Kiełbasa własnego wyrobu

1. Data: 2013-06-05 07:41:52

Temat: Kiełbasa własnego wyrobu
Od: Robson <r...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

Będę w sobotę robił pierwszy raz własną kiełbasę.
Mam kilka pytań do bywalców forum.
Anai - przeczytałem przepis na blogu, na pewno temperatura w czasie
wędzenia ma być 90 st. przez 4 godziny?

Ikselka - "Ja pekluję masę mięsną - 12 godzin, a potem 6 godzin osadzania."
Możesz podać cały przepis?

2. Data: 2013-06-05 07:58:54

Temat: Re: Kiełbasa własnego wyrobu
Od: "Stefan" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Robson" <r...@...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> wędzenia ma być 90 st. przez 4 godziny?
>
> Ikselka - "Ja pekluję masę mięsną - 12 godzin, a potem 6 godzin

Co prawda jam nie Ikselka, ale co ci powiem, to ci powiem.
Zajrzyj na www. wedlinydomowe.pl zakładka dla początkujących, fajna rzecz
(mnie osobiście po kazdej tam wizycie boli watroba- boby to sie zrobiło,
tamto, a kto by to zjadł?)
pozdr wędzarniczo-dymnie (nie od dymania mnie! chociaż niektóre by
chciały...)
Stefan

3. Data: 2013-06-05 13:24:10

Od: Anai <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 05.06.2013 07:58, Stefan pisze:

> Użytkownik "Robson" <r...@...pl> napisał w wiadomości

Stefan - średnio 4 h i średnio 90 stopni - czas i temp. podałam
orientacyjnie, bo wiadomo, że i tak trzeba tego pilnować i sprawdzać.. :D

Różnej maści specjaliści piszą tak:

Wędzenie na gorąco składa się z kilku faz:

- w dymie o temperaturze około 40-50 stopni przez godzinę, dym powinien
być rzadki,
- w dymie o temperaturze około 30-40 stopni przez dwie godziny, dym
powinien być gęsty, ze świeżego drewna lub drewna wcześniej namoczonego
w wodzie,
- w dymie o temperaturze 70-80 stopni, czyli "podpiekanie" przez 20-30
minut.

Generalnie rzecz biorąc ja w trakcie wędzenia staram się nie przekraczać
setki... co oczywiście nie zawsze mi się udaje, ale na ogół staram się,
- np. przy ostatnim wędzeniu TŻ nieco zaszalał z temperaturą i w efekcie
tego kiełbasa wyszła sucha, bez mojej ulubionej galaretki w środku :/
No i nie wkładam kiełbasy do wędzarni rozgrzanej do czerwoności, do
całkiem zimnej też nie :D

> [...]
> zrobiło, tamto, a kto by to zjadł?)
> pozdr wędzarniczo-dymnie (nie od dymania mnie! chociaż niektóre by

O tak! Gorąco polecam - sama zaczynałam od tej strony...
--
Pozdrówki
Anai

4. Data: 2013-06-05 13:26:20

Od: Anai <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 05.06.2013 13:24, Anai pisze:

> Stefan - średnio 4 h i średnio 90 stopni...
Sorka... oczywiście musiałam się pomylić :D
Wybacz Robson, to rzecz jasna do Ciebie powinno było być ;)

5. Data: 2013-06-05 17:13:13

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 05 Jun 2013 07:41:52 +0200, Robson napisał(a):

> Będę w sobotę robił pierwszy raz własną kiełbasę.
> Mam kilka pytań do bywalców forum.
> Anai - przeczytałem przepis na blogu, na pewno temperatura w czasie
> wędzenia ma być 90 st. przez 4 godziny?

Nieee, to chyba jakiś błąd, przecież to będzie pieczona kiełbasa! Poza tym
po 4 godzinach w 90 stopniach to suchy wiór byłby...

> Ikselka - "Ja pekluję masę mięsną - 12 godzin, a potem 6 godzin osadzania."
> Możesz podać cały przepis?

Ilości dokładnych ani proporcji Ci nie podam, bo wg przepisu robiłam tylko
pierwszy raz, a teraz już zawsze robię "na oko". I to najprościej jak
można. Czyli najpierw mięso rozdrabniam wg gatunku:
schab w kostkę 3cmx3cm, karczek - połowa na sitku 10mm, połowa karczku na
szarpaku, wołowina i "tłuste" na drobnym "kotletowym" jak na mielone,
przyprawiam (mieszanka peklująca lub sama sól w ilości 18 g na 1 kg masy
mięsnej, czosnku dużo, pieprzu też, trochę kolendry bo nie za bardzo ją
lubimy w większej ilości), mieszam z ostudzonym wywarem, ubijam w garnku i
na 12 h do lodówki. Żadne tam osobne peklowanie mięsa w gatunkach.

Robię wywar z kości wieprzowych lub lepiej z nóżek (gęstość jak na
galaretę, a ilość wg ilości mięsa, na wyczucie, po prostu żeby masa mięsna
była plastyczna).

Po 12 godzinach masę nabijam w osłonki formując pęta i daję na kołki na 6
godzin - do osadzenia i obeschnięcia.
I potem wędzenie - 3 godziny w ciepłym dymie i 40 minut w gorącym. Potem
parzenie - 30 minut od osiągnięcia temp. 80 stopni.

--
XL
"Pierwszy łyk ze szklanki nauk przyrodniczych zmieni ciebie w ateistę,

6. Data: 2013-06-05 17:14:12

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 5 Jun 2013 07:58:54 +0200, Stefan napisał(a):

> (...)Zajrzyj na www. wedlinydomowe.pl zakładka dla początkujących, fajna rzecz
> (mnie osobiście po kazdej tam wizycie boli watroba- boby to sie zrobiło,
> tamto, a kto by to zjadł?)(...)

A owszem, też tam i też tak zaczynałam :-)

7. Data: 2013-06-05 17:15:20

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 05 Jun 2013 13:24:10 +0200, Anai napisał(a):

> średnio 4 h i średnio 90 stopni

Hmmm, pieczesz.

8. Data: 2013-06-05 17:51:16

Od: Anai <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 05.06.2013 17:15, Ikselka pisze:

> Hmmm, pieczesz.

No tysz...
Nie napisałam, że to co ja robię jest wzorcem wędzenia, ino, że ja tak
robię bo mi tak smakuje :D

9. Data: 2013-06-06 16:58:36

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 05 Jun 2013 17:51:16 +0200, Anai napisał(a):

> No tysz...
> Nie napisałam, że to co ja robię jest wzorcem wędzenia, ino, że ja tak
> robię bo mi tak smakuje :D

Bez wstępnego podsuszania? Od razu lecisz 90-tką?

10. Data: 2013-06-06 20:29:35

Od: Stachu Chebel <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 5 Cze, 17:13, Ikselka <i...@g...pl> wrote:

> [...]
> I potem wędzenie - 3 godziny w ciepłym dymie i 40 minut w gorącym. Potem
> parzenie - 30 minut od osiągnięcia temp. 80 stopni.

To jeszcze ja do tego dowalę swoje "3 grosze". Młody baranek.
Absolutnie stary cap nie wchodzi w rachubę. Odradzam zakup w
jakimkolwiek sklepie!! To trzeba zamówić u chłopa na wsi, wybrać to co
nas interesuje, kazać chłopu zamordować i baraninkę dodać do tej masy
mięsnej. Co się zaś tyczy przypraw, kiedyś zrobiłem eksperyment -
dodałem oregano. Efekt - SUPER!! Aha!! No i wiadomo, ładujemy to
wszystko w naturalną kichę, a nie w jakieś tam pierdulamenty rodem z
Zakładów Ciężkiej Syntezy Chemicznej.

Rukola...
Oliwa "truflowy"
Drewno wierzbowe w wędzarni