OT preparaty z chromem

From: Nikodem Kuznik <n...@a...gliwice.pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: OT preparaty z chromem
Date: Wed, 28 Aug 2002 21:45:36 +0200

Witam Wszystkich!

Wiem, ze nie jest to bezposrednio zwiazane z kuchnia, ale dbajac o Wasze
portfele, chcialbym podzielic sie z Wami wnioskami z mojej ostatniej
pracy. Przegladam wlasnie literature naukowa na temat dzialania modnych
ostantio preparatow z chromem. Dodam, ze preparaty te sa zadziwiajaco
drogie, bo ich zsyntezowanie naprawde nie kosztuje wiele, a poza tym
ilosci chromu w tych praparatach sa sladowe.
Pisze wiec do tych, ktorzy zastanawiali sie lub ciagle rozwazaja
zazywanie takich preparatow:
Dotychczas nie udowodniono, zeby chrom przyspieszal przemiane materii,
obnizal poziom cholesterolu czy bezposrednio wplywal na mase ciala (niby
malejaco, oczywiscie). Badania takie prowadzi sie od ponad kilkunastu lat
i ciagle nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Nalezy przyznac, ze ciagle
jeszcze niewiele wiemy jak dziala chrom w organizmie.
Co wiecej, w literaturze pisze sie nawet, ze przy dzisiajszmy zywieniu
trudno o niedobor chromu.
Reklame, ktora robi sie wokol tych preparatow, jakoby mialy byc panaceum
na otylosc lub poprawiac nastroj cukrzykom papiera kilka wynikow badan.
Jednak jest tyle samo (a moze i nawet wiecej) wynikow badan, ktore neguja
te poprzednie. Wszyskto zalezy od tego jak sie badanie przeprowadzi i ja
potem 'obrabia' sie wyniki. Niestety w nauce jest tak czesto, ale w
reklamach i mediach o tym sie nie mowi.

Na pocieszenie tym, ktorzy wierza w cudowna moc chromu moge dodac, ze nie
stwierdzono tez, aby zazywanie takich preparatow bylo szkodliwe (podobnie
jak z preparatami homeopatycznymi). Co wiecej, jesli ktos wierzy, ze cos
mu pomorze, to nawet jesli tabletka z punktu widzenia chemii jest
bezwartosciowa, to ma duze szanse, zeby jego zyczenie sie spelnilo (to
tzw. efekt placebo).

Mam nadzieje, ze tym razem udalo mi sie jasniej przekazac moje mysli ;-)

Pozdrawiam,

Nik