Cissus z plamkami

1. Data: 2003-03-15 22:33:46

Temat: Cissus z plamkami
Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam cissusa (prawdopodobnie jest to cissus australijski), rośnie
generalnie ładnie, ciągle pojawiają mu się nowe liście. Problem polega
na tym, że na wielu liściach, również na tych nowych i jeszcze małych
pojawiają się brązowe plamki o nieregularnych kształtach i różnej
wielkości. Plamki te to po prostu zaschnięte miejsca na liściach, w
tych miejscach liść jest brązowy, suchy, kruchy i przezroczystawy.
Co to może być, jaka przyczyna i jak z tym sobie poradzić?

Renata

2. Data: 2003-03-15 23:27:06

Temat: Re: Cissus z plamkami
Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

Renata Gołębiowska napisał(a) w wiadomości: ...
>Mam cissusa (prawdopodobnie jest to cissus australijski),
>[...] na wielu li?ciach [...] pojawiaj? się br?zowe plamki
> o nieregularnych kształtach i różnej wielko?ci.

:) przypomnialo mi sie jak w ksiazce o pnaczach czytalem, ze cissus ten jest
idealna roslina dla poczatkujacego milosnika zieleni. Nie zarzucam Ci tu
wcale, ze nie umiesz sie nim opiekowac (mi jeden kiedys zamarl natomiast te
rombolistne rosna dobrze), tylko stwierdzam, ze tak czasem pisza. (z tym
pisaniem tak juz jest - czytalem, ze Lippia (z werbenowatych) jest ulubiona
roslina doniczkowa wiekszosci Amerykanow - ciekawe jak jest naprawde :)
Obejrzyj dolna strone lisci, czy nie ma tam jakichs owadow lub przynajmniej
oznak ich obecnosci.
Powietrze moze byc tez za suche - cisusy dobrze rosna, gdy w zimie zapewnimy
im okres spoczynku w chlodniejszym pomieszczeniu.

Pozdrawiam,
Bpjea

3. Data: 2003-03-16 06:05:02

Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <b50crv$dts$1@atlantis.news.tpi.pl>, Bpjea wrote:

> [...]
> wcale, ze nie umiesz sie nim opiekowac (mi jeden kiedys zamarl natomiast te

Ja go już takiego kupiłam. Jest to spora (wyższa ode mnie, pnie się
po patyczkach), efektowna roślina, a nawet 3 w jednej doniczce. Była
mocno przeceniona (do 1/5 ceny) no i się skusiłam.

> Obejrzyj dolna strone lisci, czy nie ma tam jakichs owadow lub przynajmniej
> oznak ich obecnosci.
Właśnie obejrzałam. Pod spodem są b. malutkie białe kuleczki. Rozmiary
tak małe, że na przeciętnej główce od szpilki zmieściły by się ze 4,
może 5. Być może jest to jakaś naturalna część rośliny, nie wiem. Dają
się przesunąć paznokciem, na jednych liściach jest ich mniej, na
innych więcej. Oprócz tegeo na spodniej stronie widać też te brążowe
plamki, bo jak pisałam, są to suche, kruche, przezroczyste fragmenty
liści.

> Powietrze moze byc tez za suche - cisusy dobrze rosna, gdy w zimie zapewnimy
> im okres spoczynku w chlodniejszym pomieszczeniu.

Akurat samego cissusa nie pryskałam, bo jakoś nie doczytałam się, że
to lubi, ale pryskałam kwiatka obok, więc może trochę się załapał na
tę wilgoć.

Dziękuję za zainteresowanie i czekam na opinię o kuleczkach:)

Renata

4. Data: 2003-03-16 16:36:31

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

Renata Gołębiowska napisał(a) w wiadomości: ...
>Wła?nie obejrzałam. Pod spodem s? b. malutkie białe kuleczki. Rozmiary
>tak małe, że na przeciętnej główce od szpilki zmie?ciły by się ze 4,
>może 5.

Sprawdz, czy wedruja. Moga to byc przedziorki. Roslina moze zginac, jezeli
bardziej sie rozmnoza. Gdy bedzie ich wiecej (do czego lepiej nie dopuscic)
pojawi sie pajeczynka (lepiej widoczna po oprysku woda).
Pajeczaki te nie sa zupelnie biale (ale w przyblizeniu); wielkosc by sie
zgadzala.
Drugi moj typ, to larwy maczlika. Przyjrzyj sie, czy na roslinie nie siadaja
male biale muszki.
Na przedziorki skutkuje oprysk woda, gdy roslina nie jest bardzo porazona.
Jest to tez profilaktyka przeciwko tym stworzeniom.
Jesli jest ich duzo - polecam oprysk jednym ze srodkow dostepnych w
kwiaciarniach. (taki oprysk najlepiej wykonac na swiezym powietrzu, gdy
bedzie juz cieplej - srodki chemiczne nie sa przeciez obojetne dla
czlowieka - cokolwiek by na opakowaniu nie pisali).

Pozdrawiam,
Bpjea

5. Data: 2003-03-16 20:01:28

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Renata Gołębiowska" <R...@a...waw.pl> wrote in message
.waw.pl...

> [...]
Oprócz tegeo na spodniej stronie widać też te brążowe
> plamki, bo jak pisałam, są to suche, kruche, przezroczyste fragmenty

Cissus australijski rośnie lepiej, gdy nie jest zbyt często podlewany. To
może być przyczyną plam na liściach, szczególnie przezroczystych. Białe
nie-wiadomo-co to inna sprawa.

Pozdrawiam, Basia.

6. Data: 2003-03-16 20:40:35

Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <b52974$7h5$1@atlantis.news.tpi.pl>, Bpjea wrote:

> Sprawdz, czy wedruja. Moga to byc przedziorki. Roslina moze zginac, jezeli
> bardziej sie rozmnoza. Gdy bedzie ich wiecej (do czego lepiej nie dopuscic)
> pojawi sie pajeczynka (lepiej widoczna po oprysku woda).

Nie wędrują, pajęczynki też brak.

> Drugi moj typ, to larwy maczlika. Przyjrzyj sie, czy na roslinie nie siadaja
> male biale muszki.

Muszek nie ma.

Poczytałam trochę w sieci o przędziorkach, mączlikach i jeszcze o
mączniku rzekomym, bo też może troche by do tego pasował, ale tak
naprawdę to nic z tych trzech rzeczy nie chce zbytnio pasować.
Pajęczynek brak, nic się nie rusza i nie lata, spód nie jest jak
oprószony mąką. To co rzuca się w oczy od razu to wyraźnie suche
brązowe plamki od malutkich, aż do takich na pół i więcej liścia. Liść
w tym miejscu wygląda jak taki zasuszony jesienny liść z drzewa,
kruszy się.
Tu jest na zdjęciu:
http://acn.waw.pl/pawelp/rozne/lisc.jpg

Choć takich liści jest mniej, większość ma po prostu jedną lub kilka
mniejszych brązowych suchych plamek.

A tu w powiększeniu to co znajduje się na spodzie
http://acn.waw.pl/pawelp/rozne/kropki.jpg
w dużym powiększeniu, w rzeczywistości takich kropek zmieściło by się
ok. 4-5 na łepku od szpilki.

Proszę, rzućcie okiem na zdjęcia, może na coś wpadniecie. Roślinka
jest duża, b. efektowna i strasznie byłoby mi jej szkoda:(

Renata

7. Data: 2003-03-16 20:44:27

Temat: Re: Cissus z plamkami - zdjęcia
Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

8. Data: 2003-03-16 22:52:12

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

Basia Kulesz napisał(a) w wiadomości: ...
>Cissus australijski ro?nie lepiej, gdy nie jest zbyt często podlewany.

Mozliwe. Dlatego pisalem o okresie spoczynku, podczas ktorego ogranicza sie
podlewanie.

Pozdrawiam,
Bpjea

9. Data: 2003-03-16 23:10:56

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

Po obejrzeniu zdjec doszedlem do wniosku, ze Basia moze miec racje z tym
przelaniem cissusa.
Co do kropek... Wiem tylko czym to nie jest. :(
Mam nadzieje, ze cale pnacze nie zginie. W przyszlosci pomysl, o zapewnieniu
mu okresu spoczynku na zime - nie zaszkodzi mu to. Co prawda widzialem
cisusa australiskiego, ktory przez caly rok rosl w kuchni (temperatura
pokojowa, prawdopodobnie zwiekszona wilgotnosc powietrza) i czul sie bardzo
dobrze, co mozna bylo stwierdzic patrzac na niego.

Pozdrawiam,
Bpjea

PS: zdjecia podobaly mi sie pod wzgledem ich jakosci :)

10. Data: 2003-03-17 05:50:29

Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <b530ag$ifv$1@atlantis.news.tpi.pl>, Bpjea wrote:
> Po obejrzeniu zdjec doszedlem do wniosku, ze Basia moze miec racje z tym
> przelaniem cissusa.
> Co do kropek... Wiem tylko czym to nie jest. :(

Tzn. nie jest tymi przędziorkami i mączlikami?

> PS: zdjecia podobaly mi sie pod wzgledem ich jakosci :)

Ale tylko jakości, bo same obiekty nie są urodziwe:)
Dziękuję za zainteresowanie i pomoc, choć prawdę mówiąc wciąż nie wiem
czy go czymś pryskać, czy czekać i patrzeć co będzie dalej.

Renata

pierwsze oznaki wiosny
Rozaneczniki- zasychanie pakow
RANDAP