Krem do tarty

11. Data: 2015-07-14 14:46:00

Temat: Re: Krem do tarty
Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-07-14 o 05:19, bbjk pisze:

> Znajomy doskonały kucharz robi klasycznie, czyli z kostki masła, 3
> żółtek i szklanki cukru-pudru. Ja nie lubię żadnych kremów, więc jeśli
> robię pod owoce, to dla gości i właśnie tak, dodatkowo z wkręceniem
> odrobiny rumu lub koniaku, dodaje smaku i finezji. Bez budyniów,
> serków i śmietan :)

A ja nie lubię kremów maślanych, natomiast pod względem smaku bardzo mi
odpowiadają kremy budyniowe. Problemem tylko bywa ich konsystencja. O
ile w ciastach biszkoptowych nie szkodzi nawet kiedy krem jest odrobinę
rzadszy, bo lekko wsiąknie w ciasto, o tyle przy kruchym spodzie tarty
na to nie można liczyć. Jest jeszcze oczywiście taka ewentualność, że ja
źle dobieram proporcje albo w ogóle coś robię nie tak, bo np. na
cukierniczych tartaletkach z owocami zwykle też jest coś w rodzaju
budyniowego kremu, ale on nie płynie. Czasami i mnie się uda, ale nie
robię go na tyle często, żeby zauważyć jakąś szczególną zależność. Może
nie należy wkręcać masła w zbyt ciepły budyń? Masła nie daję dużo,
jakieś 2 łyżki w ok. szklankę budyniu, stopniowo, obserwując, żeby nie
rozrzedził się zbytnio. I tak zwykle już spod owoców wypływa.

Ewa

12. Data: 2015-07-14 14:48:02

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-07-14 o 10:14, Trefniś pisze:

> [...]
> wymieszać sos z owocami w całości (czy pociętymi na części, jak kto
> woli).
>
> Podobnie można ze śmietany kremówki wykonać sos - ubijamy lekko do
> konsystencji gęstej śmietany.
> Można nawet bez cukru - to nie ma być bita śmietana!
> I również owoców tą lekko ubitą śmietaną nie polewałbym, a wymieszał w
> osobnym naczyniu. Tak, żeby pokryła owoce.
> Do tego proponuję pokryć tą śmietaną tylko część owoców - niech część
> będzie w stanie naturalnym, będzie ładniej wyglądało. Np. truskawki na

A wiesz, że owoce pokrojone, w dodatku wymieszane z czymkolwiek, puszczą
soku tym więcej? W tarcie chodzi o to, żeby owoce były jak najświeższe i
jak najmniej przetworzone. Przynajmniej mnie na tym zależy.

Ewa

13. Data: 2015-07-14 14:52:48

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-07-14 o 10:24, XL pisze:

> A fe te masła! Za ciężkie pod owoce. Zrób
> bitą śmietanę i zmieszaj
> z serkiem mascarpone, oczywiście do tego ekstrakt z wanilii i
> cukier puder. Poezja.

Mascarpone ma prawie tyle samo tłuszczu, co masło, więc lekkością też
nie grzeszy. Taką mieszankę bitej śmietany z mascarpone, w różnych
wariantach, robię zwykle jako przełożenie tortu. Pewnie, że poezja, ale
czasem chciałoby się innej literatury.

Ewa

14. Data: 2015-07-14 15:22:52

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-07-14 o 14:46, FEniks pisze:

> A ja nie lubię kremów maślanych, natomiast pod względem smaku bardzo mi
> odpowiadają kremy budyniowe.

Budyniowych nie lubię, nie jem, w ogóle nie przepadam za ciastami, ale
mam w otoczeniu łakomczuchów, więc robię czasem z różnymi kremami i
nadziewkami. Na kruchym dobrze sprawdza się gęste, kwaśne powidło. Gęsta
konfitura też. Jednak nie łączyłam nigdy powidła, czy konfitury ze
świeżymi owocami, nie sądzę, by powalało.
Jeśli lubisz krem budyniowy, to zrób go na dość gęsto, nałóż tuż przed
podaniem i daj suche, tzn. wytarte do sucha owoce. Pewnie stołownicy od
razu zjedzą, więc nic nie będzie miało czasu popłynąć.
Tarta może być też z francuskiego, a na nim i masa budyniowa, i bita
śmietana utrzyma się dobrze bez nasączania spodu swoimi treściami.
Psss... maszynka OK.
--
B.

15. Data: 2015-07-14 15:25:10

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-07-14 o 14:52, FEniks pisze:
> Mascarpone ma prawie tyle samo tłuszczu, co masło, więc lekkością też
> nie grzeszy. Taką mieszankę bitej śmietany z mascarpone, w różnych
> wariantach, robię zwykle jako przełożenie tortu.

Mascarpone z bitą śmietaną (śmietany więcej, niż sera) jest dobra do
bezy + owoce świeże, taka podróba Pavlovej, która dłużej trzyma się, niż
oryginał. Jadnak wolę bez sera, bo lżejsze.
--
B.

16. Data: 2015-07-14 16:03:23

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

FEniks wrote:

> Ostatnio w ogóle rzadko cokolwiek piekę, ale akurat sezon owocowy, a
> tarty to jest to, co lubimy chyba najbardziej.

Na ten sezon mam hit sezonowy: spód z biszkopta, bita śmietana z galaretką +
owoce (albo wymieszane z masą, albo ułożone na spodzie w przypadku
truskawek), na to wszystko czysta galaretka.

Do cukiernianych rarytasów się nie odnoś - nie chcesz wiedzieć, jak są
robione i z czego;-).
Nawet cukier puder mają specjalny, żeby się nie rozpływał na cieście.

J.

www.kontestacja.com

17. Data: 2015-07-14 16:05:03

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> Na kruchym dobrze sprawdza się gęste, kwaśne powidło. Gęsta konfitura
> też. Jednak nie łączyłam nigdy powidła, czy konfitury ze świeżymi

Powidło jest dobre np. do ciasta typu pleśniak albo do przekładania
suchych warstw, ale nie pod świeże owoce. Pokłócą się smaki.

> Jeśli lubisz krem budyniowy, to zrób go na dość gęsto, nałóż tuż przed
> podaniem i daj suche, tzn. wytarte do sucha owoce.

Staram się owoce osuszać, ale truskawki... wiadomo.

> Psss... maszynka OK.

To super.

Ewa

18. Data: 2015-07-14 17:19:02

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

Przyszło mi na myśl ganache, na kruchym spodzie i z truskawkami może być
dobre. Z wiśniami jeszcze lepsze.
Zrobiłabym z gorzkiej czekolady.
--
B.

19. Data: 2015-07-14 17:39:25

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .07.2015 o 14:48 FEniks <x...@p...fm> pisze:

> [...]

> soku tym więcej? W tarcie chodzi o to, żeby owoce były jak najświeższe i
> jak najmniej przetworzone. Przynajmniej mnie na tym zależy.

Rób co chcesz, jak doradziła Ci przytomnie (odkrywczo?) bbjk !
Nie ma przymusu testowania _każdej_ porady. Ale możesz też skorzystać ze
_wszystkich_ równocześnie :)

Nie wiesz (w końcu pytasz), nie skorzystasz, skorzystają inni. Proste?

Wymieszane z "czymkolwiek puszczą soku tym więcej" - to PO CO pytasz o
jakieś obrzydliwe mazie do _świeżych_ owoców? Trzeba nie mieć gustu, żeby
takie owoce chcieć podrasować maziami.
Dlatego mam nadzieję, że jesteś jedną z niewielu gospodyń domowych, która
usilnie chce psuć świeżość owoców.

Może lepiej bawcie się dziewczęta z lokalnymi grafomanami. Ci nie zauważą.

--
Trefniś

20. Data: 2015-07-14 18:02:53

Od: Bożena <n...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

"FEniks" <x...@p...fm> wrote in message

| A ja nie lubię kremów maślanych, natomiast pod względem smaku bardzo mi
| odpowiadają kremy budyniowe. <...>

Może rozwiązaniem będzie wariacja na temat lemon curd?
Pzecież nie obowiązkowo ten "curd" musi być cytrynowy, móże być jakiś
neutralny, by nie przytłumił owoców. Konsystencja powinna odpowiadać, a i
roboty mało. Te kremy mogą być wszelakie od tradycyjnych cytrusowych po
dowolnie owocowe, a nawet herbaciane, więc smak bez problemu da się dobrać
do owoców, które będą na górze :)

Bożena.

jajko ugotowane na twardo
Twarożek