Strona główna Grupy pl.soc.dzieci.starsze ratujmaluchy.pl ratujmaluchy.pl

Grupy

Szukaj w grupach

 

ratujmaluchy.pl

następny post »
Data: 2008-05-15 13:37:56
Temat: ratujmaluchy.pl
Od: "JerryKeey" <n...@s...pl>
Pokaż wszystkie nagłówki

Szkoła za ciasna dla maluchów
Z Karoliną i Tomaszem Elbanowskimi, rodzicami, którzy zainicjowali protest
przeciwko planowanej reformie edukacji, rozmawia Magdalena Jezierska
Minister chce zrównania z Europą, ale nas na to po prostu nie stać.
Są Państwo przeciwni planom minister Katarzyny Hall, dlaczego? Sześciolatki
nie powinny chodzić do szkoły?

Tomasz Elbanowski: Nie o to chodzi, przecież wszystkie sześciolatki już
teraz uczą się. Mamy obowiązkowe zerówki, niektóre w przedszkolach, inne w
szkołach. Dzieci przygotowywane są tam do nauki w szkole.


Karolina Elbanowska: Jestem mamą i patrzę na świat oczami moich dzieci.
Jeśli chcemy do szkoły posłać młodsze dzieci, to powinna to być placówka
przystosowana do możliwości i umiejętności człowieka, który ma metr wzrostu.
Tymczasem przykłady szkolnych zerówek pokazują, że nie ma w nich
odpowiednich pomocy dydaktycznych, mebli, przystosowanych toalet. Dzieci nie
czują się tam ani swobodnie, ani bezpiecznie.

Ministerstwo Edukacji obiecuje, że w roku szkolnym 2009/2010 wiele się
zmieni. Zmodernizowane będą pomieszczenia, wprowadzony będzie nowy program
nauczania początkowego. Czy to Państwa nie przekonuje?

T.E.: Minister Hall zapewnia, że wszystko będzie gotowe, uważam jednak, że
to nierealne. Podobne zdanie ma wiele osób pracujących w oświacie. Mieszkamy
w Legionowie i znamy nasze miasto. Dziś w zerówkach szkolnych jest zaledwie
garstka dzieci, a już z braku miejsca mają zajęcia na dwie zmiany, do
łazienki chodzą całą grupą pod opieką nauczyciela. Co będzie, jeśli za rok
trafią tam dwa roczniki na raz? Będą chodzić do szkoły na godzinę 19.00?

K.E.: Do tego dochodzą kłopoty z kadrą, której już teraz jest za mało, bo
nauczyciele rezygnują z pracy z powodów finansowych. W budynkach szkolnych
nie ma też możliwości oddzielenia młodszych dzieci od starszych. Nie trzeba
wielkiej wyobraźni, żeby zrozumieć, że mając tylko rok i ograniczone środki
nie przygotujemy szkół do przyjęcia maluchów. Trzeba pamiętać, że Legionowo
to dość bogata gmina. Co ze szkołami w uboższych częściach kraju? Tam
sytuacja będzie jeszcze gorsza.

T.E.: Minister chce zrównania z Europą, ale nas na to po prostu nie stać.
Dostosowanie polskich szkół do standardów zachodnich wymagałoby olbrzymich
pieniędzy, których nie ma dla nauczycieli, a co dopiero na budowę
wydzielonych stref dla sześciolatków.

Poza problemami z dostosowaniem szkół widzą Państwo jeszcze jakieś
zagrożenia wynikające z posłania sześciolatków do pierwszej klasy?

T.E.: Przede wszystkim w jednej klasie znajdą się dwa roczniki dzieci,
sześcio- i siedmioletnie. Między niektórymi będzie prawie dwa lata różnicy,
jak wobec tego przygotować program zajęć? Podwójna liczba dzieci w pierwszej
klasie podstawówki przełoży się na kłopoty w kolejnych etapach edukacji,
zmniejszy np. szanse na dostanie się do dobrego liceum lub na studia.

Resort twierdzi, że rodzice w pierwszych latach reformy będą mogli wybrać,
czy chcą posłać dziecko do szkoły, czy jeszcze do przedszkolnej zerówki.

T.E.: Jestem przekonany, że jeśli reforma wejdzie w życie, w wielu
miejscowościach rodzice sześciolatków nie będą mieli wyboru. Samorządy mogą
nie chcieć jednocześnie finansować budowania zerówek w szkołach i
utrzymywania zerówek w przedszkolach, zwłaszcza w tych gminach, gdzie w
przedszkolach brakuje dziś miejsc. Widać to wyraźnie w Warszawie, czy
Gdańsku, gdzie władze lokalne już próbują likwidować przedszkolne oddziały
dla sześciolatków.

Jak, Państwa zdaniem, powinna być przeprowadzona ta reforma?

T.E.: Sama idea nie jest zła. Złe są pośpiech i życzeniowe myślenie, że
wszystko będzie dobrze i jakoś się ułoży. Niech ministerstwo najpierw
przeznaczy pieniądze na przygotowania, zostawi czas na zmiany, a potem
skontroluje szkoły, czy już są gotowe. Każde inne rozwiązanie to eksperyment
na małych dzieciach. Wszystkich rodziców, którzy podzielają to zdanie,
zapraszamy na naszą stronę internetową ratujmaluchy.pl.

Dziękuję za rozmowę.


 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
16.05 medea
19.05 Carol
19.05 siwa
19.05 Carol
19.05 Yakhub
22.05 Lukasz Kozicki
22.05 Dorota
22.05 Lukasz Kozicki
26.05 Hermiona
26.05 Robert
26.05 Carol
27.05 Lukasz Kozicki
27.05 Carol
28.05 Dorota
28.05
"Młodzieżowe Słowo Roku 2025 - głosowanie", ale bez podania znaczeń tych neologizmów
Statystyki inicjacji seksualnej
Poszukuje tytułu książki
Jak wyobrazacie sobie otwarcie przedszkoli i klas I - III ?
Dobre rady i sprytne sposoby przydatne dla dzieci, młodzieży i dorosłych
Znalazłam kanał na YouTube dla dzieci i nie tylko i poszukuję podobnych
Syndrom Dudusia u dzisiejszej młodzieży
Coś się komuś pomyliło.
Prymitywne Piractwo Prawne
U Was też tak jest?
Szóstki
testując trzecioklasistów - OBUT 2014
Tylko odbić się od dna...
www.vampisoft.com - serwis dla dzieci
opiekun medyczny
NOWY: 2025-12-07 Algorytmy - komentarz [po lekturze ks.]
"Młodzieżowe Słowo Roku 2025 - głosowanie", ale bez podania znaczeń tych neologizmów
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
Reżim Talibów w Afganistanie zakazał kobietom: pracy w większości zawodów, studiowania, nauki w szkołach średnich i podstawowych!!!
Edukuję się jak używać Thunderbirda
NOWY: 2025-09-29 Alg., Strukt. Danych i Tech. Prog. - komentarz.pdf
Polska [masowo - przyp. JMJ] importuje paprykę, a polska gnije na polach
Kol. sukces po polsku: polscy naukowcy przywracają życie morskim roślinom
Tak działa edukacja Putina. Już przedszkolaki śpiewają, że są gotowe skonać w boju
Medycyna - czy jej potrzebujemy?
Atak na [argentyńskie - przyp. JMJ] badaczki, które zbadały szczepionki na COVID-19
Xi Jinping: ,,Prognozy mówią, że w tym stuleciu istnieje szansa dożycia 150 lat"
Zbrodnia 3 Maja
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem