Makowiec inaczej

1. Data: 2005-02-27 05:47:14

Temat: Makowiec inaczej
Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

Uwolniona od wiezow tradycji, mieszkajac wiekszosc zycia poza Polska,
zasiegam czesto do podstaw mojego wyksztalcenia kulinarnego i pewne
dania, czy ciasta, robie rok po roku, czy kilka razy do roku. Ale ciagle
je zmieniam, bo nie moge sie powstrzymac od eksperymentowania,
ulepszania, zrozumienia "duszy" danego ciasta. Gdy sie je robi
kilka/nascie/dziesiat razy, to zasob pomyslow, usprawnien, czy zmian
jest ogromny, i latwo sobie powiedziec: dzis robie lekkie nadzienie do
makowca, to moge uzyc ciasta jak na brioche, bo wytrzyma wage tego
nadzienia.

I jawi mi sie przed oczami to odwieczne pytanie, dlaczego w makowcu
robia sie dziury i wielgachne bable (bomble) stanowiace okragly dach
wierzchniej skory i pozniej dlugo nic, nawet stalagmitow nie ma, dopiero
potem makowe stalaktyty no i scisniete, zmiazdzone spodnie ciasto i
reszta nadzienia. Katastrofa.

Po wielu probach odkrylam, ze jest bezposrednia zaleznosc pomiedzy
wysokoscia dziur czy zwiezloscia makowca a iloscia masla i jajek/zoltek
dodanych do ciasta. Mianowicie, im wiecej masla w ciescie, tym wieksze
dziury, im wiecej bialka w proporci do zoltek, tym wieksze dziury!

Dzis robie makowiec, w sklad ciasta wchodza:
17 g drozdzy
75 g cukru
250 ml mleka
30 g masla
3 zoltka
maka

Ciasto wyrobic robotem, mikserem czy maszyna do chleba, dodajac tyle
maki, zeby bylo miekkie, elastyczne ciasto, odstawic do wyrosniecia, i
po podwojonieniu rozciagnac w prostokat, rozprowadzic nadzienie, zwinac
w rulon, podwinac brzegi, ulozyc po przekatnej na wysmarowanej maslem
blasze szwem do dolu, przykryc scierka i zostawic do podwojenia
objetosci w cieplym piecu. Potem zwiekszyc temperature do 180C i piec az
jasno zloty, posmarowac zoltkiem, piec, ,az zbrazowieje, sprawdzic
payczkiem, czy upieczony na wylot. Zostawic do ostygniecia w otwartym
piecu.

A propos nadzienia - ja dodaje konfitury cytrynowej lub syropu
cytrynowego do mojego makowca, zamiast miodu, bo lubie taki kwaskowaty,
a nie mdly makowiec, no i duzo rodzynek, suszonych zurawin i orzechow.
Jest to rolada bakaliowo - makowcowa. Czasem mozna odejsc od tradycji i
sprobowac czegos nowego. Polecam.
Magdalena Bassett

1. Data: 2005-02-27 16:23:17

Temat: Re: Makowiec inaczej
Od: "Dando" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Magdalena Bassett

Co do dziur to niewiem dlaczego sa takie zaleznosci jesli chodzi o dodatki o
których piszesz, ale..
Jesli chodzi o wielgachna dziure miedzy góra ciastka a pierwsza warstwa maku
to:
1. albo czyms np. gwozdziem porobic dziury, ale takim calowym,
2. albo powycinac dziury w ciescie na górze,
3. albo zwiniety makowiec rozplaszczyc przeciac na 3 dlugie pasy i przeplata
cos ala chalka.
Przestrzen tworzy sie pod wplywem rosniecia ciasta oraz parowania wody z
maku, po wyjeciu ciasta z pieca wszystko opada i kiepsko to wyglada.

Pozdrawiam,

Dando

1. Data: 2005-02-27 16:57:12

Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

Dando wrote:

> [...]
> 2. albo powycinac dziury w ciescie na górze,
> 3. albo zwiniety makowiec rozplaszczyc przeciac na 3 dlugie pasy i przeplata

To wszystko o czym piszesz to sposoby na zreperowanie makowca, ktory
zostal nieprawidlowo zrobiony. Jak pisalam poprzednio, mozna dobrac
proporcje skladnikow tak, zeby makowiec wyszedl bez babli sam z siebie,
a nie z takimi hecami, jakie opisujesz. Wczorajszy makowiec wyszedl mi
znakomicie, bez dziur i nie klapniety, wszystkie warstwy ciasta
wyrosniete bez problemow.

> Przestrzen tworzy sie pod wplywem rosniecia ciasta oraz parowania wody z
> maku, po wyjeciu ciasta z pieca wszystko opada i kiepsko to wyglada.

Nie, przestrzen tworzy sie dlatego, ze ciasto jest za miekkie zeby
utrzymac wage nadzienia, ktore przygniata dolne warstwy ciasta, i tylko
gorna rosnie prawidlowo, odlaczajac sie od nadzienia, i tworzac babel.
Jesli ciasto jest wystarczajaco jedrne, wyrobione na srednio miekko,
wtenczas warstwy ciasta pod nadzieniem maja sile rosnac i podniesc
nadzienie do gory, nie klapiac pod nim.

> Dando

Magdalena Bassett

1. Data: 2005-02-27 17:18:11

Od: "Dando" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> a nie z takimi hecami, jakie opisujesz. Wczorajszy makowiec wyszedl mi
> znakomicie, bez dziur i nie klapniety, wszystkie warstwy ciasta

Ciekawe co piszesz, jutro w firmie poprosze zeby mi dziewczyny w technologii
zrobily proby tech. i ciekawe czy im to wyjdzie.
Na narie nazekaja mi na takie wlasnie problemy i takie rozwiazania mi
podawaly.

> [...]
> Jesli ciasto jest wystarczajaco jedrne, wyrobione na srednio miekko,
> wtenczas warstwy ciasta pod nadzieniem maja sile rosnac i podniesc

Jestem pod wrazeniem, jak tylko zrobia proby dam znac jak wyszlo.

> Magdalena Bassett

Pozdrawiam

Dando

1. Data: 2005-02-28 00:20:38

Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

Dando wrote:
> [...]
> zrobily proby tech. i ciekawe czy im to wyjdzie.

> Jestem pod wrazeniem, jak tylko zrobia proby dam znac jak wyszlo.

Fajnie jest miec grupe testujacych. Przydaloby mi sie czasami, gdy po
dwadziescia razy robie to samo ciasto, ciagle zmieniajac, az wyjdzie
takie, jak mi odpowiada.
MB

Pomóżcie przystroić torty!!!
posadziłam rucolę