bułeczki Doruni - pytanie

1. Data: 2004-03-19 17:16:36

Temat: bułeczki Doruni - pytanie
Od: "Anet" <a...@t...net> szukaj wiadomości tego autora

Wklejam przepis na bułeczki podany kiedyś przez Dorunie, postanowiłam upiec,
ale po głębszej analizie przepisu mam problem. W składnikach znajduje się
białko a przepisie tylko żółtko i t u problem nie wiem czy to białko ma być
dodane do ciasta podstawowego a żółtkiem należy posmarować bułeczki? Czy
może cały czas chodzi o żółtko do posmarowania.
10 dag drożdży,
5 szklanek mąki,
3 łyżki oliwy,
2 łyżki cukru,
2 łyżeczki soli,
1 i 1/2 szklanki ciepłej wody,
1 białko.

Drożdże z łyżeczką cukru i szklanką wody nastawiamy na wyrośnięcie, mąkę
przesianą łączymy z resztą składników. Po wyrośnięciu drożdży łączymy je z
mąką i wyrabiamy ciasto, odstawiamy na co najmniej 10 min. i formujemy
bułeczki, które znowu odstawiamy do wyrośnięcia, tuż przed łożeniem do pieca
smarujemy je żółtkiem wymieszanym z odrobiną cukru i siup do pieca na około
20 w 200 stopniach.

Aneta

1. Data: 2004-03-20 11:47:42

Temat: Re: bułeczki Doruni - pytanie
Od: "myszeida" <m...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Znawcą nie jestem, ale wydaje mi sie ze niezaleznie czy to bialko czy zolto
to i tak sluzy tylko do nadania polysku :)
Powodzenia
mysza

Ps. Jak chcesz moge Ci przesłac przepis za swietne buleczki z cynamonem i
rodzynkami, tylko musze odzyskac moj zeszyt z przepisami ;)

1. Data: 2004-03-20 13:15:34

Od: "Anet" <a...@t...net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "myszeida" <m...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
>
> Ps. Jak chcesz moge Ci przesłac przepis za swietne buleczki z cynamonem i
> rodzynkami, tylko musze odzyskac moj zeszyt z przepisami ;)

Też mi się tak wydaje,że to nie do ciasta tylko do pomazania po wierzchu. A
z przepisu chętnie skorzystam, jestem na etapie wypieku różnego rodzaju
bułeczek i rogalików i chętnie go wypróbuje.

Aneta

1. Data: 2004-03-20 15:09:56

Od: "myszeida" <m...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Sa w sumie proste do zrobienia. Pierwsza rzecz która robilam z ciasta
drozdzowego i bezblednie sie udala. Zniknely jak tylko wyszly z piekarnika
;) Powodzenia :)
i smacznego oczywiscie
mysza

Bułeczki cynamonowe z rodzynkami

- 3 szkl mąki
- 3/4 szkl mleka
- 1/2 kostki margaryny
- 2/3 szkl. cukru
- 10 dag rodzynek
- 4 dag drozdzy
- 1 zołtko
- 1 lyzka cynamonu
- sol

1.Mleko lekko podgrzac. Make przesiac do miski, pośrodku zrobic wgłębienie.
Drozdze pokruszyc, utrzeć z 6 łyżkami mleka i odrobiną cukru. Zaczyn wlać w
zagłębienie. Obok zaczynu umieścić 2/3 rozpuszczonego tluszczu, wsypać 5
łyzek cukru i szczypte soli. Miske przykryć i odstawić w ciepłe miejsce na
20 min.

2. Składniki wymieszać, wlac reszte ciepłego mleka. Wyrabiać aż bedzie
jednolite i zacznie odchodzić od formy i ręki. Przełożyć na posypaną maka
stolnice i rozwłkować na prostokat 45x30 cm

3. Rezte tłuszczu stopic, posmarować powierzchnie ciasta. Rodzynki umyc,
osuszyc papierowym recznikiem. Wymieszac z cynamonem i cukrem. Równo
rozłożyc.

4. Placek zwinąć mocno w rolade od dłuższego boku. Kroić w plastry 2.5 cm.
Na górze kazdego plastra robic wglębienie trzonkiem drewnianej łyżki. Ułożyć
na wysmarowanej blasze, odstawic na 0,5h do wyrośniecia. Posmarowac żółtkiem
i do pieca na ok 15 min. Temp. 200-220 stopni

1. Data: 2004-03-21 14:37:57

Od: "Gusiek" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
żółtkiem
> i do pieca na ok 15 min. Temp. 200-220 stopni

No właśnie - do tej pory wszystko jasne. Ale coś moja wyobraźnia nie może
się uporać z tym wgłębieniem trzonkiem łyżki... Możesz jakoś tak bardziej
łopatologicznie...? No i po co ono jest?
Nabrałam chęci na te bułeczki, ale nie mam rodzynek, więc dopiero jutro się
za nie wezmę.
Aha... Moze to idiotyczne pytanie, ale ja jestem trochę nierozbudzona
ciastowo ;) Czy zamiast margaryny nie mozna dać masła? Jakoś nie kocham się
w margarynie, a wiem, ze kruche wychodzi o wiele lepsze, jak jest z masłem
(że o smalcu nie wspomnę...), to może z drożdżowym jest podobnie?
Pozdrawiam, Agata

1. Data: 2004-03-23 11:33:59

Od: "myszeida" <m...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> w margarynie, a wiem, ze kruche wychodzi o wiele lepsze, jak jest z masłem
> (że o smalcu nie wspomnę...), to może z drożdżowym jest podobnie?

Sorki, ze dopiero teraz. To wgłebienie jest po to zeby bułka miala
odpowiedni kształt. No wiec tak: trzymasz lyche poziomo, przykładasz trzonek
na ciasto i naciskasz tak zeby boki sie rozjechały ukazujac rodzynki (takie
spłaszczone slimaki sie zrobia po bokach). Chociaz wydaje mi sieze mozesz
sobie darowac to wgniatanie i po prostu zrobic takie zawijaki jak w sklepach
sprzedaja te polfrancuskie z rodzynkami, ale nie gwarantuje ze sie nie
rozkleja wtedy.
Co do masła, mysle ze nie powinno zaszkodzic, osobiscie wole margaryne, bo
nie czuc zbytniej roznicy (nawet krem zrobilam z margaryny kiedys do rolady
biszkoptowej i wyszedl smaczny) a maslo sie bardziej ciapcia.
Pozdrawiam i powodzenia :)
mysza

1. Data: 2004-03-23 14:57:05

Od: " Gusiek" <g...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

myszeida <m...@t...pl> napisał(a):

Hihi, za późno - juz zjedzone :)
Rzeczywiście zrobiłam takie zawijaki, ale już kumam, o co chodzi z tym
wgłebieniem. I dałam to masło, i żółtko do ciasta, zamiast do smarowania, bo
mi było szkoda ;) Tyle moich modyfikacji...
Wyszły pyyyszne!!! I jak łatwo sie robi - nie sądziłam, ze ciasto drożdżowe
jest tak przyjazne dla użytkownika :)
Dzieki wielkie za przepis.
Pozdrawiam, Agata

1. Data: 2004-03-24 17:07:53

Od: "myszeida" <m...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik " Gusiek" <g...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
bo
> mi było szkoda ;) Tyle moich modyfikacji...
> Wyszły pyyyszne!!! I jak łatwo sie robi - nie sądziłam, ze ciasto

Cieszę się bardzo :D bo mnie tez smakowały i podzielam spostrzezenia o
łatwosci przygotowania :)
Pozdrowionka
mysza

http://www.gazeta.pl/usenet/

Majonez (pyt)
Automat do pieczenia chleba Bomann CB579
Zepsuta lodówka
Czy mrozić?
[HORROR] Jajko - do osob o mocnych nerwach