Gotowanie fasoli

1. Data: 2002-01-26 18:49:52

Temat: Gotowanie fasoli
Od: "Sylwia & Jurek" <s...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jak sie powinno gotowac fasole. Najpierw moczyc, a potem? Wylac wode i
gotowac w nowej, czy w tej, w ktorej sie moczyla? Zawsze gotowalam w nowej,
ale ostatnio widzialam jais przepis i kazali gotowac w starej i teraz nie
wiem. Czy to moze mioec jakies znaczenie? A jak Wy gotujecie?
Sylwia

1. Data: 2002-01-26 18:57:35

Temat: Re: Gotowanie fasoli
Od: "tpi" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Oczywiście,że w tej w której się moczyła.

1. Data: 2002-01-26 19:01:13

Od: "Eva" <e...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ale ostatnio widzialam jais przepis i kazali gotowac w starej i teraz nie
> wiem. Czy to moze mioec jakies znaczenie? A jak Wy gotujecie?

W nowej. ..
Miedzy innymi iż rożnie to bywa z czystością nasion i wole tak. A czy ma
jakieś znaczenie w której wodzie gotujemy .nie wiem..Pewnie okaże się po
postach

Eva T.

1. Data: 2002-01-26 19:06:14

Od: "tpi" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Przed moczeniem droga Ewo fasolę się PŁUCZE

1. Data: 2002-01-26 19:23:58

Od: "Ewa \(siostra Ani\) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

"Sylwia & Jurek" <s...@p...pl> a écrit dans le message news:
a2utsf$16i$...@n...tpi.pl...
> [...]
> ale ostatnio widzialam jais przepis i kazali gotowac w starej i teraz nie
> wiem. Czy to moze mioec jakies znaczenie? A jak Wy gotujecie?

Ja zawsze widzalam gotowanie fasoli w wodzie "starej", ale nie wiem czy to
ma jakiekolwiek naukowe uzasadnienie. Moze Waldek bedzie wiedzal, on
opanowal juz fizyke i chemie i inne nauki scisle w zastosowaniu do
pichcenia...
Coz moze sie z fasoli wydzielac podczas moczenia ? Na pewno chodzi o
skrocenie czasu gotowania (ba dlatego sie fasole moczy). Ale czy to ma jakis
sens ?

Ewcia
(zadumana)

--
Niesz !

1. Data: 2002-01-26 19:51:18

Od: "Adiola" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ale ostatnio widzialam jais przepis i kazali gotowac w starej i teraz nie
> wiem. Czy to moze mioec jakies znaczenie? A jak Wy gotujecie?

Ja nie mocze. Wyplukana fasole zalewam woda, zagotowuje, wylaczam i daje jej
spokoj na co najmniej dwie godziny. Pozniej wystarczy ugotowac w tej samej
wodzie do miekkosci.

Pozdr.
Adiola

1. Data: 2002-01-26 20:09:40

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>Coz moze sie z fasoli wydzielac podczas moczenia ? Na pewno chodzi o
>skrocenie czasu gotowania (ba dlatego sie fasole moczy). Ale czy to ma jakis

proponuje ZGODE! Odlac 1/2 wody z moczenia i dodac 1/2 swiezej..i
wilk syty i owca cala

Krysia
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2002-01-26 20:53:49

Od: "Ewa" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jak sie powinno gotowac fasole. Najpierw moczyc, a potem?
Kiedys w tej grupie pisano, ze aby uniknac zaburzen jelitowych,
nalezy oplukana fasole zalac wrzatkiem i doprowadzic do wrzenia, potem
przykryc i odstawic az wystygnie, nastepnie odlac wode, przelac fasole na
sito i pod biezaca woda plukac fasole rekoma. Cala operacje trzeba powtorzyc
/zob. m.in. przepis na fasole z jablkami i rodzynkami M. Bassett/. Tylko co
z "wartosciami", czy nie wyplucza sie wszystkie? A.

1. Data: 2002-01-26 22:08:02

Od: "Rena" <r...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

nie jest bledem ugotowanie fasoli w wodzie, w ktorej sie moczyla, ale jesli
chcesz uniknac problemow "jelitowo-gazowych", to ugotuj w swiezej wodzie.

1. Data: 2002-01-26 22:29:53

Od: "sassanach" <s...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Czesc,
widze ze ile postow tyle zdan :)

z fasola to jest tak (w swietle tego co mnie nauczyli):
zaleca sie zazwyczaj moczenie przed gotowaniem gdyz:
1/ ze wzgledu na to ze moczone nasiona wchlaniaja wode i miekna co skraca
sie czas obrobki cieplnej
a co wazniejsze z punktu widzenia zywieniowca:
2/ dzięki temu ze zachodzi dyfuzja składnikow suchej masy do wody nastepuje
czesciowe usuniecie skladnikow antyodzywczych z nasion (m in oligocukrow
rafinozy i stachiozy, ktore sa zwiazkami gazotworczymi, bo nie sa trawione
przez czlowieka ale takze kwas fitynowy, glikozydy i takie inne bardzo
niedobre)

Dobrym sposobem moczenia wydaje sie zalewanie nasion goraca woda, lub nawet
wrzatkiem a nast pozostawienie nasion w temp pokojowej. Jesli chodzi o
fasole to mozna w tej wodzie dalej ja gotowac, jednak jesli to soja to
nalezy koniecznie wode zmienic (soja ma znacznie wiecej subst goryczkowych i
cukrow gazotworczych).

To tak z grubsza :) nie wchodzac za bardzo w fizjologie :)

--
Pozdrawia
Sassenach

platki zytnie i pszenne - do czego?
przepis na zajaca
Felieton Wladka
Moze ktos ma przepis na ciasto drozdzowe?
Czy są amatorzy fondue?