... szambo ?

1. Data: 2000-01-10 18:11:44

Temat: ... szambo ?
Od: "Tomaszek Ogrodnik" <t...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Maciej Szmit <M...@m...iw.lodz.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:3...@m...iw.lodz.pl...

[...] porzadne, szczelne szambo, [...]
.--
Maciej Szmit M.Sc.
http://www.iw.lodz.pl/MSzmit

..... a nie lepiej własna przydomowa ekologiczna , naturalna trzcinowa ( i
nie tylko) oczyszczalnia ścieków ? : )
Tomaszek Ogrodnik t...@k...net.pl
http://piapsat.piap.waw.pl/andrzej/osoby.htm

1. Data: 2000-01-11 08:52:18

Temat: Re: ... szambo ?
Od: "JaS" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Tomaszek Ogrodnik <t...@k...net.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:Ahpe4.7750$X...@n...tpnet.pl...
> ..... a nie lepiej własna przydomowa ekologiczna , naturalna
trzcinowa ( i
> nie tylko) oczyszczalnia ścieków ? : )

Na pewno lepiej. I czysciej. Bez dna "na butelke". I na dluzsza mete
taniej - koszt budowy jest zblizony, a eksploatacji 10-ciokrotnie
nizszy.

BTW: jesli masz jakies doswiadczenia to podziel sie nimi. Na wiosne
zaczynam budowe domu i mam zamiar zrobic tam oczyszczalnie sciekow.
Dzialka ma 1500 m2 i na jej koncu planowalem zrobienie oczka, ktorego
czescia bedzie zloze trzcinowe (tak sie chyba to nazywa), do ktorego
bedzie splywac oczyszczona woda. Z tego oczka przy pomocy malej pompy
woda ma isc na gorne oczko (2 m. wyzej) i z niego kaskada splywac zurick
do oczka na dole. Mozna tak to zrobic?

JaS

1. Data: 2000-01-11 09:39:58

Od: "Grzegorz Karolczak" <v...@l...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam przydomową oczyszczalnię już od trzech lat i jak dotąd nie sprawia
żadnych problemów. Jesteśmy wręcz zachwyceni, chociaż popełniliśmy kilka
błędów (doszedłem do tego studiując później literaturę). Oczyszczalnia
składa się ze zbiornika (3000L - na 5 osób), przepompowni (niski poziom wód
gruntowych) i trzech nitek rozprowadzających ca 10 m każda. Całość
kosztowała 6.000 zł i została wykonana przez renomowaną firmę. Jeśli Cię
takie rozwiązanie interesuje i jeśli powiesz jaki jest u Ciebie poziom wód
gruntowych, jakie jest podłoże i skąd czerpiesz wodę, to Ci podpowiem na co
zwrócić uwagę.
Pozdrawiam
Grzegorz

JaS napisał(a) w wiadomości: <85erac$ti2$1@aquarius.webcorp.com.pl>...

1. Data: 2000-01-11 11:25:51

Od: "JaS" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Grzegorz Karolczak <v...@l...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:OTCe4.10505$X...@n...tpnet.pl...
> [...]
wód
> gruntowych, jakie jest podłoże i skąd czerpiesz wodę, to Ci podpowiem

Pisze na grupe, bo moze ten watek innych tez zainteresuje (jak nie, to
krzyczcie - przejde na priva).

Wody gruntowe - ponizej 2 m., bez tendencji wzrostowych
Grunt - ily zwarte (to podobno moze stanowic problem)
Woda - z sieci (brak studni na dzialce i w okolicach - 50 m., to podobno
plus)

Masz gdzies na podoredziu projekt swojej oczyszczalni? Bo to o czym ja
mysle wyglada podobnie to tego o czym piszesz (podobne odleglosci
saczkow czy drenow, podobna liczba osob). Czy woda odplywa do gruntu,
czy wchodzi do zloza trzcinowego? Jakie sa rzeczywiste koszty
eksploatacyjne (wywoz suchych odpadow - ile razy w roku, kultury
bakteryjne - jak czesto trzeba uzupelniac)?

JaS

1. Data: 2000-01-11 12:46:55

Od: "Grzegorz Karolczak" <v...@l...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

JaS napisał(a) w wiadomości: <85f4a8$1k6$2@aquarius.webcorp.com.pl>...
>Pisze na grupe, bo moze ten watek innych tez zainteresuje (jak nie, to
>krzyczcie - przejde na priva).

Tak przypuszczałem i dlatego odpowiadam na grupę:

>Wody gruntowe - ponizej 2 m., bez tendencji wzrostowych

To dobrze, obejdzie się bez pompy wyciągającej wodę ze zbiornika do
studzienki rozprowadzającej.

>Grunt - ily zwarte (to podobno moze stanowic problem)
Dlatego trzeba pod rurami dać 20-30 cm żwiru a na to troche keramzytu. Rurę
dobrze jest ocieplić profilowanym styropianem i okryć geowłókiną
(rozścieloną nieco szerzej).

>Woda - z sieci (brak studni na dzialce i w okolicach - 50 m., to podobno
>plus)
Wielki, bo minimum do studni to 30 m.

>Masz gdzies na podoredziu projekt swojej oczyszczalni?
Już nie, ale odnajdę namiary na mojego wykonawcę to może Ci przyśle
standardowy projekt.

> Bo to o czym ja
>mysle wyglada podobnie to tego o czym piszesz (podobne odleglosci
>saczkow czy drenow, podobna liczba osob).

Ważne jest by był jeden 10 metrowy sączek na osobę a woda "leżakowała w
zbiorniku 3 dni. Tak należy kalkulować pojemność zbiornika - 5 osób x 200
litrów dziennie (z praniem, kąpielą itd) x 3 dni = 3000L.

Czy woda odplywa do gruntu,
>czy wchodzi do zloza trzcinowego?
Odpływa do gruntu już w II-giej klasie czystości.

>Jakie sa rzeczywiste koszty
>eksploatacyjne (wywoz suchych odpadow - ile razy w roku...

Teoretycznie wybiera się 1 raz na 2 lata! Ponieważ ja nie użytkuję domu
zimą - jeszcze nie wybierałem szmba. Raz do roku czyszczę filtr i co miesiąc
latem zasilam zbiornik kulturami bakteryjnymi lub Septonikiem (SEPTONIC jest
lepszy jeśli chodzi o neutralizowanie zapachu przy odpowietrzaczu). Zapach
jednak wyczuwa się rzadko. Minusem jest sytuacja gdy ktoś z domowników musi
brać antybiotyki.

Naprawdę warto. Zapomnij o zwykłym, bezodpływowym szambie ;-)

Pozdrawiam
Grzegorz

1. Data: 2000-01-11 12:54:00

Od: Krzysztof Wilk <w...@m...agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Grzegorz Karolczak napisał:

> Naprawdę warto. Zapomnij o zwykłym, bezodpływowym szambie ;-)

Jest tylko jeden problem - urząd gminy. W niektórych okolicach nie
dają zgody na oczyszczalnie, tylko szczelne szambo i juz!
I trzeba się okazać rachunkami za wywóz.
Dlatego przed rozpoczęciem inwestycji trzebaby się zapoznać z
odpowiednimi przepisami aby postawić na swoim, lub nie narazić
się na zbędne koszty i kary.
Życzę powodzenia!
Krzysztof

1. Data: 2000-01-11 13:16:32

Od: "Grzegorz Karolczak" <v...@l...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

To prawda. W mojej gminie wystarczyło zgłoszenie i 30 dni na ich ewentualne
veto.
Pozdrawiam
Grzegorz

<3...@m...agh.edu.pl>...

1. Data: 2000-01-11 13:45:36

Od: "JaS" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Grzegorz Karolczak <v...@l...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:Q2Ge4.11150$X...@n...tpnet.pl...
> To prawda. W mojej gminie wystarczyło zgłoszenie i 30 dni na ich
ewentualne
> veto.

O! Nie odsylali Cie do Sanepidu i innych takich?
Jestem na poczatku budowy (a raczej zalatwiania wszystkich papierkow) i
nie mam ani czasu ani ochoty uzerac sie z urzedasami.

JaS

1. Data: 2000-01-11 13:53:04

Od: "JaS" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Grzegorz Karolczak <v...@l...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:3DFe4.11081$X...@n...tpnet.pl...
> Dlatego trzeba pod rurami dać 20-30 cm żwiru a na to troche keramzytu.
Rurę
> dobrze jest ocieplić profilowanym styropianem i okryć geowłókiną
> (rozścieloną nieco szerzej).

Rozumiem, ze jesli zamowie calosc w jakiejs firmie to oni o tym
wszystkim wiedza, pamietaja i zrobia jak sie nalezy ? :))

> Już nie, ale odnajdę namiary na mojego wykonawcę to może Ci przyśle
> standardowy projekt.

Oki, thx.

> Czy woda odplywa do gruntu,
> Odpływa do gruntu już w II-giej klasie czystości.

To co robi to zloze trzcinowe? Z drenow (saczkow) rozumiem - przesacza
sie do gleby. A trzcina? Jak to dziala?

> [...]
Zapach
> jednak wyczuwa się rzadko. Minusem jest sytuacja gdy ktoś z domowników

Czyli taniej i czysciej :)
Cholera, to takie gminy powinny na rekach nosic inwestorow, ktorzy chca
budowac oczyszczalnie, a nie jeszcze im utrudniac zycie jakimis
zezwoleniami, badaniami etc. Piekna jest nasz kraj. I taka madra kraj.

> Naprawdę warto. Zapomnij o zwykłym, bezodpływowym szambie ;-)

Juz zapomnialem :) Nie mam ochoty ogladac szambonurka w domu raz na trzy
tygodnie i zastanawiac, sie czy szambo mi nie wybije, albo czy szambelan
nie podniesie ceny za swoje smierdliwe uslugi :)

thx,
JaS

1. Data: 2000-01-11 14:13:17

Od: "Grzegorz Karolczak" <v...@l...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

JaS napisał(a) w wiadomości: <85fcur$5cm$1@aquarius.webcorp.com.pl>...

>Rozumiem, ze jesli zamowie calosc w jakiejs firmie to oni o tym
>wszystkim wiedza, pamietaja i zrobia jak sie nalezy ? :))

Nie łudź się. Musisz sam ich pilnować, jak to naszych fachowców :-(

>To co robi to zloze trzcinowe? Z drenow (saczkow) rozumiem - przesacza
>sie do gleby. A trzcina? Jak to dziala?
Trzcina to inne (równorzędne) rozwiązanie. O ile pamietam jest jakaś firma
we Wrocławiu, która stosuje pomysły niemieckie w tym zakresie. To oczym ja
piszę to tzw szambo tropikalne (zdaje się, że wymyślili to Francuzi w
Wietnamie jak jeszcze był ich).

> [...]
>budowac oczyszczalnie, a nie jeszcze im utrudniac zycie jakimis
>zezwoleniami, badaniami etc. Piekna jest nasz kraj. I taka madra kraj.
Moja nie utrudnia. Nawet analizuje takie rozwiązania dla wszystkich
gospodarstw, jak będą pieniądze z UE ;-)

Pozdrawiam
Grzegorz

Kamienne Kręgi Mocy
ostrzerzenie przed drylok-iem