Kuchnia srodziemnomorska

1. Data: 2004-08-04 15:27:35

Temat: Kuchnia srodziemnomorska
Od: "Igor" <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam Grupę.

Pisze, poniewaz zainteresowal mnie temat kuchni srodziemnomorskiej. Termin
obija mi sie o uszy ostatnio dosyc czesto, a nigdzie nie moge znalezc opisu
czy przepisow na podstawowe potrawy. Googlujac dowiedzialem sie, ze na pewno
jest to połączenie kulinarnych tradycji francuskich, wloskich i chyba
hiszpanskich. Ale z lokalami, ktore swoje menu opisuja jako
srodziemnomorskie bylo juz gorzej. No bo co ma na przyklad restauracja
Splendido we Wroclawiu (raki, zabie udka itp.) do Jamajki w Lodzi (wg mnie
najzwyklejszy steakhouse) ?
Tak wiec, Szanowna Grupo, prosilbym o przyblizenie tematu i podanie
szczegolow, na przyklad jakie potrawy charakterystyczne sa dla kuchni
srodziemnomorskiej ? Jakie skladniki ? Jakie przyprawy sa najczesciej
stosowane ? Czy i gdzie w Polsce sa restauracje serwujace dania tego typu ?

Pozdrawiam,
Igor.

1. Data: 2004-08-04 15:39:12

Temat: Re: Kuchnia srodziemnomorska
Od: "Gusiek" <a...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Igor" <i...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]

> Tak wiec, Szanowna Grupo, prosilbym o przyblizenie tematu i podanie
> szczegolow, na przyklad jakie potrawy charakterystyczne sa dla kuchni

Tak na mój chłopski rozum kuchnia środziemnomorska to kuchnia zdrowa,
lekka... Jakie składniki...
Na pewno oliwa z oliwek, aromatyczne zioła tamtego regionu - bazylia,
oregano, tymianek, moze mięta i szałwia...
Pomidory, oliwki, bakłażany... owoce morza!

o, tu cytat:
Kuchnia śródziemnomorska zawdzięcza swój charakter przede wszystkim słońcu
(warunki klimatyczne tego obszaru sprzyjają wegetacji, dzięki czemu dojrzałe
w słońcu warzywa są soczyste i pachnące) oraz morzu, które daje świeże ryby
i owoce morza. Podstawą dań są warzywa takie jak: pomidory, bakłażany,
cukinia, papryka, oliwki i czosnek. Chętnie i często wykorzystuje się świeże
zioła, z których najbardziej charakterystyczne to bazylia, oregano, mięta,
rozmaryn i cząber. Nieodłącznym elementem kuchni śródziemnomorskiej jest
oliwa. Kuchnię tę cechują dania proste i lekkostrawne. Typowy dla niej jest
zarówno krótki czas potrzebny na przygotowanie dań, jak i długie
rozkoszowanie się posiłkiem. Ludzie na południu spożywają posiłki bez
pośpiechu, delektując się ich smakiem i popijając do nich wina.
No właśnie, nic dodać nic ujać. No i oczywiscie mnóstwo wariacji, bo mamy tu
różne kuchnie narodowe i regionalne...
Pozdrawiam, Agata

1. Data: 2004-08-04 16:20:54

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <ceqvhc$p51$1@news.onet.pl>, "Igor" <i...@w...pl>
wrote:

> [...]
> obija mi sie o uszy ostatnio dosyc czesto, a nigdzie nie moge znalezc opisu

Bo to czysto marketingowy termin.

Władysław

1. Data: 2004-08-04 16:22:14

Temat: Odp: Kuchnia srodziemnomorska
Od: "Igor" <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Gusiek <a...@W...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:ceqvvv$g6n$...@a...news.tpi.pl...

> [...]
> pośpiechu, delektując się ich smakiem i popijając do nich wina.
> No właśnie, nic dodać nic ujać. No i oczywiscie mnóstwo wariacji, bo mamy

Dziekuje za opis.
Mnie chodzi jeszcze o charakterystyczne dania, ktore sie kojarza z kuchnia
srodziemnomorska (jak na przyklad kuchnia polska - bigos, kaszanka). Bo
rozumiem, ze np. pizza czy spaghetii nie bardzo tu chyba pasuje ?
A moze jakas ksiazke z przepisami mozecie polecic ? Szukajac na
merlin.com.pl trafilem na dwie pozycje: jedna Kuronia, a druga - Clark,
Farrow. Warto to kupic ?

Pozdrawiam,
Igor.

1. Data: 2004-08-04 16:46:59

Od: "Gusiek" <a...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> srodziemnomorska (jak na przyklad kuchnia polska - bigos, kaszanka). Bo
> rozumiem, ze np. pizza czy spaghetii nie bardzo tu chyba pasuje ?

Pizza i spaghetti pasują jak najbardziej, przecież kuchnia włoska to
kwintesencja śródziemnomorskości.
Niie znam konkretnych książek czy dań reprezentujacych ogólnie okolice
basenu morza Śródziemnego, myślę, że powinieneś skupić się na kuchniach
poszczególnych tamtejszych regionów i wybrać sobie coś, co najbardziej Ci
odpowiada... Władysław ma trochę racji... Kuchnia śródziemnomorska ma może i
jakieś cechy wspólne, ale nie sądzę żeby znalazło się coś takiego jak polski
bigos... Zresztą bigos nie charakteryzuje kuchni wschodnio- czy jak kto woli
środkowoeuropejskiej tylko polską właśnie...
Pozdrawiam, Agata

1. Data: 2004-08-04 18:22:17

Temat: Re: Odp: Kuchnia srodziemnomorska
Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <cer2om$do8$1@news.onet.pl>, "Igor" <i...@w...pl>
wrote:

> [...]
> srodziemnomorska (jak na przyklad kuchnia polska - bigos, kaszanka). Bo
> rozumiem, ze np. pizza czy spaghetii nie bardzo tu chyba pasuje ?

A dlaczego nie? W końcu nad jakim morzem leży Neapol?

Władysław

1. Data: 2004-08-04 18:41:06

Od: "Anna G." <a...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Igor napisał :

> [...]
> jest to połączenie kulinarnych tradycji francuskich, wloskich i chyba
i jeszcze grecka
w wielkim skrócie to warzywa, owoce, przyprawy (bazylia, oregano,...),
ryże, makarony, a mięso jest tylko dodatkiem do obiadu, a nie daniem
głównym.
Moja mama ma książkę o diecie śródziemnomorskiej. Jest tam kilka
przepisów, ale w zasadzie chodzi tutaj o tradycyjne potrawy tych krajów.
(jesli chodzi o pizze to nawet o niej nie wspomnieli;) )
Mnie osobiście odpowiada kuchnia grecka i włoska, hiszpańska wydawała mi
się za ostra, a do francuskiej nie poczułam sentymentu.
Jesli chodzi o restauracje to chyba trzeba szukac metoda prób i błędów.
U nas restauracja grecka istniała chyba 1 miesiąc i sprzedawali tam np.
pierogi ;), za to całkiem niedaleko mamy przyjemna tawernę, w której
podobno serwują podobne dania jak w grecji.
Osobiście ani w powyższych a ni w podobnych lokalach nie byłam. Jednak
wolę sobie sama poeksperymentować w kuchni.
pozdrawiam
Ania

--
nasza strona: www.konrad.fotokam.net
22 sierpnia? - www.aniatg.republika.pl

1. Data: 2004-08-05 15:16:56

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 04 Aug 2004 20:41:06 +0200, "Anna G."
<a...@n...poczta.onet.pl> wrote:

> [...]
>Osobiście ani w powyższych a ni w podobnych lokalach nie byłam. Jednak
>wolę sobie sama poeksperymentować w kuchni.

ale basen Morza Srodziemnego to przeciez nie tylko Europa!!!

Trys, co poltora roku jadal czesto w knajpie libanskiej
prowadzonej przez wlasciciela domu, w ktorym mieszkal. wspaniale
jedzenie.........zona tego faceta sama robila hummous na
przyklad.......
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2004-08-05 22:24:53

Od: "Shivman" <s...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Paul Urstein" <p...@A...ch> napisał w wiadomości
> Jedzac kawior z baklazanow.........

A ja myślałem że kawior jest tylko z ryb.
A może te bakłażany to też ryby ;-)
Shivman
s...@p...pl

1. Data: 2004-08-05 23:54:44

Od: "Jerzy Nowak" <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> napisał(a):
[[...]
> Trys, co poltora roku jadal czesto w knajpie libanskiej
> prowadzonej przez wlasciciela domu, w ktorym mieszkal. wspaniale
> jedzenie.........zona tego faceta sama robila hummous na
> przyklad.......

Ale jak ustawisz butlę wina w "basenie" to i tak wiesz gdzie będzie dno.
;-)
pozdr. Jerzy

Pomidory na zime
Smalec - poszukiwany przepis !!!