Kuchenka indukcyjna+aluminium

1. Data: 2008-01-04 16:38:47

Temat: Kuchenka indukcyjna+aluminium
Od: "Antek Laczkowski" <a...@p...wyrzuc.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Czy ktoś próbował uzywać aluminiowego garnka na kuchence indukcyjnej?
A jeśli tak, to czy przypadkiem nie zadziałało *zabezpieczenie kuchenki*
przed przekroczeniem poboru mocy i dlatego aluminium się nie nadaje?

Nie ma żadnych *fizycznych* powodów, aby prądy wirowe, grzejące garnek,
nie indukowały się w aluminium. "Magnetyczne" własności naczynia
nie mają tu nic do gadania, no, prawie nic, około 7% wydzielanej energii
bierze się z przemagnesowywania żelaza, reszta z prądów wirowych.
Jedyne, co mi przychodzi na myśl, to zbyt mała oporność elektryczna
aluminium,
co może powodować nieefektywność ogrzewania.

Antek
Ref: http://en.wikipedia.org/wiki/Induction_cooker

2. Data: 2008-01-07 14:15:31

Temat: Re: Kuchenka indukcyjna+aluminium
Od: "Jarek Wójtowicz" <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

A ja słyszałem, że właśnie z powodu braku przemagnesowania straty wynoszą nie
7% ale do nawet ok. 30%.
Poza tym garnki bez ferromagnetyków, odpychają zmienne pole magnetyczne
generowane przez płytę zamiast tak jak to by było korzystne dla gotowania,
przyciągać.
Ponadto użycie w dnie garnka wkładki z materiału ferromagnetycznego powoduje
ogniskowanie pola magnetycznego, dzięki czemu wyemitowana energia
elektromagnetyczna będzie przekazana do dna w sposób skupiony. Dzięki temu moc
pola potrzebna do gotowania będzie mniejsza, a zbędna emisja pola poza
garnkiem jest zmiejszana - tyle tytułem strat.

Ale najważniejsze jest to, że w aluminium generują się prądy wirowe, ale w
przeciwieństwie do żelaza czy stali, aluminium (czy miedź) ma za mały opór
elektryczny, który nie pozwala na odopwiednie rozgrzanie się garnka.
W praktyce garnki aluminiowe mogą pozostać zupełnie zimne, ponieważ automatyka
rozpoznawania garnków je zignoruje i generator wys. cz. się w ogóle nie
załączy.

Jarek

3. Data: 2008-01-07 14:21:30

Od: "Panslavista" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jarek Wójtowicz" <j...@g...pl> wrote in message
> [...]
> generowane przez płytę zamiast tak jak to by było korzystne dla gotowania,

Aluminium jest paramagnetykiem.

> [...]
> przeciwieństwie do żelaza czy stali, aluminium (czy miedź) ma za mały opór
> elektryczny, który nie pozwala na odopwiednie rozgrzanie się garnka.

Wot gdie sobaka zaryta...

> W praktyce garnki aluminiowe mogą pozostać zupełnie zimne, ponieważ
> automatyka
> rozpoznawania garnków je zignoruje i generator wys. cz. się w ogóle nie
> załączy.

Wysokie częstotliwości? Nie pomyliłeś z mikrowelą?

Młynek do kawy - ręczny czy elektryczny?
ZGREDKA I ...
Gotować wódę w czajniku elektrycznym czy gazowym - odpowiedź
Re: gdy wybije północ
Dlaczego forma rdzewieje?