie ilosci wilgoci psuja proporcje,
na przyklad deszcz za oknem.
Wniosek - probowac "palcami", reagowac na biezaco!

Pysznych chlebkow Wojtek.

1. Data: 2004-04-07 09:26:00

Od: "przemek" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Widzę, że pieczeniem chleba zajmują się chyba w większości mężczyźni.
Wczoraj zrobiliśmy z żoną bułki wg przepisu Sylwi który znalazłem na
grupie.
Faktycznie wyszły wspaniałe, ukłony dla propagatorki tego przepisu.
I po zrobieniu tych bułek doszedłem do tego, o czym piszesz Wojtku że
ważne proporcje mąki pszennej i żytniej. Pierwszy chleb zrobiliśmy 85%
zytniej i 15% pszennej, poszedł do kosza, ponadto poknociliśmy coś z
ilością drożdży - zakalec jakiego świat nie widział. Drugie podejście
zwiekszyliśmy udział mąki pszennej - wyrósł lepiej i został zjedzony,
był naprawdę dobry, ale chyba jeszcze za mało wyrośnięty. Trzecie
podejście do bułek zakończyło się pełnym sukcesem są wysmienite. Gdy
je skończymy robimy kolejne podejście do chleba. Chyba tym razem
wymieszamy mąkę 50%/50%. Nastawiliśmy też zakwas też z tego co
pamiętam rozpowszechniany przez Sylwię i będziemy próbować chleba na
zakwasie. Faktycznie ważna jest bardzo dokładnie dobrana ilość wody
ciasto na bułki uciskałem paluchem badając jego konsystencję ładnych
pare razy, ale wyszło ok.
Co do samej maszynki to uspokoiłem się że działa skutecznie. Moge ją
spokojnie polecić kolejnym chętnym na taki zakup /namiary na firmę/
naprodukowali tego kiedyś i nie sprzedali teraz mają w magazynie i
sprzedają za naprawdę rozsądne pieniądze.
Dziękuje za uwagi które studiuje z wielką uwagą i wykorzystuję w
praktyce.
Pozdrawiam
Przemek

1. Data: 2004-04-07 13:19:38

Od: "sp6mlz" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Użytkownik przemek <p...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
> [...]
> I po zrobieniu tych bułek doszedłem do tego, o czym piszesz Wojtku że
> ważne proporcje mąki pszennej i żytniej. Pierwszy chleb zrobiliśmy 85%

Już widzę - stanowczo za duża zawartość żytniej!

> [...]
> podejście do bułek zakończyło się pełnym sukcesem są wysmienite. Gdy
> je skończymy robimy kolejne podejście do chleba. Chyba tym razem

Może nawet dałbym mniej żytniej - sukcesy na początku są ważniejsze.
Później poeksperymentujecie.
Dajcie mniej żytniej - ale za to z garść otrębów (pszennych, mogą być inne).
Dobrze robi chlebowi trochę łuskanego słonecznika,
polecam też łyżeczkę siemienia lnianego (sparzonego).
Dla mnie najsmaczniej wychodzi czarnuszka (ale nie do każdego chlebka,
nudzi się po jakimś czasie) - nie więcej niż łyżeczka.
Mogą być też orzechy, łuskane pestki dyni...
I oczywiście - sprawdzać konsystencję ciasta w trakcie wyrabiania!

Ściągnij sobie instrukcję o której pisałem - do chleba można wrzucić
prawie wszystko ;-)

> [...]
> zakwasie. Faktycznie ważna jest bardzo dokładnie dobrana ilość wody
> ciasto na bułki uciskałem paluchem badając jego konsystencję ładnych

Tego przepisu nie znam, ale wiesz że zakwas drożdży nie zawiera?
Z definicji - zakwas jest bez drożdży, zaczyn to ciasto którym się
"zaczynia" kolejny chleb, więc zawiera (dzikie Saccharomyces minor)
drożdże.

No, to już jestem spokojny - dalej sobie poradzicie.
Maszynka ułatwia, ale nie zwalnia od kontrolowania
konsystencji.

> [...]
> naprodukowali tego kiedyś i nie sprzedali teraz mają w magazynie i
> sprzedają za naprawdę rozsądne pieniądze.

To pewnie stąd takie niskie ceny (pod nazwą Booman kupiłem za 149 zł).

> Dziękuje za uwagi które studiuje z wielką uwagą i wykorzystuję w
> praktyce.

Szykuję informacje o wypiekaniu chleba z zaczynu.
Taki kwaskowy - jak ze sklepu, ale znacznie smaczniejszy (i zdrowszy).
Zaczyn na razie się sprawdza (do zrobienia w domu), muszę
tylko sprawdzić jak go odżywiać i przetrzymać do następnego chleba.
Oczywiście - opiszę wszystko na liście.

Pozdrawiam - Wojtek H.

1. Data: 2004-04-08 18:50:55

Od: "przemek" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Faktycznie przy proporcjach mąki zytniej do pszennej 50/50% jest jeszcze za
dużo żytniej.
Kolejny chleb piekła żona bez mojego udziału i dała pszennej 2/3 a żytniej 1/3
i wyszedł super.
Nastepna próba to będzie chlebek na zaczynie zobaczymy co z tego wyjdzie.
Efekty opiszę pewnie ku przestrodze innym początkującym :) bo coś mi się
wydaje że to poważne wyzwanie.

> [...]
> Z definicji - zakwas jest bez drożdży, zaczyn to ciasto którym się
> "zaczynia" kolejny chleb, więc zawiera (dzikie Saccharomyces minor)

Wobec tego my nastawiliśmy zaczyn bo zawiera on drożdże, ale daje się je
tylko na początku a potem karmi się go wyłącznie mąką i wodą.

Pozdrawiam
Przemek

CZYM PALIĆ POD FONDUE - POMOCY!!!!!!
Doprawienie kremu z pieczarek
Dla smakoszy piwa
nowe przepisy na www.kulinaria.zine.pl
ZUPA TAJSKA (kurczak,kokos,trawa cytrynowa ?)