[n] Re: Temat do dyskusji

Data: 2002-10-14 08:50:49
Temat: [n] Re: Temat do dyskusji
Od: "Roman Stachowiak" <r...@p...jik.com.pl>

Użytkownik "Paweł S." <p...@w...pl> napisał w wiadomości
news:ao52je$h6b$1@news.tpi.pl...
> Witam!

> przedmiotach
> innych
>
> Jednak trochę Cię poznałem, licząc na taką wypowiedź! :-)
> Tematu - jak wszyscy wiedzą nie da się wyczerpać w jednym liście, a długie
> listy - co wstępne badania dowodzą, a nasze doświadczenia pewnie
> potwierdzają - zniechęcają do uważnego czytania ich w całości.
> To o czym piszesz, jest informacją o dodatkowych uwarunkowaniach pewnych
> zachowań nauczycielskich. A wprost przekłada się na inną dyskusję - o
> efektywności stylów kierowania wychowawczego.

[...]

> [...]
> początkowych poprzez autokratyczno-demokratyczny,
> demokratyczno-autokratyczny do demokratyczengo na najwyższych szczeblach
> edukacji. Zdrowy rozsądek (oraz zachowanie w pamięci zasady
indywidualizacji
> w kształceniu czy wychowaniu) ułatwia wybranie momentu przejście z jednej
> fazy w drugą. Pamiętajmy też, że opis np. stylu autokratycznego nie do
końca
> jest tożsamy z potocznym znaczeniem słowa autokrata (podobnie rzecz się ma
> przypadku np. stylu liberalnego, który na pozór może wydawać się "cacy"
:-))

Zacząłem się w tym miejscu zastanawiać nad czymś z pozoru zupełnie innym.
Na ile rodzaj nauczanego przedmiotu - a więc wymuszony niejako styl
kierowania wychowawczego - przenosi się na inne dziedziny życia. Czy to że
na swoich lekcjach stosuję przede wszystkim styl autokratyczny i
autokratyczno-demokratyczny wpływa na to, że staję się auto... i
auto-demokratą w życiu codziennym, czy też odwrotnie ? Wszak 20 lat
nauczania przedmotu i to właśnie na etapie szkoły podstawowej (od niedawna
gimnazjum) mógł spowodować, że... no właśnie - że staję się autokratą w
codzinnym życiu, czy tylko uwypukla moje dotychczas mniej lub więcej
skrywane ciągoty autokratyczne?
Idąc dalej, czy mój wybór nauczania takiego właśnie przedmiotu, to tylko
kwestia moich zainteresowań w momencie wybierania kierunku studiów...
Z całą pewnością nauczyciel przedmiotów humanistycznych może sobie pozwolić
na styl demokratyczny nie tylko ze względu na to, że w trakcie zajęć nie
powstają sytuacje zagrożenia zdrowia czy życia. W trakcie nauczania
przedmiotów ścisłych nie można sobie pozwolić na demokratyczny wybór
właściwej odpowiedzi.
Oczywiście rozumiem różnicę między demokratycznym nauczaniem a
demokratycznym wychowaniem, ale czy to właśnie wybór nauczanego przedmiotu
nie przenosi się na styl kierowania wychowawczego?

RomanS