to jak, tniemy jablonki?

11. Data: 2007-02-07 18:45:44

Temat: Re: to jak, tniemy jablonki?
Od: "Miłka" <m...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dirko"

> Hejka. A ile masz hektarów tych jabłonek, że się tak spieszysz?
Zdążysz
> chyba na poczatku kwietnia przeciąć.

Nie mam ich zbyt dużo, jabłoni będzie około 8 sztuk, dość starych o
gęstych, koronach ale jak teraz zacznę mojego osobistego sadownika zaganiać
do roboty to gdzieś około marca weźmie się w końcu za sekator ;-)

Serdecznie Miłka

12. Data: 2007-02-07 19:52:36

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:eqd64n$he1$1@julia.coi.pw.edu.pl Monika
<g...@w...pl> napisał(a):

> Oczywiście można teraz ciąć, najlepiej mniej więcejdo końca lutego.
> Piszę to z praktyki sadownictwa towarowego. Obcina się przede
> wszystkim przed rozpoczęciem ochrony chemicznej na wiosnę.

Hejka. W zależności od przebiegu pogody w sadach towarowych cięcie
(formowanie koron) rozpoczynane jest nawet już w styczniu od odmian
najbardziej odpornych na mróz, żeby zdążyć prześwietlić cały sad przed
innymi pracami wiosennymi (w tym pracami związanymi z ochroną). Przyjmuje
się, że jabłonie powinno się zacząć przecinać wtedy gdy ustanie ryzyko
spadków temperatury poniżej -10°C.
Co do związku terminu zakończenia cięcia z rozpoczęciem zabiegów
ochronnych to widzę tu pewną niekonsekwencję. Przecież przeciw zgorzeli
kory, rakowi i innym grzybowym patogenom ran program ochrony jabłoni zaleca
opryskiwać natychmiast po wiosennym formowaniu koron. Przeto nie termin
oprysku warunkuje termin cięcia tylko na odwrót.
Pozdrawiam limitująco Ja...cki

13. Data: 2007-02-07 23:35:21

Od: "Moon" <w...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

Dirko wrote:
> W wiadomości news:eqckgh$mkt$1@inews.gazeta.pl Moon

> Hejka. Zrzućmy to wszystko na prof. Augustyna Mikę: " W małych
> sadach można rozpocząć cięcie na przedwiośniu, w lutym lub marcu i
> zakończyć w kwietniu...

czyli nawet dziś. okej.

Wszystkie drzewa można ciąć bez szkody
> jeszcze w maju, przed lub w czasie kwitnienia."

może jednak do maja nie będę czekał, coś nie dowierzam profesorowi:)

> Pozdrawiam uwalniająco Ja...cki
> PS Pisałem już o tym ale przecież komu by się chciało zajrzeć do
> archiwum grupy. ;-)

mnie na pewno nie, nie mam czasu.

moon

14. Data: 2007-02-08 07:49:56

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:eqdnnf$o12$1@inews.gazeta.pl Moon
<w...@a...com> napisał(a):

> mnie na pewno nie, nie mam czasu.

Hejka. Sekcja pijawek intelektualnych. < rotfl >
Pozdrawiam systematyzująco Ja...cki

15. Data: 2007-02-08 13:10:34

Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Dirko wrote:

> Hejka. Czy Ty myślisz Michale, że roślina jest taka głupia, żeby tracić
> energię na wytwarzanie długich, głęboko sięgajacych korzeni skoro wszystko
> ma pod nosem?

Z czasem wykształci. Ale zanim to zrobi, jest słaba i trzeba jej pomóc.
Może to "dobrze" powinienem zmienić na "dostatecznie". Niemowlaka też
matka karmi, a zęby w końcu rosną :-)

Pozdrowienia,
Michał

--
Michał Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

16. Data: 2007-02-08 14:03:05

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:45cb2152$0$8919$4c368faf@roadrunner.com Michal
Misiurewicz <m...@i...rr.com> napisał(a):

> Z czasem wykształci. Ale zanim to zrobi, jest słaba i trzeba jej
> pomóc.

Hejka. Przecież napisałem, że roślinę sadzimy do wilgotnej gleby,
następnie roślinę obficie podlewamy zaraz po posadzeniu by (wypierając
powietrze) umożliwić dobry kontakt włośników z glebą i zawartymi w niej
składnikami pokarmowymi. Ale potem musimy roślinę niejako zmusić do
wykształcenia dużej masy korzeni, by sobie mogła poradzić w niesprzyjających
warunkach i ewentualnie była w stanie wytworzyć obfity plon.
Co ja Ci tu zresztą będę tłumaczył ;-) skoro chyba sam pisałeś, że
często podlewany i nawożony trawnik nie wykształca systemu korzeniowego
odpowiedniej wielkości czego efekty najlepiej widać podczas suszy.

>Może to "dobrze" powinienem zmienić na "dostatecznie".

Dostatecznie wykształcony system korzeniowy pomidora gruntowego z trudem
zmieści się w 200-litrowej beczce natomiast dostatecznie wykształcony system
korzeniowy stale traktowanego odżywką pomidora szklarniowego zmieści się w
dziecięcym wiaderku. :-)

> Niemowlaka też matka karmi, a zęby w końcu rosną :-)

Włosów już mamy coraz mniej, to przy odżywianiu się w przyszłości
papkami z tubek ludziom z czasem przestaną rosnąć zęby. :-( Długie kły już
nam zanikły. ;-)
Pozdrawiam futurystycznie Ja...cki
PS Michale, uwagi na temat podlewania nie są moim wymysłem ale wynikają
m.in. z obserwacji naukowych przy wysadzaniu rozsady w polu (polowej
produkcji warzyw).

17. Data: 2007-02-08 14:12:17

Od: "Moon" <w...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

Dirko wrote:
> W wiadomości news:eqdnnf$o12$1@inews.gazeta.pl Moon

> Hejka. Sekcja pijawek intelektualnych. < rotfl >

można to tak nazwać, googlanie po archiwach grup jest nie dla każdego.
jestem w tym słaby;)

moon

18. Data: 2007-02-08 15:31:18

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:eqfb44$ase$1@inews.gazeta.pl Moon
<w...@a...com> napisał(a):

> można to tak nazwać, googlanie po archiwach grup jest nie dla
> każdego. jestem w tym słaby;)

Hejka. Trening czyni mistrza. Brzmi to lepiej po niemiecku: Ubung macht
den Meister. :-)
Pozdrawiam lingwistycznie Ja...cki

19. Data: 2007-02-09 04:28:02

Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Dirko wrote:

> [...]
> wykształcenia dużej masy korzeni, by sobie mogła poradzić w niesprzyjających
> warunkach i ewentualnie była w stanie wytworzyć obfity plon.

Ale trzeba to robić stopniowo. Metoda rzucania na głęboką wodę (raczej
na głęboką suszę?) jest bardzo ryzykowna.

> Co ja Ci tu zresztą będę tłumaczył ;-) skoro chyba sam pisałeś, że
> często podlewany i nawożony trawnik nie wykształca systemu korzeniowego
> odpowiedniej wielkości czego efekty najlepiej widać podczas suszy.

Pisałem to o trawniku już zakorzenionym. Swieżo założony trawnik, czy to
z nasion, czy to z darni, trzeba przez pewien czas obficie podlewać.

> PS Michale, uwagi na temat podlewania nie są moim wymysłem ale wynikają
> m.in. z obserwacji naukowych przy wysadzaniu rozsady w polu (polowej
> produkcji warzyw).

Moje uwagi też nie są moim wymysłem. Na przykład, kiedy kupuję rośliny w
szkółce, dostaję gwarancję, która jest ważna tylko jeśli obchodzę się z
nimi przwidłowo. To prawidłowe obchodzenie się zawiera też obfite
podlewanie przez pewien czas po posadzeniu. Jeśli będę reklamował
roślinę, która mi uschła, to reklamacja nie zostanie przyjęta. Poza tym
jednak większość źródeł pisanych, które pamiętam, zaleca podlewanie.

Oczywiście panują różne teorie. Na przykład jedni każą przy sadzeniu
ulepszyć ziemię w dołku, a inni tego wprost zabraniają.

Pozdrowienia,
Michał

20. Data: 2007-02-09 08:28:42

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora