watroba z losia

1. Data: 2006-11-13 00:31:29

Temat: watroba z losia
Od: k...@h...com szukaj wiadomości tego autora

Witam
znajomy odstrzelil wczoraj losia .. a mnie trafila sie na razie polowa
wotroby i nerki(reszta kruszeje )
Nerki mocze w mleku... na jutro
watrobe natomiast sprobowalem sposobem standartowym (Z cebula) byla ok
ale spodziewalem sie czegos lepszego..
ktokolwiek wie... jak smacznie przyrzadzic watrobe z losia bede bardzo
wdzieczny(mam tego jeszcze z poltora kilo tak na oko)
smacznego.
J.

2. Data: 2006-11-13 07:26:46

Temat: Re: watroba z losia
Od: clafoutis <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

witam,

zazwyczaj ludzie myślą że jak będą jedli dziczyznę to będzie to
nadzwyczajne doznanie kulinarne. rzeczywistośc wygląda trochę inaczej
rozczarowujaąc wielu. mięso jest za chude i żadnych rewelacji nie
będzie. jest jeszcze jeden mankament że dziczyzna zawiera dużo ...???
w tej chwili nie mogę sobie przypomnieć niemniej jest to dośc trudno
strawne i zaleca sie jesc dziczyznę umiarkowanie.

pozdrawiam piottr

3. Data: 2006-11-13 08:54:50

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On 12 Nov 2006 16:31:29 -0800, k...@h...com wrote:

> [...]
>ktokolwiek wie... jak smacznie przyrzadzic watrobe z losia bede bardzo
>wdzieczny(mam tego jeszcze z poltora kilo tak na oko)

A ja myslalam (= mialam nadzieje), ze to zwie rzatko jest pod
ochrona ://

pierz
K.T. - starannie opakowana

4. Data: 2006-11-13 08:55:00

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <1...@m...googlegroups.com
k...@h...com wrote:

> [...]
> ktokolwiek wie... jak smacznie przyrzadzic watrobe z losia bede bardzo
> wdzieczny(mam tego jeszcze z poltora kilo tak na oko)

Nie robiłem sam nigdy, ale podaję przepisy wg. Kuchni myśliwskiej Jana
Sztyttlera, Wilno 1845

I.

Wątróbkę oczyścić z żył, wypłukać, zblanszować, natychmiast włożyć na
chwilę do zimnej wody, wytrzeć do sucha, naszpikować głęboko świeżą
słoniną, a bardziej płytko szynką, skórką cytrynową i słoniną.
Włożyć do rondla, dodać parę pietruszek przekrojonych na pół, marchew,
obłożyć kilkoma plastrami świeżej słoniny. Dołożyć kilka plasterków
cytryny bez pestek, gożdzików, ziela angielskiego, posolić. Wlać butelkę
wina (nie podano jakiego, ja dałbym białego lekko wytrawnego W.Ł.)
wkroić ok. 30 g. bulionu (jako, że suchy bulion w naszych czasach jest
raczej nieosiągalny, trzeba chyba poeksperymentować z mocnym rosołem,
kostkami rosołowymi czy przyprawą Maggi etc. W.Ł.).
Przykryć pokrywą i wstawić na ok. godzinę do pieca, aż wątroba będzie
miękka, a sos zgęstnieje. Wątrobę wyłożyć na półmisek, sos przecedziś
przez sitko, zdjąć tłuszcz, dodać łyżkę kaparów razem z płynem ze
słoika, zagotować i ewentualnie trochę zagęścić, polać wątrobę.

II. -- Wątroba na prędce po strzelecku

Wątróbkę oczyścić z żył, wypłukać, zblanszować, natychmiast włożyć na
chwilę do zimnej wody, wytrzeć do sucha.
Pokroić w cienkie plasterki, posolić, posypać oszczędnie siekaną drobno
pietruszką i cebulą.
Smażymy na dużej patelni na mocno rozgrzanym maśle lub -- lepiej --
oliwie. (ja dałbym może oliwy z masłem -- taka mieszanka lepiej znosi
wysoką temperaturę i mniej będzie razić tych, co nie lubią oliwy,
zwłaszcza smażonej W.Ł.). Plastry wątroby kładziemy szybko, możliwie
gęsto obok siebie. Te które zbieleją od spodu, odwracamy. Jak obsmażymy
wszystkie z obu stron, wlewamy butelkę wina, dajemy plastry cytryny,
trochę suchego bulionu, tartej gałki muszkatołowej, przykrywamy i dusimy
na dość mocnym ogniu, aż sos zgęstnieje. Na koniec można dodać trochę
sosu sojowego lub starta truflę. Podawać natychmiast.

Władysław

5. Data: 2006-11-13 09:11:15

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <w...@n...gazeta.pl>,
Wladyslaw Los <w...@o...pl> wrote:

> Nie robiłem sam nigdy, ale podaję przepisy wg. Kuchni myśliwskiej Jana
> Sztyttlera, Wilno 1845

> [...]

Władysław

PS -- zastanowiłbym się jeszcze, czy tej wątroby nie wykorzystać do
pasztetu.

W.

6. Data: 2006-11-13 09:12:40

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

k...@h...com napisał(a):
> [...]
> ktokolwiek wie... jak smacznie przyrzadzic watrobe z losia bede bardzo
> wdzieczny(mam tego jeszcze z poltora kilo tak na oko)

Niebo w gębie
Mięso łosia ma niezbyt przyjemny zapach, sprawia wrażenie, jakby było
już zepsute. Smakiem nie różni się od wieprzowiny albo cielęciny,
chociaż jest dużo mniej tłuste. Pewnym paradoksem jest to, że mimo iż
polowania w Szwecji są bardzo popularne, tylko myśliwi i ich bliska
rodzina mogą do woli rozkoszować się smakiem łosiego mięsa. W sklepach
bowiem jest ono nawet trzy razy droższe od innych gatunków mięs.
http://www.losiowy.wojjy.com/web0148.php
pozdr. Jerzy

7. Data: 2006-11-13 09:16:30

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Krysia Thompson napisał(a):
> A ja myslalam (= mialam nadzieje), ze to zwie rzatko jest pod
> ochrona ://

Nie myśl tylko googlaj:
http://polowania.zw.pl/data/zwierzyna/los.htm
pozdr. Jerzy
PS
Do Łosia masz rzut beretem a widziałas tam kiedykolwiek łosia?

8. Data: 2006-11-13 09:21:20

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <ej9d49$8d$1@nemesis.news.tpi.pl>, JerzyN <0...@m...pl>
wrote:

> Niebo w gębie
> Mięso łosia ma niezbyt przyjemny zapach, sprawia wrażenie, jakby było
> już zepsute.

Nie wiem jakiego łosia Ty jadłeś. Na pewno nie tego co ja.

"Łoś lub daniel jest podobny w smaku do jelenia, tylko mięso z nich jest
o wiele delikatniejsze". -- Maria Ochorowicz-Monatowa.

> Smakiem nie różni się od wieprzowiny albo cielęciny,

Skoro coś nie różni się od wieprzowiny to różni się od cielęciny. I vice
versa.

Może tak mają szwedzkie łosie.

Władysław

9. Data: 2006-11-13 09:29:25

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los napisał(a):
[...]
> Nie wiem jakiego łosia Ty jadłeś. Na pewno nie tego co ja.

To był cytat z tej strony a nie moje wrazenia.

> "Łoś lub daniel jest podobny w smaku do jelenia, tylko mięso z nich jest
> o wiele delikatniejsze". -- Maria Ochorowicz-Monatowa.

Daniela nie jadłem a co do jelenia to bym sie zgodził.

> Skoro coś nie różni się od wieprzowiny to różni się od cielęciny. I vice
> versa.

:-)))

> Może tak mają szwedzkie łosie.

No własnie, jak coś waży 600-800 kg to nie dziwota.
:-)
pozdr. Jerzy

10. Data: 2006-11-13 09:48:49

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

<k...@h...com> wrote in message
.com...

Polecilbym pasztet, ale mozna pokroiwszy na porcje namoczyc w mleku na pare
godzin, zmienic mleko przynajmniej z jeden raz, nastepnie obsmazyc krótko na
wczesniej podduszonej cebuli i zlozyc w rondelku, po usmazeniu wszystkich
kawalków tluszcz z cebula (nie przypalona) przelozyc do rondelka i dolac
troche rosolu poddusic do gotowosci, na koncu dopiero solac, dodajac ziele
angielskie, lisc laurowy, troche majeranku i szczypte wiórków z orzeszka
muszkatolowego oraz na koncu noza tymianku i jedna szyszkojagode jalowca,
poddusic chwile, podlewajac czerwonym winem wytrawnym i rosolem. Podbic
lyzeczka maki i dobra smietana. W chlodziarce wytrwa pare dni - lepiej
przerobic calosc. Watriba nie powinna zbyt dlugo lezec surowa.

Jak by tu przyprawic nalewke...?
zupy kremowe
Sokowirówka a cytrusy ???
mięso z rekina