OT preparaty z chromem

1. Data: 2002-08-28 19:45:36

Temat: OT preparaty z chromem
Od: Nikodem Kuznik <n...@a...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam Wszystkich!

Wiem, ze nie jest to bezposrednio zwiazane z kuchnia, ale dbajac o Wasze
portfele, chcialbym podzielic sie z Wami wnioskami z mojej ostatniej
pracy. Przegladam wlasnie literature naukowa na temat dzialania modnych
ostantio preparatow z chromem. Dodam, ze preparaty te sa zadziwiajaco
drogie, bo ich zsyntezowanie naprawde nie kosztuje wiele, a poza tym
ilosci chromu w tych praparatach sa sladowe.
Pisze wiec do tych, ktorzy zastanawiali sie lub ciagle rozwazaja
zazywanie takich preparatow:
Dotychczas nie udowodniono, zeby chrom przyspieszal przemiane materii,
obnizal poziom cholesterolu czy bezposrednio wplywal na mase ciala (niby
malejaco, oczywiscie). Badania takie prowadzi sie od ponad kilkunastu lat
i ciagle nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Nalezy przyznac, ze ciagle
jeszcze niewiele wiemy jak dziala chrom w organizmie.
Co wiecej, w literaturze pisze sie nawet, ze przy dzisiajszmy zywieniu
trudno o niedobor chromu.
Reklame, ktora robi sie wokol tych preparatow, jakoby mialy byc panaceum
na otylosc lub poprawiac nastroj cukrzykom papiera kilka wynikow badan.
Jednak jest tyle samo (a moze i nawet wiecej) wynikow badan, ktore neguja
te poprzednie. Wszyskto zalezy od tego jak sie badanie przeprowadzi i ja
potem 'obrabia' sie wyniki. Niestety w nauce jest tak czesto, ale w
reklamach i mediach o tym sie nie mowi.

Na pocieszenie tym, ktorzy wierza w cudowna moc chromu moge dodac, ze nie
stwierdzono tez, aby zazywanie takich preparatow bylo szkodliwe (podobnie
jak z preparatami homeopatycznymi). Co wiecej, jesli ktos wierzy, ze cos
mu pomorze, to nawet jesli tabletka z punktu widzenia chemii jest
bezwartosciowa, to ma duze szanse, zeby jego zyczenie sie spelnilo (to
tzw. efekt placebo).

Mam nadzieje, ze tym razem udalo mi sie jasniej przekazac moje mysli ;-)

Pozdrawiam,

Nik

1. Data: 2002-08-28 20:05:22

Temat: Re: OT preparaty z chromem
Od: b...@d...com.pl (Herbatka) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> drogie, bo ich zsyntezowanie naprawde nie kosztuje wiele, a poza tym
> ilosci chromu w tych praparatach sa sladowe.
0.2 zl za tabletke to drogo?

> Dotychczas nie udowodniono, zeby chrom przyspieszal przemiane materii,
> obnizal poziom cholesterolu czy bezposrednio wplywal na mase ciala
Bo to wcale nie ma dzialac w ten sposób.. Ma tylko chemicznie wspóldzialac
z glukoza i insulina, nie jestem specjalista ale mysle ze bez problemu
dowody mozna znalezc w naukowych pismach.
Na szybko znalazlam na razie to
http://www.vitalas.pl/chrom1.htm

>Reklame, ktora robi sie wokol tych preparatow, jakoby mialy byc panaceum
>na otylosc
Pewnie ze jak bedzie sie prowadzic badania czy witamina C wplywa
na prawy palec u nogi, wlosy z lewej czesci ciala i pepek
to nic nie udowodnimy ;-) Stawiaj na realne badania ;-)

Asia

1. Data: 2002-08-29 13:55:52

Od: Nikodem Kuznik <n...@a...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 29 Aug 2002 09:29:28 +0200, AsiaS \(Asia Slocka\) wrote:

> Uzytkownik "Nikodem Kuznik"
> 0.2 zl za tabletke to drogo?

> Bo to wcale nie ma dzialac w ten sposób.. Ma tylko chemicznie
> wspóldzialac z glukoza i insulina,
Taki mialby byc mechanizm ale skutek chialo by sie widziec taki jak
napisalem powyzej.

> nie jestem specjalista ale mysle ze
> bez problemu dowody mozna znalezc w naukowych pismach. Na szybko
> znalazlam na razie to
> http://www.vitalas.pl/chrom1.htm
No wlasnie... Mam okazje te naukowe przegladac, ale nie WYBRANE i
STRESZCZENIA, tylko oryginaly. Niestety ten link to (moim zdaniem) bardzo
dobry przyklad manipuklacji - pokazuje sie potencjalnym klientom tylko
pozytywne wyniki, tylko to co oni chca zobaczyc.
Literatura w tym linku pokrywa sie dobrze z ta, z ktorej mam przeglad,
jednak stanowi ona jakas 1/3 calosci. Pozostale doniesienie neguja te
dostepne w tym linku. Co wiecej, zazwyczaj w takich streszczeniach nie
podaje sie waznych szczegolow, tzn. jak 'obrabiano statystycznie' wyniki,
na ilu pajentach to badano itd.

Niestety reklama i media przekonywuja spoleczenstow, ze nauka potrafi dac
jednoznaczne odpowiedzi. Niestety tak nie jest, a przynajmniej nie we
wszysktich zagadneiniach.
Ile razy maslo bylo lepsze od margaryny i odwrotnie?
Przypomne, ze po odkryciu pierwiastkow promieniotworczych przez nasza
rodaczke, pojawil sie wielki boom na rad, i inne. Kazdy chcial zazywac
przeparaty z radem, naswietlac sie...
Co do chromu, uwazam, ze ciagle zbyt malo wiemy...

> Pewnie ze jak bedzie sie prowadzic badania czy witamina C wplywa na
> prawy palec u nogi, wlosy z lewej czesci ciala i pepek to nic nie
> udowodnimy ;-) Stawiaj na realne badania ;-)
??? nie rozumiem
otylosc, o ile nie jest choroba dziedziczna, jest nadmiernym odkladaniem
sie tkanki tluszczowej, ale moze dla Ciebie to tylko kwestia malego palca?...

> --
> Pozdrawiam
> Asia
Ja rowniez pozdrawiam i ciesze sie, ze zechcialas podjac ze mna dyskucje,

Nik

1. Data: 2002-08-29 15:22:33

Od: "AsiaS \(Asia Slocka\)" <a...@n...pro.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Nikodem Kuznik"
> Taki mialby byc mechanizm ale skutek chialo by sie widziec taki jak
> napisalem powyzej.
Nie, to nie jest to samo. Chrom nie ma byc "panaceum na otylosc"
jak napisales. Panaceum to dobra, zrównowazona dieta i zdrowy
tryb zycia. Chrom jest tylko jednym malenkim dodatkiem, który
zajmuje sie tylko swoja mala dzialka: glukoza/insulina.

> Literatura w tym linku pokrywa sie dobrze z ta, z ktorej mam przeglad,
> jednak stanowi ona jakas 1/3 calosci. Pozostale doniesienie neguja te
> dostepne w tym linku.
To znaczy ze którykolwiek neguje ze
- chrom pomaga w regulacji wydzielania insuliny po otrzymaniu glukozy
tak jak ja pisze, czy
-chrom nie jest panaceum na otylosc.
Bo jezeli neguje to drugie to chyba zadna rewelacja ;-)

> ??? nie rozumiem
Chodzi o to, ze jezeli badania nad skutecznoscia chromu zajmuja
sie udowadnianiem czy jest panaceum czy nie to wiadomo ze
beda niejednoznaczne lub na niekorzysc preparatu, panaceum nie
istnieje, i takie badania równie dobrze moglyby siezajmowac
udowadnianiem czy ów chrom dobrze dziala na cebulki wlosów
prawej czesci glowy: a potem gloszono by wszem i wobec ze
nie dziala (przemilczajac glupie zalozenie badania).

> otylosc, o ile nie jest choroba dziedziczna, jest nadmiernym odkladaniem
> sie tkanki tluszczowej, ale moze dla Ciebie to tylko kwestia malego
palca?...
Nie, to dla mnie bardzo wazna sprawa, ale dlatego ze dotyczy
zycia a nie suchych dywagacji staram sie podejsc do tego praktycznie:-)
Asia

1. Data: 2002-08-29 20:01:02

Od: Nikodem Kuznik <n...@a...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 29 Aug 2002 17:22:33 +0200, AsiaS \(Asia Slocka\) wrote:

> [...]
> napisales. Panaceum to dobra, zrównowazona dieta i zdrowy tryb zycia.
> Chrom jest tylko jednym malenkim dodatkiem, który zajmuje sie tylko
Ciesze sie, ze tak to traktujesz, bo moze w takim razie ten niewielki
dodatek MOZE dzialac. Obawiam sie jadnak, ze czesc ludzi rozumie to jako
'panaceum na otylosc'. A jesli chodzi o badania to probowano okreslic
wplyw chromu na poziom insuliny i glukoza, a takze na mase ciala.

> [...]
> tak jak ja pisze, czy
> -chrom nie jest panaceum na otylosc.
> Bo jezeli neguje to drugie to chyba zadna rewelacja ;-)
Obydwie zaleznosci sa ciagle watpliwe. Przypuszczalnie chrom rzeczywiscie
bierze udzial w regulacji wydzielania insuliny i regulacji poziomu cukru,
jednak ciagle nikt nie wie jak i czy wprowadzenie dodatkowej ilosci Cr do
organizmu bedzie mial efekt pozytywny.

> [...]
> chrom dobrze dziala na cebulki wlosów prawej czesci glowy: a potem
> gloszono by wszem i wobec ze nie dziala (przemilczajac glupie zalozenie
Teraz lepiej rozumiem. Tak jak napisalem powyzej, wedlug moich wiadomosci
bada sie przede wszysktim wplyw Cr na insuline, glukoze, cholsterole LDL
i HDL, mase ciala.
... a jesli chodzi o wlosy (nie wiem czy tylko te z prawej czesci glowy),
to stwierdzono iz poziom chromu obniza sie wraz z wiekiem we wlosach ;-)

> palca?...
> Nie, to dla mnie bardzo wazna sprawa, ale dlatego ze dotyczy zycia a nie
> suchych dywagacji staram sie podejsc do tego praktycznie:-) --
Rozumiem, przepraszam, ja tylko tak Cie podpuszczalem ;-)

> Pozdrawiam
> Asia
Pozdrowienia z deszczem z poludnia ;-)

Nik

1. Data: 2002-08-30 07:37:26

Od: "AsiaS \(Asia Slocka\)" <a...@n...pro.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Nikodem Kuznik"
> Ciesze sie, ze tak to traktujesz, bo moze w takim razie ten niewielki
> dodatek MOZE dzialac.
Dziala, a jesli nawet jest to tylko placebo to te 0.2 zl za placebo
na dobe które dziala to nie jest wiele ;-)

> Obawiam sie jadnak, ze czesc ludzi rozumie to jako
> 'panaceum na otylosc'.
Hehe, to sie zawioda ;-)

> A jesli chodzi o badania to probowano okreslic
> wplyw chromu na poziom insuliny i glukoza
I byly badania zaprzeczajace temu wplywowi? Ja w ogóle
jestem laikiem chemicznym, ale wydaje mi sie ze to
powinny byc proste reakcje chemiczne które sa latwo sprawdzalne.
Nie sa?

> ... a jesli chodzi o wlosy (nie wiem czy tylko te z prawej czesci glowy),
> to stwierdzono iz poziom chromu obniza sie wraz z wiekiem we wlosach ;-)
:-)))

Asia

1. Data: 2002-08-30 08:19:01

Od: "Dwarazyka" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dziala, a jesli nawet jest to tylko placebo to te 0.2 zl za placebo
> na dobe które dziala to nie jest wiele ;-)

Co to jest, jak sie nazywa to po 0,2 zl , gdzie sie kupuje (apteki?)
dziekuje i pozdrawiam
K -2

1. Data: 2002-08-30 09:06:19

Od: Waldemar Krzok <w...@u...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

> I byly badania zaprzeczajace temu wplywowi? Ja w ogóle
> jestem laikiem chemicznym, ale wydaje mi sie ze to
> powinny byc proste reakcje chemiczne które sa latwo sprawdzalne.
> Nie sa?

reakcje może są i proste, ale organizm nie jest próbówką i reakcje
próbówkowe nie muszą zachodzić. Dodanie chromu może powodować, poprzez
łańcuch innych reakcji, zmniejszenie produkcji czegośtam, które to ma
wpływ na zupełnie coś innego. Tak już jesteśmy zbudowani.

Waldek

1. Data: 2002-08-30 12:48:20

Od: dawnakuchnia <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Nikodem Kuznik wrote:

> [...]
> drogie, bo ich zsyntezowanie naprawde nie kosztuje wiele, a poza tym
> ilosci chromu w tych praparatach sa sladowe.

Ogromnie mi się podoba twój list

i chciałabym częściej czytywac takie "studzace" zapały historie
czekam na ciag dalszy na inne tematy
pozdr
ewa

--
*specjalne pozdrowienia dla hipisia!
Dawna Kuchnia _ /_

pizza
Zaczne od Zamku w Gniewie
kluski śląskie, kopytka i pyzy ziemniaczane
Placuszki z malinami- P
chalwa