Czy glutaminian sodu szkodzi?

1. Data: 2010-11-16 18:24:45

Temat: Czy glutaminian sodu szkodzi?
Od: Marek <b...@e...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Oglądałem parę dni temu jakiś fragment programu w TV o gotowaniu. Padło
w nim sformułowanie "ten posiłek jest zdrowy bo nie ma w nim
glutaminianu sodu, który jest trucizną działającą głównie na mózg". To
była najbardziej śmiała wypowiedź jaką słyszałem na ten temat. Oprócz
niej bardzo często słyszy się negatywne opinie choć nie aż drastyczne.
Próbowałem na własną rękę dociec kto wykazał i co wykazał na ten temat.
Jedyna miarodajna wzmianka na jaką trafiłem to badania AWF wykazujące
negatywny wpływ tej substancji na przewodnictwo nerwowo-mięśniowe. Były
też absurdalne badania: ktoś zabił szczura 200-krotnością dawki tego co
spożywa się w posiłkach w kuchni chińskiej i próbował z tego jakieś
wnioski wyciągać zamiast pójść do psychiatry.

Na drugiej szali są największe kuchnie świata, które od setek lat
stosują glutaminian jako podstawową przyprawę (hinduska i chińska). Póki
co większość globu zapełniona jest ludźmi to jedzącymi na co dzień i
jakoś nie słyszy się o chorobach narodowych lub kampaniach zdrowotnych w
tym kierunku.

W związku z tym mam pytanie: czy ktoś z Was wie czy glutaminian jest
szkodliwy i w jaki sposób? Skąd u nas taka nagonka na glutaminian?
Marketing czy faktycznie coś w tym jest?

2. Data: 2010-11-19 20:40:33

Temat: Re: Czy glutaminian sodu szkodzi?
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 16 Nov 2010 19:24:45 +0100, Marek napisał(a):

> W związku z tym mam pytanie: czy ktoś z Was wie czy glutaminian jest
> szkodliwy i w jaki sposób? Skąd u nas taka nagonka na glutaminian?
> Marketing czy faktycznie coś w tym jest?

Skoro nie ma niczego konkretnego, to znaczy, że coś w tym jest i trzeba
uruchomić własną mózgownicę.

http://www.medycynakomorkowa.com/index.php?option=co
m_content&task=view&id=63&Itemid=83
"(...)Reasumując wielu badaczy przedstawia wyniki swoich badań, lecz
najczęściej są to badania na małą skalę ze względu na ogromne koszty.
Natomiast placówki państwowe nie kwapią się do sprawdzania takich teorii i
wyników badań ze względu na nacisk ze strony przemysłu
spożywczo-chemicznego i brak środków finansowych. Zresztą, kto przy
zdrowych zmysłach będzie ,,kopał dołki" pod wielkimi międzynarodowymi
firmami obracającymi nieprzyzwoicie wielkimi kwotami pieniędzy? Gdyby
badania państwowe na wielką skalę pokazały szkodliwość glutaminianu sodu
byłby to ogromny cios dla przemysłu spożywczego. Zauważmy, że większość
gotowych produktów kupujemy, ponieważ są smaczne, pięknie i intensywnie
pachną, a co by się z nimi stało gdyby usunięto z nich wzmacniacze smaku i
zapachu? Otóż większość tych produktów byłaby mdła i bez smaku i musiałaby
się na dobre zaprzyjaźnić ze sklepową półką. No, więc powstaje pytanie i co
dalej? Możemy wierzyć w przedstawione przez naukowców badania bądź uznać,
że przemysł dba o nasze zdrowie i glutaminian jest na pewno bezpieczny. Ani
jedna opcja ani druga nie jest idealna. Zignorowanie tych badań może się
okazać w przyszłości bardzo niekorzystne dla zdrowia, od czego nie będzie
odwrotu, z drugiej strony nie można popadać w skrajność i jeść tylko
nieprzyprawione produkty. Więc optymalną opcją jest zacząć zwracać uwagę na
to, co jemy czytając etykiety produktów spożywczych i np. zamiast wybrać
przyprawę curry z glutaminianem można wybrać np. zioła prowansalskie,
oregano lub inna przyprawę niezawierającą substancji wzmacniającej smak i
zapach. Należy także wziąść pod uwagę fakt, iż glutaminian nie jest jedyną
substancją chemiczną stosowaną w przemyśle spożywczym. Nawet, jeżeli
informacje o jego szkodliwości są przesadzone to i tak całość chemii
spożywczej może wyrządzić całkiem spore spustoszenie w naszym organizmie.
Najczęściej zaczyna się od rozregulowania pracy np. alergia, arytmia,
cukrzyca, do tego dołóżmy np. przewlekłe stosowanie leków syntetycznych i
stan się pogarsza z roku na rok. Dlatego powinniśmy zacząć zwracać uwagę na
to, co jemy i starać się, chociaż zmniejszyć spożycie wysokoprzetworzonych
produktów takich jak zupy, sosy instant, dania ze słoików, konserwy itp.
Natomiast starać się zwiększyć spożycie warzyw i owoców i samemu
przygotowywać potrawy (używając przy tym przypraw niezawierających
wzmacniaczy smaku i zapachu). Pamiętajmy jak powiedział Hipokrates ,,Jesteś
tym, co jesz" tak, więc lepiej wbudowywać w swój organizm witaminy i
minerały naturalne a nie chemiczne składniki wzmacniające smak i zapach jak
glutaminian sodu czy inną chemię zastępującą aromaty naturalne, które po
wielu latach mogą zagrozić naszemu zdrowiu a nawet życiu."

3. Data: 2010-11-19 21:40:51

Od: Marek <b...@e...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-11-19 21:40, Ikselka pisze:

> Skoro nie ma niczego konkretnego, to znaczy, że coś w tym jest i trzeba
> uruchomić własną mózgownicę.

No tak... zapomniałem o teorii: skoro nie wiadomo o co chodzi, to chodzi
o pieniądze. Faktycznie tylko kamikadze przypuściłby atak na koncerny
spożywcze. Szkoda, że nie ma uregulowań prawnych, które wymuszałyby na
przemyśle łożenie na takie badania.

4. Data: 2010-11-19 22:15:57

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 19 Nov 2010 22:40:51 +0100, Marek napisał(a):

> [...]
> o pieniądze. Faktycznie tylko kamikadze przypuściłby atak na koncerny
> spożywcze. Szkoda, że nie ma uregulowań prawnych, które wymuszałyby na

Nie ma takiego prawa, które wymusza na kimś podcinanie sobie gardła... a
juz na pewno nie na koncernach spożywczych/farmaceutycznych itp. Za to jest
- na pojedynczych, małych producentach. Ku rozkwitowi koncernów.

5. Data: 2010-11-20 10:18:08

Od: Marek <b...@e...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-11-19 23:15, Ikselka pisze:
> Nie ma takiego prawa, które wymusza na kimś podcinanie sobie gardła... a
> juz na pewno nie na koncernach spożywczych/farmaceutycznych itp. Za to jest
> - na pojedynczych, małych producentach. Ku rozkwitowi koncernów.

Dziękuję za rozmowę. Lecę na trening teraz aby spalić ten glutaminian
sodu :-D

6. Data: 2010-11-20 14:09:34

Od: Marek <b...@e...com> szukaj wiadomości tego autora

Jeszcze jedno... a'propos glutaminianu. Skoro glutaminian prawdopodobnie
uszkadza wzrok, to czy jedząc pomidory, które mają go 3x więcej niż
przeciętna chińska potrawa oślepniemy?

7. Data: 2010-11-22 05:46:38

Od: Filip KK <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> glutaminian sodu czy inną chemię zastępującą aromaty naturalne, które po
> wielu latach mogą zagrozić naszemu zdrowiu a nawet życiu."

"Wziąść", "wysokoprzetworzonych", ... Nie wspominając o stylistyce i
gramatyce! Ciekawe kto to pisał...
Też bym się pod tym nie podpisał.

Nie musi być żywność wysoko przetworzona aby uznać ją za niezdrową,
wystarczy żywność przetworzona. Ma tyle samo chemii, co wszystko inne.
Należy jeść to, co jest nieprzetworzone. Bo to jedyna rzecz, która nie
zawiera w sobie aż tak dużej ilości chemii, jaką nam serwują w sklepach.

Ja bym sobie głowy tym nie zawracał, po prostu wyrzucić z diety wszelką
żywność przetworzoną. I używajcie zwykłej soli, np. niskosodowej Magdi
do wszystkiego. Za wzmacniacz smaku i zapachu też może idealnie posłużyć.

Zapraszam na google i youtube -> kodeks żywnościowy. To jest problem na
skalę globalną! A nie smętny glutaminian...

8. Data: 2010-11-22 06:23:20

Od: Filip KK <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-11-20 15:09, Marek pisze:
> Jeszcze jedno... a'propos glutaminianu. Skoro glutaminian prawdopodobnie
> uszkadza wzrok, to czy jedząc pomidory, które mają go 3x więcej niż
> przeciętna chińska potrawa oślepniemy?

Chodziłeś do szkoły czasem?

Wiesz czym się różni glutaminian sodu od sodu? A od glutaminianu?

Wiesz czym się różni sód od soli?

Wiesz co się dzieje gdy połączysz syntetyczny glutaminian sodu z solą
kuchenną bądź niskosodową?

I w tym momencie stałeś się malutki. Nie potrafisz odpowiedzieć na żadne
z powyższych pytań...

Ignorancie! Syntetyczny glutaminian sodu to syntetyczny kwas glutaminowy
wytwarzany w procesie fermentacji, a pomidory nieprzetworzone zawierają
naturalne glutaminiany. I nie podejrzewam nawet, że tego nie wiesz! Bo
to tak, jakbyś porównał syntetyczną witaminę C z naturalną witaminą C.
Albo witaminy z grupy B do syntetycznych z B complexu.

Glutaminian naturalny nie jest szkodliwy dla ludzkiego organizmu.
Jesteśmy stworzeni do jego przyjmowania (od mleka matki) i produkowania
przez organizm. Glutaminian jest potrzebny do wielu procesów przemiany
metabolicznej.

Jeśli trenujesz to zabawa w gospodarkę sodowo-potasową nie powinna być
Ci obca. Wszelkie glutaminiany też nie powinny być dla Ciebie niczym
nowym! A wykazałeś się nie tyle co brakiem wiedzy a ignorancją.

Raczej zamiast patrzeć na glutaminian sodu, zwracajcie uwagę na
benzoesan sodu!

9. Data: 2010-11-22 11:52:49

Od: Marek <b...@e...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-11-22 07:23, Filip KK pisze:

> [...]
> kuchenną bądź niskosodową?
>
> I w tym momencie stałeś się malutki. Nie potrafisz odpowiedzieć na żadne

A czy Ty chodziłeś kiedykolwiek do szkoły? Czy wiesz czym różnią się
systemy czasu rzeczywistego od aplikacji? Wiesz jaka jest różnica
pomiędzy programowaniem liniowym i obiektowym? Orientujesz się co to
jest RIP w DTP? Pewnie nie, ignorancie, mróweczko godna rozdeptania.

I jak reagujesz na takie wypowiedzi? Skąd tyle chamstwa w Tobie?
Gdybym znał się na chemii i żywieniu to nie byłoby mnie tu. Co w tym
dziwnego, że pytam o rzeczy, na których się nie znam nawet jeśli te
pytania są śmieszne z punktu widzenia naukowców?

> [...]
> to tak, jakbyś porównał syntetyczną witaminę C z naturalną witaminą C.
> Albo witaminy z grupy B do syntetycznych z B complexu.

A skąd mam wiedzieć czym różni się syntetyczna witamina C od naturalnej
z punktu widzenia organizmu? To nie moja branża! Nie jestem lekarzem ani
farmaceutą.

> [...]
> Jesteśmy stworzeni do jego przyjmowania (od mleka matki) i produkowania
> przez organizm. Glutaminian jest potrzebny do wielu procesów przemiany

No i nie możesz pisać tym językiem od początku? Spocisz się nie stosując
chamstwa?

> Jeśli trenujesz to zabawa w gospodarkę sodowo-potasową nie powinna być
> Ci obca. Wszelkie glutaminiany też nie powinny być dla Ciebie niczym
> nowym! A wykazałeś się nie tyle co brakiem wiedzy a ignorancją.

Kwestiami żywieniowymi zajmuje się trener i lekarz. Ma być dobrze i
najlepiej dla organizmu. To ich zadanie. A to, ze czasem jestem ciekaw
detali i pytam o jakieś kwestie banalne dla innych, to zbrodnia?

10. Data: 2010-11-22 11:54:29

Od: Marek <b...@e...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-11-22 06:46, Filip KK pisze:

> Zapraszam na google i youtube -> kodeks żywnościowy. To jest problem na
> skalę globalną! A nie smętny glutaminian...

Dzięki za sugestię. Bardzo chętnie zapoznam się z nią.

Dla kogo jest BMI ?
POMOCY !!!
Szukam programu do zliczania kalorii
waga z pomiarem tkanki tluszczowej z USB - jaka najlepsza?
idealna sylwetka