jak sie robi kutie?

1. Data: 2005-12-27 00:20:03

Temat: jak sie robi kutie?
Od: "JMD" <j...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Wiem, wiem, pewnie gdzies mozna znalezc przepis w Internecie, ale mnie
ciekawi jak Wy to robicie? Tak dla porownania. Nigdy tego nie jadlam,
slyszalam ze to danie "kresowych" rodzin. Czy to prawda? Jest tu ktos nie "z
kresow" kto je kutie na Wigilje?

Jola

2. Data: 2005-12-27 11:12:36

Temat: Re: jak sie robi kutie?
Od: "Anulka" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "JMD"
> ciekawi jak Wy to robicie? Tak dla porownania. Nigdy tego nie jadlam,
> slyszalam ze to danie "kresowych" rodzin. Czy to prawda? Jest tu ktos nie
> "z kresow" kto je kutie na Wigilje?

Robi Teściowa:
Pszenicę zaparzyć, utrzeć z miodem, dodać mak, ucierać, wsypać bakalie
różnorakie, ucierać delikatnie. I do lodówki.
To w Bieszczadach.

Anulka

3. Data: 2005-12-27 12:33:35

Od: "Agnieszka" <g...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Wiem, wiem, pewnie gdzies mozna znalezc przepis w Internecie, ale mnie
> ciekawi jak Wy to robicie? Tak dla porownania. Nigdy tego nie jadlam,

Ja "odziedziczyłam" kutię po dziadkach. Bez niej chyba odwołano by u nas
święta :))). Robię ok. 7 litrów tego specjału więc proporcja jakie podam
dotyczą takiej końcowej ilości.

1 kg pszenicy,
1 kg maku,
ok. 1,4 kg miodu (zależy jak słodki),
ok. 0,5 kg orzechów włoskich,
duża paczka rodzynek (albo nawet 1,5 paczki),
paczka moreli (mała),
200 g migdałów,
200 g orzechów laskowych.

Proporcje dodatków można sobie regulować wg własnego uznania. Ja nie
przepadam za figami w kutii i ich nie daję i tym odbiegam od przepisu babci.
Lubię natomiast migdały więc jest ich stosunkowo dużo.

A oto schemat działanie :)) :
Mak sparzam wrzącą wodą i pozostawiam tak na ok. 2 godziny. Pszenicę,
wcześniej moczoną przez noc, gotuję. Jakoś zawsze szybko ugotuje się.
Zostawiam ją jeszcze w spokoju aby "dochodziła do siebie". W tym czasie
zabieram się za mak. Odcedzam i mielę go 3 razy. Mieszam z pszenicą, dodaję
miód. Orzechy i obrane migdały wrzucam do maszyny, która ładnie mi je
rozdrobni (byle nie na miał, kawałki bakalii muszą być wyczuwalne, najlepiej
jak mają wielkość ziarenek ugotowanej pszenicy lub trochę większe). Dodaję
to wraz z sparzonymi rodzynkami i rozdrobnionymi morelami do pszenicy z
makiem i modem. Degustuję.
Jeżeli kutia drapie w gardle z powodu słodkości to jest już dobra :)))).

Tak robimy kutię już z pewnością trzecie pokolenie, jedynie zastępujemy
ręczne mielenie - elektrycznym. Reszta pozostaje bez zmian.

Kutia ma to do siebie, że "wciąga". Nie można zjeść jej dużo na raz, ale
bardzo szybko sięga się po kolejne małe porcje. Chyba ten mak tak uzależnia
:)). Rodzina męża, która stosunkowo niedawno poznała smak kutii uległa
całkowicie "nałogowi".

Pozdrawiam,
Aga

4. Data: 2005-12-27 13:39:53

Od: Kinga 'Słowotok' <k...@b...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ciekawi jak Wy to robicie? Tak dla porownania. Nigdy tego nie jadlam,
> slyszalam ze to danie "kresowych" rodzin. Czy to prawda? Jest tu ktos nie

Częściowo pochodzę z kresów, bo jedni dziadkowie pochodzili z terenów
obecnej Ukrainy (Buczacz i Iwano-Frankowsk), przesiedleni na Dolny Śląsk. I
tam na wigilię zawsze była kutia.
Natomiast drudzy dziadkowie pochodzą z okolic Lublina, też przesiedleni na
Dolny Sląsk, jedli zawsze kluski z makiem albo makowiec.
A ja kutię robię tak:
300 g pszenicy "na kutię" ugotować na miękko 30-40 minut w dużej ilości
osolonej wody
200-250 g maku utrzeć do białości, albo sparzyć i zetrzeć przez maszynkę
albo wziąć mak z puszki (próbowałam w tym roku i bardzo smaczny był)
2-3 łyżki prawdziwego miodu, najlepiej lipowego, rozpuszczonego w pół
szklanki gorącej wody, do tego sok z połowy cytryny
100 g rodzynek sułtanek
150 g śliwek kalifornijskich pokrojonych w drobną kostkę
75 g płatków słodkich migdałów albo 100 g słodkich migdałów sparzonych,
obranych ze skórki i pokrojonych w drobną kostkę
50g skórki pomarańczowej
100 g pokrojonych w drobną kostkę orzechów laskowych
100-150g (ja tam daję do oporu) pokrojonych w drobną kostkę orzechów
włoskich. Uwaga - liczę tu wagę orzechów juz obłupanych, piszę, bo w wigilię
siedziałam i pracowicie łupałam dziadkiem do orzechów :)

Wszystko razem wymieszać, kiedy kasza będzie jeszcze lekko ciepła, ale nie
gorąca. Wstawić w chłodne miejsce, żeby się przegryzło. Wychodzi wielki gar
kutii.
Babcia dodawała jeszcze śmietanę (36%), ja od tego zwyczaju odstąpiłam, bo
kutia bez śmietany może stać nawet tydzień w lodówce, co przy wielkiej
ilości świątecznego wiktu jest zaletą.
Kutia ze śmietaną zrobiona w wigilię jest praktycznie do wyrzucenia
wieczorem w drugi dzień świąt.

Pozdrawiam i smacznego życzę.

Jak tam święta minęły? Najedliście się? :)

--
KingAM

'just one year of love is better than a lifetime alone'
[Freddie Mercury]

5. Data: 2005-12-27 13:57:40

Od: tapta <t...@S...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik JMD napisał:

> [...]
> slyszalam ze to danie "kresowych" rodzin. Czy to prawda? Jest tu ktos nie "z

Ja nie z kresów, a robię tak:
Gotuję pszenicę do miękkości i dodaję masę makową przygotowaną do
makowca, czyli sparzony mak, trzykrotnie przemielony i przesmażony z
miodem i bakaliami. Wszystko mieszam oczywiście. Może mało klasycznie,
ale smacznie :)

tapta
GG:4082847

6. Data: 2005-12-27 15:20:06

Od: Marsjasz <m...@p...NOSPAM.neostrada.pl> szukaj wiadomości tego autora

Kinga 'Słowotok' napisał(a):

> Częściowo pochodzę z kresów, bo jedni dziadkowie pochodzili z terenów
> obecnej Ukrainy (Buczacz i Iwano-Frankowsk), przesiedleni na Dolny
> Śląsk.
Iwano-Frankowsk to przed wojna polski Stanislawow (chyba nawet miasto
wojewodzkie)...
moja babcia pochodzila z tamtych stron...
miasto strasznie podupadlo po wojnie...
a kutie pamietam wyborna tylko przepisu nie znam...
Marsjasz

7. Data: 2005-12-27 15:38:23

Od: Kinga 'Słowotok' <k...@b...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> moja babcia pochodzila z tamtych stron...
> miasto strasznie podupadlo po wojnie...
> a kutie pamietam wyborna tylko przepisu nie znam...

No to to jest własnie przepis na Kutię z Iwano-Frankowska.:)) Miałam tam
przyjemność być kiedyś - jeszcze za ZSRR, faktycznie miasto zniszczone,
zresztą Cmentarz Łyczakowski w nie lepszym stanie.
Uszka na barszcz (obowiązkowo czysty, robiony na rosole, o smaku wściekle
pieprzno-kwaśnym) robione były z grzybów z cebulką - obecnie są to
pieczarki. O niebo lepsze niż te suszone, pycha!

8. Data: 2005-12-27 15:43:06

Od: Konrad Brywczyński <http://cerbermail.com/?EPpJiWnVOQ> szukaj wiadomości tego autora

Kinga 'Słowotok' <k...@b...gazeta.pl> w wiadomości
news:news:dorn5h$5tl$1@inews.gazeta.pl napisał(a):

> Uszka na barszcz (obowiązkowo czysty, robiony na rosole, o smaku wściekle
> pieprzno-kwaśnym)

Jak na rosole, to nie na Wigilię chyba?E

--
Konrad J. Brywczyński "Mijaj zdrów
k...@b...tk otwarte okna"

9. Data: 2005-12-27 15:51:54

Od: Kinga 'Słowotok' <k...@b...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jak na rosole, to nie na Wigilię chyba?E
Od paru lat to chyba można nie-postnie?
Wcześniej był wywar z warzyw :)

10. Data: 2005-12-27 15:54:36

Od: Konrad Brywczyński <http://cerbermail.com/?EPpJiWnVOQ> szukaj wiadomości tego autora

news:news:dornus$9ai$1@inews.gazeta.pl napisał(a):
> Od paru lat to chyba można nie-postnie?

Można, ale chyba o tradycji rodem z przedwojennego Stanisławowa opowiadałaś,
tak?

--
Konrad J. Brywczyński No use to complain
k...@b...tk If you're caught out in the rain

Co podaliscie na Wigilie?
KUCHENKA GAZOWA A BLACHA ZE SZKLANYM DNEM
CHRIST: THE ARRIVAL
CHRIST: THE ARRIVAL
[OT] Pytanie o sprzęt do kuchni