mąka ziemniaczana

1. Data: 2001-04-30 06:09:08

Temat: mąka ziemniaczana
Od: "Barbara" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dostałam 3 kg mąki ziemniaczanej i nie wiem, co z nią zrobić.
Przy moim zużyciu czasem do biszkoptu starczy mi na 10 lat a w tym czasie
to chyba zalęgną się tam jakieś zwierzątka.
Czy wiecie do czego można użyć tej mąki w większej ilości?

pozdrawiam
Basia

1. Data: 2001-04-30 06:20:58

Temat: Re: mąka ziemniaczana
Od: "asia" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Barbara <b...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
> to chyba zalęgną się tam jakieś zwierzątka.
> Czy wiecie do czego można użyć tej mąki w większej ilości?

Jesli chcesz to wklepie przepis na kluski, ktore sa bardzo popularne w moim
regionie (Slask). Nie wiem czy sa to tzw. kluski slaskie? Z gotowanych
ziemniakow, maki ziemniaczanej, jajka. Moja mama robi je prawie w kazda
niedziele. Kazdorazowo zuzyjesz ok. 1 szkl., moze ciut mniej.

Pozdrawiam
Asia

1. Data: 2001-04-30 06:23:29

Od: "Barbara" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "asia" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> ziemniakow, maki ziemniaczanej, jajka. Moja mama robi je prawie w kazda
> niedziele. Kazdorazowo zuzyjesz ok. 1 szkl., moze ciut mniej.

Jeśli możesz napisać, to bardzo proszę.
Kilka lat w dzieciństwie mieszkałam na Śląsku i rzeczywiście na różnych
uroczystościach podawano tam pyszne kluseczki. Może to te z Twojego
przepisu?

serdecznie pozdrawiam i z góry dziękuję
Basia

1. Data: 2001-04-30 06:58:54

Od: "asia" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jeśli możesz napisać, to bardzo proszę.
> Kilka lat w dzieciństwie mieszkałam na Śląsku i rzeczywiście na różnych
> uroczystościach podawano tam pyszne kluseczki. Może to te z Twojego
> przepisu?

Gotujesz ziemniaki w osolonej wodzie - u mnie w domu dla 5 doroslych osob
gotuje sie w 1,5 litrowym garnku - ile wejdzie. Z tym ze moja rodzinka nie
jest zbyt kluskozerna, przewaznie tych klusek troche zostaje, a kazdy zjada
3-5 klusek. Ugotowane ziemniaki przeciskasz przez praske, wkladasz do miski
i tak troche uklepujesz (zeby nie byl to taki zupelny puch). Dzielisz lyzka
na 3 czesci (rysujesz taki znaczek Mercedesa na powierzchni), jedna czesc
wyjmujesz, a w powstale wglebienie wsypujesz make ziemniaczana, tak, aby
zajmowala tyle miejsca ile wyjeta wczesniej czesc. Te wyjeta czesc
ziemniakow, oczywiscie tez dodajesz, chodzi tylko o wymierzenie proporcji.
Dodajesz jajko i wyrabiasz, jesli masa jest za sucha (zalezy to od rodzaju
ziemniakow) mozesz kapnac troszke mleka, ale nieduzo. Kluski muszą sie dac
latwo ukulac. Lepisz kulki - srednica ok.4 cm. I teraz zalezy - jedni robia
malenkie kluseczki, z dziurka a raczej wglebieniem zrobionym palcem. U mnie
robi sie bez wglebienia i raczej wieksze.
Wrzucasz na wrzatek i od zagotowania ok. 5 minut. Trzeba je od czasu do
czasu przemieszac delikatnie. Jesli widzisz ze zaczynaja sie przegotowywac -
robia sie takie nierowne pekniecia, szybko wlej troche zimnej wody i chwile
poczekaj, a potem wyjmuj. Ja zawsze wyjmuje jedna kluske, przekrawam na
pol - jesli jest w srodku ugotowana to wyjmuje wszystkie.
Te kluski przewaznie podaje sie z miesem pieczonym (klasyczne to rolady) i
jakas surowka (kapusta kiszona+marchew+jablko, lub czerwona kapusta
gotowana) i z sosem. O ile pamietam jestes wege wiec to odpada, ale mysle ze
np. sos grzybowy bylby calkiem niezly.

Pozdrawiam
Asia

1. Data: 2001-04-30 07:22:25

Od: "EuGeniusz Dębski" <e...@d...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
mnie
> robi sie bez wglebienia i raczej wieksze.

Hej!
U mnie /i tak też demonstrowano w programie Makłowicza/ dzieli się na cztery
części i dodaje tę jedną czwartą krochmalu, ale pewnie - skoro tak robisz -
i jedna tzrecia jest dobra. A wgłębienie musi być! W przeciwnym przypadku
sos się będzie omyskiwał! No i modra kapusta, to zestaw Numer Jeden.

Namaste!
EuGeniusz Dębski

1. Data: 2001-04-30 07:29:45

Od: "Barbara" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> jakas surowka (kapusta kiszona+marchew+jablko, lub czerwona kapusta
> gotowana) i z sosem. O ile pamietam jestes wege wiec to odpada, ale mysle

Bardzo dziękuję za przepis, z sosem bezmięsnym z pewnością będą pyszne
no i z tradycyjną śląską czerwoną kapustą.

dziękuję i pozdrawiam
Basia

1. Data: 2001-04-30 07:50:33

Temat: Odp: mąka ziemniaczana
Od: "Sylvi" <s...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ja równiez dziele na 4 czesci, chociaz w ta 4-tą czesc daje maki troszke wie
cej (wystaje wysoki rożek nad resztą poziomu ziemniakóww) :-)

Natomiast jesli sie za malo "lepią" to dodaje drugie jajko...
Wychodza pyszne jesli sie nie robia "rozstępy" z ciasta w czasie kulania i p
o ukulaniu ;-)

Użytkownik Barbara <b...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjn
ych napisał:3...@n...vogel.pl...

1. Data: 2001-04-30 14:13:10

Od: Bogusław Kempny <k...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Sylvi wrote:

> [...]
>
> Natomiast jesli sie za malo "lepią" to dodaje drugie jajko...
> Wychodza pyszne jesli sie nie robia "rozstępy" z ciasta w czasie kulania i p
Ja dodaje jedynie zoltko, z calym jajkiem wychodza troche twarde.

BK

1. Data: 2001-04-30 14:29:13

Od: "Barbara Olszewska" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bogusław Kempny" <k...@s...com.pl> napisał w wiadomości

> Ja dodaje jedynie zoltko, z calym jajkiem wychodza troche twarde.
>
> BK
Kluski slaskie mozna zrobic nie uzywajac jajek tylko ziemniaki i maka i
wychodza bardzo puszyste

Barols

1. Data: 2001-05-01 01:17:03

Od: l...@i...uj.edu.pl (Leszek(Lechu) Marmon) szukaj wiadomości tego autora

"Barbara" <b...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
>to chyba zalęgną się tam jakieś zwierzątka.
>Czy wiecie do czego można użyć tej mąki w większej ilości?

Ja zawsze dodaje troche maki ziemniaczanej do plackow ziemniaczanych.
Polecam.

Pozdrawiam.

Lechu

--