Kociołek

1. Data: 2016-08-05 04:45:16

Temat: Kociołek
Od: wolim <n...@p...tu> szukaj wiadomości tego autora

Cześć!

Jesień się zbliża, to nabrałem ochoty na jesienne jedzenie.

Myślę o zakupie kociołka na ognisko, ale mam dylemat jaki wybrać. Zwykły
żeliwny, czy żeliwny pokryty w środku emalią?

Macie jakieś doświadczenia w tej materii?

Pozdrawiam,
MW

2. Data: 2016-08-05 08:28:38

Temat: Re: Kociołek
Od: wolim <n...@p...tu> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2016-08-05 o 04:45, wolim pisze:
> [...]
> żeliwny, czy żeliwny pokryty w środku emalią?
>
> Macie jakieś doświadczenia w tej materii?

IKSI, się nie wypowiesz? :)

Pozdrawiam,
MW

3. Data: 2016-08-05 10:22:01

Od: Wiesiaczek <W...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 05.08.2016 o 04:45, wolim pisze:
> [...]
> żeliwny, czy żeliwny pokryty w środku emalią?
>
> Macie jakieś doświadczenia w tej materii?

Z emalią.
Ja mam żeliwny, ale jest sporo zachodu, żeby kwasy, szczególnie z
kapusty nie powodowały rdzewienia i tym samym, zmiany smaku.
Ja się przyzwyczaiłem i nie zmienię, ale dla początkującego kociołkarza
może to być problem:)

--
Wiesiaczek (dziś z DC)

"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)

4. Data: 2016-08-09 21:26:45

Od: wolim <n...@p...tu> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2016-08-05 o 10:22, Wiesiaczek pisze:

> [...]
> kapusty nie powodowały rdzewienia i tym samym, zmiany smaku.
> Ja się przyzwyczaiłem i nie zmienię, ale dla początkującego kociołkarza

No ok. Ale przecież przed użyciem można z tego rdzawego nalotu go umyć.
Mam taką patelnię, która też jak jest długo nieużywana, to lekko
zachodzi rdzą, ale po przetarciu mokrą gąbką, a potem natłuszczeniu,
rdzy nie widać. A i w smaku nie widzę specjalnej zmiany :)

A co z przywieraniem potraw?

Pozdrawiam,
MW

5. Data: 2016-08-09 21:44:48

Od: Wiesiaczek <W...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 09.08.2016 o 21:26, wolim pisze:

> [...]
> zachodzi rdzą, ale po przetarciu mokrą gąbką, a potem natłuszczeniu,
> rdzy nie widać. A i w smaku nie widzę specjalnej zmiany :)

Ja układam na dnie plastry tłustego boczku, i przywierania nie ma.
Boczek wydziela tłuszcz, ładnie się zrumienia i jest smacznym
składnikiem kociołka.
Jest to też sposób na mniejszą korozję naczynia.

6. Data: 2016-08-10 01:00:16

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 9 Aug 2016 21:26:45 +0200, wolim napisał(a):

> [...]
> zachodzi rdzą, ale po przetarciu mokrą gąbką, a potem natłuszczeniu,
> rdzy nie widać. A i w smaku nie widzę specjalnej zmiany :)

Takie żeliwne naczynia jak kociołek i patelnia przed użyciem się "przepala"
- czyli kilka razy na przemian smaruje olejem i mocno nagrzewa bez
zawartości. Co nie znaczy, żeby je do czerwoności rozgrzać, bo pękną.

7. Data: 2016-08-10 01:01:44

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 9 Aug 2016 21:44:48 +0200, Wiesiaczek napisał(a):

> Ja układam na dnie plastry tłustego boczku, i przywierania nie ma.
> Boczek wydziela tłuszcz, ładnie się zrumienia i jest smacznym
> składnikiem kociołka.
> Jest to też sposób na mniejszą korozję naczynia.

A bo trzeba takie naczynia natłuszczonymi przechowywać :-)

8. Data: 2016-08-10 06:44:34

Od: Wiesiaczek <W...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 10.08.2016 o 01:01, Ikselka pisze:

> A bo trzeba takie naczynia natłuszczonymi przechowywać :-)

To jest oczywiste, więc nie wspominałem o tym.
Ale nie ma to wiele wspólnego z przywieraniem potraw.

9. Data: 2016-08-10 12:56:48

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wiesiaczek <W...@v...pl> wrote:

> To jest oczywiste, więc nie wspominałem o tym.
> Ale nie ma to wiele wspólnego z przywieraniem potraw.

Ma wszystko. Kiedy naczynie nie jest natłuszczane po umyciu, podczas
przechowywania rdzewieje, przez co jego powierzchnia staje się coraz
bardziej porowata.

--
XL

10. Data: 2016-08-10 19:04:03

Od: Wiesiaczek <W...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 10.08.2016 o 12:56, Ikselka pisze:

> Ma wszystko. Kiedy naczynie nie jest natłuszczane po umyciu, podczas
> przechowywania rdzewieje, przez co jego powierzchnia staje się coraz
> bardziej porowata.

Ty zawsze taka upierdliwa jesteś, czy tylko na mnie się tak zawzięłaś?

--
Wiesiaczek (dziś z DC)

"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)