Kompot z truskawek

11. Data: 2016-06-24 11:26:38

Temat: Re: Kompot z truskawek
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 24 Jun 2016 07:07:15 +0200, wolim napisał(a):

> W takim razie jaką odmianę wybrać? :)

Dawno temu królowały (i u mnie) Murzynka i Senga Sengana (kolejność
nieprzypadkowa). Cóż, już ich nie uświadczysz, bo źle znoszą transport i
handel, więc od lat wycofane z uprawy. Istnieje jakaś niby-Senga, ale to
byle co, miałam toto w ogródku, nie uznaję.
Teraz mało jest odmian "przetworowych", więc kupuję truskawki na targu albo
przez twz kontakty pocztą pantoflową, bez pytania o odmianę, bo i tak
zwykle sprzedający tego nie wiedzą, więc badam "na macanego", tj wącham,
rozgniatam w ręce i patrzę, jak mocno sok farbuje palce, próbuję czy
słodkie. Patrzę także, czy tzw komora powietrzna jest duża i czy w ogóle
jest - takich nie chcę. Generalnie i bez litości odrzucam odmiany stricte
deserowe, a zwłaszcza te z białym, zielonym czy różowym czubkiem i/lub
wnętrzem, choćby owoce były największe i z wierzchu najczerwieńsze. Dla
mnie i do jedzenia bezpośrednio, i na przetwory, owoc musi być wyraźnie
ciemnoczerwony na całym podłużnym przekroju i nie mieć w środku tej komory,
dopuszczam ją tylko u największych okazów danej odmiany.
Słyszałam, że dobra jest Polka, mam zamiar je u siebie posadzić jesienią:
https://sadzonkitruskawek.pl/katalog/polka/

12. Data: 2016-06-24 11:27:57

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 24 Jun 2016 07:32:47 +0200, wolim napisał(a):

> Aha. I jeszcze jakbyś ten przepis wrzuciła lub podała linka, bo w
> internecie są różne :)

http://www.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/grupy-d
yskusyjne/pl.rec.kuchnia/16383/truskawki

13. Data: 2016-06-24 22:46:41

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 23.06.2016 o 13:44, wolim pisze:
> Cześć!
>
> Macie jakiś sposób, żeby truskawki w kompocie nie traciły koloru?
> Chodzi o kompot w słoikach, na zimę.
>
> Cytryna wypróbowana. Nie sprawdziła się.

Kolor i tak stracą, ale najlepiej po prostu truskawki zasypać cukrem
(choćby kilo na kilo ;) ) i zapasteryzować. U mnie w domu rodzinnym
zawsze tak się robiło. Potem tylko rozcieńczało się wodą, jeśli miały
być jako kompot do picia. Zresztą większość owoców mama tak robiła.

Ewa

14. Data: 2016-06-24 22:53:59

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 24 Jun 2016 22:46:41 +0200, FEniks napisał(a):

> choćby kilo na kilo ;)

LOL

15. Data: 2016-08-14 19:58:18

Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

wolim pisze:
> [...]
>
> Macie jakiś sposób, żeby truskawki w kompocie nie traciły koloru?
> Chodzi o kompot w słoikach, na zimę.
>
> Cytryna wypróbowana. Nie sprawdziła się.

Wysokie stężenie cukru. Po co ci zapas słoikowanej wody? Nie gotuj
kompotu jak do obiadu - to truskawki nie stracą koloru. Truskawki
zalewasz syropem normalnym - czyli litr syropu z kilograma cukru. Na
kilogram cukru dajesz czterysta mililitrów wody, rozpuszczasz na gorąco,
jak do zalania truskawek - chłodzisz na tyle żeby bezpiecznie przelewać,
zalewasz ciasno upakowane w słoiku truskawki, zamykasz, pasteryzujesz.
Wody zawsze zdążysz dodać po otwarciu.

--
Darek

16. Data: 2016-08-14 21:42:57

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 14 Aug 2016 19:58:18 +0200, Dariusz K. Ładziak napisał(a):

> [...]
> jak do zalania truskawek - chłodzisz na tyle żeby bezpiecznie przelewać,
> zalewasz ciasno upakowane w słoiku truskawki, zamykasz, pasteryzujesz.

Jak już pisałam, warto pójść jeszcze dalej, zupełnie eliminujac dodatek
wody - wekuję truskawki we własnym soku, tzn.po prostu zasypuję cukrem na
noc, a rano nakładam do słoików i wekuję. Smak i kolor idealny.

17. Data: 2016-08-14 21:45:41

Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

FEniks pisze:

> [...]
> zawsze tak się robiło. Potem tylko rozcieńczało się wodą, jeśli miały
> być jako kompot do picia. Zresztą większość owoców mama tak robiła.

I zamiast truskawek mamy sflaczałe szmaty - bo cukier całą wodę z owocu
wypije...

Syropem zalać. Takim kilo cukru na litr syropu (pisałem już o tym
dzisiaj). I wystarczająco słodkie żeby się nic nie działo (za mało wody)
i owoce zachowują kształt i konsystencję.

--
Darek

18. Data: 2016-08-14 22:49:21

Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka pisze:

> Jak już pisałam, warto pójść jeszcze dalej, zupełnie eliminujac dodatek
> wody - wekuję truskawki we własnym soku, tzn.po prostu zasypuję cukrem na
> noc, a rano nakładam do słoików i wekuję. Smak i kolor idealny.

Jak już pisałem - cukier za bardzo wodę z truskawek wyciągnie i będą
flakowate. Trzeba znaleźć złoty środek - już nie wodniste ale ciągle jędrne.

--
Darek

19. Data: 2016-08-15 01:33:19

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl> wrote:

> Jak już pisałem - cukier za bardzo wodę z truskawek wyciągnie i będą
> flakowate. Trzeba znaleźć złoty środek - już nie wodniste ale ciągle jędrne.

Wekuję truskawki moim sposobem od ...stu lat i zarzuciłam wszelkie inne
sposoby, bo stwierdzam definitywnie, że TYLKO konserwowane cukrem we
wlasnym soku pozostają pięknie wybarwione, jędrne i zwarte. Cukier wyciąga
wodę, tak, ale to właśnie dzięki temu robią się takie jak trzeba, przy czym
nieco się zmniejszają tylko, ale to nie wada, zwłaszcza jeśli ma się duże
owoce. A takie kupuję. Używam tak przetworzonych truskawek także jako wsadu
do pieczenia ciasta, a odcedzone wprost ze słoika do dekoracji deserów i
lodów, a nawet do sernika na zimno zalewając je galaretką. Wyglądają
pięknie i nigdy nie są flakowate. Sok jest pyszny z wodą mineralną. Albo z
jogurtem jako koktajl.
Kto chce się przekonać, niech zrobi małą porcję na próbę, zamiast słuchać
tych, co sami nie zrobili i wolą się wymądrzać bezpodstawnie.

--
XL

Wyciskarka wolnoobrotowa
Pieczenie/smażenie na stali nierdzewnej