sosna gatunek

1. Data: 2004-09-05 21:40:41

Temat: sosna gatunek
Od: "Bozena Kus" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zauroczyła mnie sosna u znajomych.
Twierdzą, że to sosna amerykańska, ale nie do końca jestem przekonana.
Przeszukałam Internet, ale tu odpowiednikiem sosny amerykańskiej jest
wejmujtka, a ta u znajomych na wejmutkę nie wygląda.
Opis:
ma dłuuugie igły, tak z 15 cm, przyrost roczny od 50-70 cm, piękny
stożkowaty kształt, nie widać, żeby była łysa od środka, chociaż zrzuca
stare igły późną jesienią.
Czy ktos wie, o co chodzi?
b.

2. Data: 2004-09-05 22:18:29

Temat: Re: sosna gatunek
Od: "Tarpan" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bozena Kus" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> ma dłuuugie igły, tak z 15 cm, przyrost roczny od 50-70 cm, piękny
> stożkowaty kształt, nie widać, żeby była łysa od środka, chociaż zrzuca
> stare igły późną jesienią.
Troszkę tak opisałaś tą sosnę: Widziałem blondynkę, ma długie nogi, tak z
1,5m, długie włosy i piekny stożkowaty kształt. Czy nie wiecie jak ma na
imię? :)
Ale do rzeczy: to może być najprawdopodobniej sosna żółta, Pinus
ponderosa. Sprawdź ile ma igieł w jednym pęczku (2, 3?). Jaką ma korę? Czy
igły są miękkie czy sztywne? P. ponderosa ma igły dochodzące do 30 cm.
Najlepiej zrób zdjęcie i zawieś je gdzieś na dostępnej witrynie. Starych
igieł to ona tak bardzo nie zrzuca. Na ich miejsce nowe nie urosną:) Sosna
zrzuca zawsze część igieł, a u sosen "długoigielnych" opad ten widać
bardziej.
Pozdrowienia
Jan

3. Data: 2004-09-06 06:17:47

Od: "Bozena Kus" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

ok,
opisałam tyle ile widziałam, w najbliższym czasie pójdę ją pooglądać i
podotykać :-) i spróbuję opisać bardziej precyzyjnie
b.

4. Data: 2004-09-06 20:01:55

Od: "..alda.." <w...@w...pl.wytnijcyferki> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tarpan" napisał w wiadomości news:chg3b0$1j2$1@news.onet.pl...

> [...]

> ponderosa. Sprawdź ile ma igieł w jednym pęczku (2, 3?). Jaką ma korę? Czy
> igły są miękkie czy sztywne? P. ponderosa ma igły dochodzące do 30 cm.

a tu fotka :
http://www.pinus.net.pl/opis.php?id=228&imgno=2

pozdrawiam
alda

5. Data: 2004-09-06 21:58:05

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"..alda.." <w...@w...pl.wytnijcyferki> wrote in message

> a tu fotka :
> http://www.pinus.net.pl/opis.php?id=228&imgno=2

A propos podpisu: pokroj doroslego drzewa nie jest stozkowaty;
jest to raczej walec zaokraglony u gory. Dorasta do 30 metrow, a
czesto bywa wyzsza (chyba, ze w Polsce nie da rady?).

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

6. Data: 2004-09-07 01:27:16

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

"Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> wrote in message

> A propos podpisu: pokroj doroslego drzewa nie jest stozkowaty;
> jest to raczej walec zaokraglony u gory. Dorasta do 30 metrow, a
> czesto bywa wyzsza (chyba, ze w Polsce nie da rady?).

Nie dziw sie opisowi na tamtej stronie, bo nie raz juz zauwazylem
zanizanie wysokosci tak drzew jak i krzewow czy pnaczy. I w Polsce da rade
osiagnac swoje naturalne rozmiary ale znajac zycie ktos zawsze zdazy ja
wczesniej wyciac (taki los :(
Rzecz jeszcze w tym, ze tak dorodnych okazow sosny zoltej w Polsce jest
malo. W ogole nie jest zbyt czesta (dopiero nie dawno stala sie
powszechnie dostepna w sprzedazy).
Mozliwe, ze autor strony nie mial wcale zamiaru zanizyc jej wymiar, tylko
podal najbardziej typowa jej wysokosc w Polsce (w mojej okolicy i tak
drzewa te sa znacznie nizsze, bo to przewaznie mlode okazy).

Pozdrawiam,
Bpjea

Kuna i babie lato
Co to za krzew?