Kawior - co nim jeszcze jest a co jest tylko zabarwioną ikrą

1. Data: 2010-08-05 23:59:36

Temat: Kawior - co nim jeszcze jest a co jest tylko zabarwioną ikrą
Od: vcore <mail*wytnij*@vcore.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ostatnio przy okazji wizyty w sklepie rybnym nabyłem słoiczek czarnego kawioru(?)
niejakiej marki
ABBA - Zdaje się że to szwedzki producent

Po powrocie do domu wstawiłem do lodówki, później wieczorem odkręciłem ten niewielki
słoiczek i
spróbowałem - słony, lekko rybny smak - no jak kawior, nieco bardziej intensywny w
smaku niż czerwony

Później, po kilkudziesięciu minutach stania nad garami z nudów otwieram lodówkę i
chwytam ten słoik
z zamiarem przeczytania składu - no i czytam:

KAWIOR CZARNY z ikry taszy i gromadnika.

No to siup na wikipedie - (wklepuję tłustymi łapami szukane hasło) ,,Tasza", brzydka
rybka, a na dole
dopisek: ,,Barwiona ikra taszy sprzedawana jest jako imitacja kawioru."

O wykorzystaniu ikry gromadnika nic nie pisze - ale jak mniemam to też nie jest
raczej ceniony
przysmak. W słoiczku po otwarciu dostrzegamy bardzo drobne ziarenka koloru
mdło-fioletowego
podchodzącego pod czarny, oraz większe (w proporcjach 10:1) o barwie głębokiej czerni
- jak mniemam
pochodzące od taszy (bo ryba wygląda na większą)

Ogólnie to ten kawior mi smakował - co prawda nie mam jak tego porównać z kawiorem z
łososia czy
jesiotra a jednak całkiem całkiem, niemniej jednak ciekawi mnie terminologia oraz
,,walory" kawioru z
różnych gatunków ryb, czy różnią się one od siebie smakiem aż tak bardzo? Osobiście
kawior jadłem
kilka razy, zdaje się że za każdym razem innego producenta, i prócz konsystencji oraz
intensywności
smaku (i tego rybnego i tego słonego) nie różniły się od siebie, żaden z nich nie
posiadał jakichś
niepowtarzalnych niuansów smakowych

W zasadzie to nie wiem w jakim celu napisałem to powyższe, niemniej jednak chętnie
posłucham czegoś
o kawiorze, szczególnie o tym która z dostępnych ,,marek" kawioru jest warta uwagi,
dostępnych - mam
na myśli takie które można zakupić w co lepszym supermarkecie czy delikatesach, a nie
sprowadzać na
indywidualne zamówienie

Sposoby podania także mnie interesują, na razie mam swój jeden ulubiony, mianowicie
jajka ugotowane
na prawie na twardo (tylko tak aby żółtko nie było płynne) przekrojone na pół, na to
łyżeczka
majonezu, szczypta świeżego koperku i oczywiście odrobina kawioru

I jeszcze jedna rzecz - jak z trwałością? Z tego co wiem to kawior to mocno solona
ikra, więc w
niskiej temperaturze w lodówce (+2st) powinno wytrzymać stosunkowo długo, czy kawior
tak jak ryby,
najlepszy jest gdy jest świeżutki?

2. Data: 2010-08-06 06:55:32

Od: zenek <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Kawior - solona ikra ryb jesiotrowatych (kawior czarny lub rosyjski),
łososiowatych (kawior czerwony) tzw ryb szlachetnych. A to co ty pewnie
kupiles to niemcy nazywaja ersatz.
To tak jakbys kupil wyrob czekoladopodobny.

3. Data: 2010-08-06 07:11:00

Od: vcore <mail*wytnij*@vcore.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-08-06 08:55, zenek pisze:
> [...]
ersatz.
> To tak jakbys kupil wyrob czekoladopodobny.

Jeśli już cytujesz wikipedię to w całości:

Kawior - solona ikra ryb jesiotrowatych (kawior czarny lub rosyjski), łososiowatych
(kawior
czerwony), *dorszowatych (kawior norweski) lub innych ryb*

Niemniej domyślam się że nie jest to zwykły kawior

Czy kawior z gorbusza to dobry wybór? Czy może lepszy ten z jesiotra?

4. Data: 2010-08-06 07:29:00

Od: zenek <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-08-06 09:11, vcore pisze:

> [...]
>
> Niemniej domyślam się że nie jest to zwykły kawior
>
> Czy kawior z gorbusza to dobry wybór? Czy może lepszy ten z jesiotra?

Kawior od zawsze to byl tylko z jesiotra albo lososia nigdy z dorsza
albo slimaka.
To ze jakis glupek napisal w wikipedii ze kawior moze byc z dorsza nie
znaczy ze tak jest naprawde. Nie ma kawioru z gorbusa to jest tak jak
napisalem wczesniej ersatz dla biedakow.

To co ty kupiles za 12zl to nie kawior a ikra solona, za taki sam
sloiczek kawioru musialbys zaplacic ponad 100zl.

5. Data: 2010-08-06 08:02:46

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"vcore" <mail*wytnij*@vcore.pl> wrote in message

> [...]
>
> Niemniej domyślam się że nie jest to zwykły kawior
>
> Czy kawior z gorbusza to dobry wybór? Czy może lepszy ten z jesiotra?

Zawsze jadałem kawior z bieługi.

6. Data: 2010-08-06 08:59:40

Od: zenek <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-08-06 10:02, Panslavista pisze:
> "vcore"<mail*wytnij*@vcore.pl> wrote in message

> Zawsze jadałem kawior z bieługi.

Bo bieługa to jesiotr, podobnmie jak pociag to Bana po poznansku .
Wyje Bana np.

7. Data: 2010-08-06 10:53:40

Od: vcore <mail*wytnij*@vcore.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-08-06 10:59, zenek pisze:
> Bo bieługa to jesiotr, podobnmie jak pociag to Bana po poznansku .
> Wyje Bana np.

A gorbusz to łosoś

8. Data: 2010-08-06 12:00:03

Od: "Bożena" <n...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

"vcore" <mail*wytnij*@vcore.pl> wrote in message
<...>
> Czy kawior z gorbusza to dobry wybór? Czy może lepszy ten z jesiotra?

Kwestia gustu, ale jeśli spojrzymy na to od strony tego, który się bardziej
ceni na świecie to cennniejszy jest czarny czyli ten z ryb jesiotrowych.
Największy i najcenniejszy jest z beługi. Choć wartość jest także
bezpośrednio związana z wiekiem ryby - im starsza ryba, tym droższy kawior -
np. w przypadku jesiotrów tzw. "królewski" kawior został pozyskany z
jesiotra nie młodszego niz 20 lat, "Rogen ossetra" - z ryby nie młodszej niz
45 lat, a "Imperial" z 85-letniego jesiotra.
Za "samy, samy, najsamiejszy" jest uważany kawior złoty czyli "Golden
caviar" pozyskiwany z beługi albinosa, dlatego kawior niejest czarny, a ma
piękny bursztynowo-złoty kolor. Wiek tych ryb jest zbliżony do 100 lat.
Ponoc zgodnie z oceną genewskiego Caviar House rocznie powstaje tylko 10 kg
takiego kawioru. W Iranie jest sprzedawany w puszeczkach z czystego złota i
ceny są ok. 30 tyś. USD za 1 kg.

Kawior z beługi najczęściej jest w słoiczkach z niebieskimi wieczkami, z
jesiotra - z żółtymi, a z siewriugi (najtanszy z jesiotrowych) - z
czerwonymi.

Gorbusza to ryba z rodziny łososiowatych, więc kawior jest czerwony czyli
niby nieco "gorszy" niż czarny.

Bożena.

9. Data: 2010-08-06 12:31:06

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 06 Aug 2010 09:11:00 +0200, vcore napisał(a):

> Czy kawior z gorbusza to dobry wybór? Czy może lepszy ten z jesiotra?

3-)))

10. Data: 2010-08-06 12:33:20

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 06 Aug 2010 09:29:00 +0200, zenek napisał(a):

> To co ty kupiles za 12zl to nie kawior a ikra solona, za taki sam
> sloiczek kawioru musialbys zaplacic ponad 100zl.

http://kadry.nf.pl/Artykul/10629/Kawior-przysmak-dro
zszy-niz-zloto/kawior-astrachanski-kawior-cena-kawio
r-czarny/#artTresc

Buraki czerwone-przechowywanie
PRACA WRE !!! CZYLI...
ogórki kiszone i dziwny zapach