bezsennosc

1. Data: 2003-01-13 21:16:13

Temat: bezsennosc
Od: "mesg" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

moja mama cierpi na bezsennosc - budzi sie i juz nie moze zasnac do rana.
Zdarza sie to mniej wiecej co druga noc, wiec jest bardzo uciazliwe. Jej
lekarz powiedzial, ze to normalne w jej wieku (jest po 60-tce) - tylko jakos
nie bardzo chce mi sie w to wierzyc. Czym to moze byc spowodowane? Z tego,
co wiem, moja mama miala swego czasu problemy z tarczyca (do tej pory bierze
jakies leki), a poza tym nic jej nie dolega. Nie przezywa jakichs
specjalnych stresow, chodzi na spacery, jezdzi na na rowerze...

Jakim badaniom powinna sie poddac, zeby wykryc przyczyne bezsennosci? Moze
istnieja jakies ziola, ktore powinna pic?
Bede wdzieczna za wszelkie sugestie.

Pozdr.
goska

2. Data: 2003-01-13 21:35:02

Temat: Re: bezsennosc
Od: p...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

moze wiecej wysilku fizycznego.Byc moze to depresja maskowana-Twoja mama moze
nie objawiac zadnycch innych(lub skape)objawow- Byc moze czuje sie
samotna.Najpirw sprobuj z mama porozmawic o tym,moze wlasnie na to czeka!Czasem
ludzie sie tak czuja gdy przechodza na emeryture lub/i z domu odchodza
dzieci.Jesli to nie pomoze konieczna bedzie wizyta lekarza aby wykluczyc
przyczyne somatyczna-cholesterol i inne podstawowe badania(Bezsennosc moze byc
spowodowana zmniejszonym ukrwieniem mozgu-tak na marginesie ludziom starszym
moze pomoc filizanka kawy przed snem).Potem zostaje psychiatra, bo byc moze
jest to depresja /depresja maskowana,moze reakcja nerwicowa na jakis czynnik
stresujacy-podaje sie wtedy leki p-depresyjne np pramolan).
Pozdrowienia!

3. Data: 2003-01-13 22:15:42

Od: "mesg" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> moze wiecej wysilku fizycznego.

Chyba nie o to chodzi - moja mama prowadzi dosyc aktywny tryb zycia, jeszcze
pracuje, a po pracy tak jak wspomnialam - dlugie spacery, rower, ogrodek,
las... Poza tym jest bardzo zywotna, ze tak powiem:)

Byc moze to depresja maskowana-Twoja mama moze
> nie objawiac zadnycch innych(lub skape)objawow- Byc moze czuje sie
> samotna.Najpirw sprobuj z mama porozmawic o tym,moze wlasnie na to czeka!

Rozmawiamy ze soba. Z moim tata sa juz razem 35 lat i wydaja sie byc bardzo
szczesliwym malzenstwem. Ja nie mieszkam juz z rodzicami (podobnie jak moje
rodzenstwo), ale dzwonimy do siebie czesto i przyjezdzamy. Nie sadze by
czula sie samotna.. Wiec zrodlo bezsennosci musi byc chyba gdzie indziej.
Czyli lekarz mamy nie mial racji, ze jest to normalne dla kobiet w jej
wieku? I nie ma to nic wspolnego z wspomniana tarczyca?

Jesli to nie pomoze konieczna bedzie wizyta lekarza aby wykluczyc
> przyczyne somatyczna-cholesterol i inne podstawowe badania.(Bezsennosc
moze byc
> spowodowana zmniejszonym ukrwieniem mozgu

Tyle ze lekarz nie chcial jej poslac na zadne badania.. Po prostu
stwierdzil, ze to normalne... Jakie dokladnie badania powinna wykonac?

-tak na marginesie ludziom starszym
> moze pomoc filizanka kawy przed snem).

W jej przypadku to dziala odwrotnie - w ogole by nie zasnela...:/

pozdr.
g.

4. Data: 2003-01-13 22:25:52

Od: "justyp" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Może warto uzupełnić poziom melatoniny? W aptece: Melatonina 3 mg
Inne rozwiązane to wizyta np. w Poradni Leczenia Zaburzeń Snu Warszawa,
ul.Nowowiejska 27, 825 12 36; Poradnia Zaburzeń Snu, Centralny Szpital AM nr
1 w Gdańsku, ul. Dębinki 7, 349 26 55; w Bydgoszczy: (052) 585 37 15

5. Data: 2003-01-13 22:33:41

Od: p...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

Rzeczywiscie zapomnialem o tarczycy o ktorej wspomnialas na poczatku i prosze o
wybaczenie!Naturalnie,ze nadczynnosc tarczycy moze powodowac bezsennosc-mozna
oznaczyc hormony.Wracajac do tych norm zwiazanych z wiekiem a dotyczacych
snu,to ciekaw jestem o ktorej Twoja mama kladzie sie spac i o ktorej budzi sie
ze snu.Rzeczywiscie ludzie starsi potrzebuja mniej snu ,ale przeciez chodzi o
to zeby czuc sie wyspanym i tyle snu aby uzysac stan odprezenia jest norma, w
kazdym przypadku indywidualna.Mozna kupic ziolka nasenne.W kazdym razie nie
polecam(gdyby przypadkiem zostaly przypisane)leki nasenne typu
benzodiazepin/estazolam,sigmopam,lorafen/ bo sa uzalezniajace.

6. Data: 2003-01-14 09:43:40

Od: "magda" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

cześć! nie piszesz nic o 'sprawach kobiecych'. czy mama przeszła już okres
przekwitania? czy miesiączkuje? od kiedy przestała? czy zażywa hormony
(hormonalna terapia zastępcza) ? jeśli tak to czy regularnie? i na czym
właściwie polega ta bezsenność - ile godzin śr.śpi na dobę, o której zasypia
itd dokładnie opisz w miare możliwości
pozdr

7. Data: 2003-01-14 09:48:58

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 13 Jan 2003, mesg wrote:

> jakies leki), a poza tym nic jej nie dolega. Nie przezywa jakichs
> specjalnych stresow, chodzi na spacery, jezdzi na na rowerze...

najlepiej byloby rozwazenie, czy bezsennosc nie ma zwiazku
z choroba tarczycy a potem ewentualnie szukac innych przyczyn,
wyglada na to, ze wizyta u lekarza bezdzie niezbedna

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz

8. Data: 2003-01-14 09:56:26

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 13 Jan 2003, mesg wrote:

> Tyle ze lekarz nie chcial jej poslac na zadne badania.. Po prostu
> stwierdzil, ze to normalne... Jakie dokladnie badania powinna wykonac?

o ile przyczyna somatyczna zostala wykluczona - nie jest powodowana
choroba tarczycy, nadcisnieniem, niewydolnoscia lewokomorowa serca
czy niewydolnoscia oddechowa, slowem nie ma chorob internistycznych,
ktore moglyby byc za to odpowiedzialne to drugi ruch proponuje
przygladnac sie dzialaniom ubocznym stosowanych lekow. Jesli
wplyw lekow odpada wskazane byloby zbadanie przez neurologa,
ktory dopiero po badaniu powienien zalecic okreslone badania
dodatkowe (?? EEG, badanie dopplerowskie przeplywu krwi
przez tetnice mozgowe, itp.). Jesli neurolog nie stwierdzi
odchylen od stanu prawidlowego nalezy zastanowic sie nad
konsultacja psychiatry a takze faktycznie zastanowic
sie czy bezsennosc faktycznie (jak sugeruje z tego jak
rozumiem lekarz leczacy) nie jest czescia zespolu menopauzalnego.
Z tego, co rozumiem czesc tych "ruchow" bylo zrobione,
w kazdym przypadku oczywiscie leczenie bedzie nieco
(lub calkowicie) inne.

P.

9. Data: 2003-01-14 09:58:17

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 13 Jan 2003 p...@p...onet.pl wrote:

> benzodiazepin/estazolam,sigmopam,lorafen/ bo sa uzalezniajace.

umarl w butach - z reguly jak juz sie zacznie to sie nie skonczy
- faktycznie stosowanie benzodwuazepin jako leczenia bezsennosci
nie powinno miec miejsca

P.

10. Data: 2003-01-14 10:11:34

Od: "mesg" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr Kasztelowicz" <p...@a...torun.pl> napisał w wiadomości
.am.torun.pl...
> najlepiej byloby rozwazenie, czy bezsennosc nie ma zwiazku
> z choroba tarczycy a potem ewentualnie szukac innych przyczyn,
> wyglada na to, ze wizyta u lekarza bezdzie niezbedna
>
> P.

Jesli przyczyna bezsennosci sa problemy z tarczyca, to jak mozna ja leczyc?
Czy jest jakies standardowe postepowanie?
g.

Rezonans magnetyczny czy tomografia - co lepsze?
Jak myślicie?
Rezonans magnetyczny jamy brzusznej
Kawa a leki
Noworoczne prezenty