Postnie!

1. Data: 2016-03-25 14:35:09

Temat: Postnie!
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Śniadanie: jaja na miękko, pieczywo.
Obiad - ziemniaki pieczone w skórkach (oczywiście pieczone w piekarniku
kuchni kaflowej) i śledzie w oleju z cebulą.
Kolacja - grube plastry wiejskiego sera białego pod grubą warstwą jogurtu
greckiego, posypane cebulą i pieprzem lub z nałożonym dżemem/powidłami,
pieczywo.

2. Data: 2016-03-25 19:31:02

Temat: Re: Postnie!
Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Kolacja - grube plastry wiejskiego sera białego pod grubą warstwą jogurtu
> greckiego, posypane cebulą i pieprzem lub z nałożonym dżemem/powidłami,

Tradycja i zdrowie, ale nie dla każdego.
Inna wersja to żurek z jajem,
pieczywo ze smalcem (tłuszcze z ptactwa, albo świnki są dozwolone jak
doczytałam),
placki ziemniaczane...
--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

3. Data: 2016-03-25 19:44:31

Od: Trybun <C...@j...ru> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2016-03-25 o 14:35, Ikselka pisze:
> [...]
> Kolacja - grube plastry wiejskiego sera białego pod grubą warstwą jogurtu
> greckiego, posypane cebulą i pieprzem lub z nałożonym dżemem/powidłami,

Nie jestem ekspertem w tej dziedzinie, ale czy te jaja, a także ser, nie
mówiąc już o jogurcie, to nie produkty zwierzęce zawierające tłuszcz?

4. Data: 2016-03-26 11:39:21

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 25 Mar 2016 19:44:31 +0100, Trybun napisał(a):

> Nie jestem ekspertem w tej dziedzinie, ale czy te jaja, a także ser, nie
> mówiąc już o jogurcie, to nie produkty zwierzęce zawierające tłuszcz?

W Wielki Piątek obowiązuje post ścisły:

"I. Pojęcie i podział.

Rozróżniamy post naturalny (ieiunium naturale), polegający na zupełnym
wstrzymaniu się od jedzenia i picia, oraz kościelny (ieiunium
ecclesiasticum), polegający na wstrzymaniu się od pokarmów w granicach
przepisanych przez Kościół.

Kodeks [Prawa Kanonicznego] rozróżnia: a) post jakościowy czyli wstrzymanie
się od potraw mięsnych (abstinentia); b) post ilościowy czyli pożywanie do
sytości raz dziennie (ieiunium); c) post ścisły czyli post ilościowy
połączony z jakościowym (ieiunium et abstinentia).

1. Post jakościowy polega na wstrzymaniu się od mięsa i rosołu (ius ex
carne); nie zabrania pożywania jaj, nabiału i rozmaitych przypraw
(condimenta) nawet z tłuszczu zwierzęcego (kan. 1250).

Nie wolno pożywać mięsa, tj. tego wszystkiego, co z natury swej, ze
zwyczaju lub z powszechnego mniemania ludzi zalicza się do mięsa; wolno
natomiast jeść ryby oraz żyjątka o zimnej krwi, które zwykły przebywać w
wodzie, np. żaby, ślimaki, żółwie itp. Co się tyczy pożywania mięsa ptaków
wodnych, opinie autorów są podzielone; wobec tego należy stosować się do
zwyczaju danej okolicy.

Pod pojęcie mięsa podpada także krew, mózg, szpik kości, słonina nietopiona
oraz bulion i ekstrakty z mięsa.

Niedozwolone jest pożywanie rosołu. Przez rosół należy rozumieć wodę, w
której gotowane było mięso lub kości.

Wolno używać jakichkolwiek przypraw do potraw, nawet z tłuszczów
zwierzęcych, czyli tego wszystkiego, co się w małej ilości dodaje do
głównej potrawy, by ją uczynić smaczniejszą. Dozwolone jest zatem używanie
masła, łoju, sadła, smalcu, słoniny stopionej itp.; drobne kawałeczki mięsa
(skwarki), pozostałe po przetopieniu, wolno spożyć razem z tłuszczem.
Przepis o poście jakościowym obowiązuje sub gravi [tj. pod grzechem
ciężkim]. Moraliści są zdania, że spożycie potraw mięsnych do 20 gramów
jest tylko grzechem lekkim, ponad 60 gramów na pewno grzechem ciężkim (1).

2. Post ilościowy polega na jednorazowym posiłku do sytości w ciągu dnia;
nie zabrania wszelako rannego i wieczornego posiłku, przy którym jednak co
do ilości pokarmów przestrzegać należy przyjętych zwyczajów miejscowych.
Nie jest również wzbronione pożywanie potraw mięsnych i ryb przy tym samym
posiłku; wolno także brać posiłek do sytości wieczorem zamiast w południe
(kan. 1251) (2).

Post ilościowy nie zabrania spożywania pokarmów mięsnych podczas posiłku do
sytości. Natomiast przy posiłku rannym i wieczornym wolno pożywać pokarmy
mięsne tylko wtedy, jeżeli w jakiejś okolicy panuje taki zwyczaj (3). W
Polsce takiego zwyczaju nie było.

Zwyczaj, o którym mowa, nie jest to zwyczaj prawny w ścisłym znaczeniu,
formalny, lecz praktyka, powstała czy to na podstawie zwyczaju prawnego czy
też dyspensy lub przywileju (4).

Należy zachować zwyczaj powszechnie panujący w tym miejscu na którym się
aktualnie przebywa, a nie zwyczaj w miejscu zamieszkania.

Kto nie jest obowiązany do zachowania postu ilościowego (np. z powodu
choroby, braku lub przekroczenia wieku) albo otrzymał od niego dyspensę,
może w dni wolne od postu jakościowego, np. w poniedziałki, wtorki, środy i
czwartki Wielkiego Postu, spożywać mięso przy każdym posiłku (5).

Przepis o poście ilościowym obowiązuje sub gravi. Moraliści przyjmują, że
na śniadanie wolno spożyć około 70 gramów a na wieczerzę około 300 gramów
stałych pokarmów; spożycie ilości pokarmów przekraczających 120 gramów w
ciągu dnia poza przewidzianymi posiłkami uważają za grzech ciężki, bez
względu na to czy ilość ta została w ciągu dnia spożyta naraz czy też
częściami (6). Co do zachowania postu ilościowego można podać następującą
praktyczną wskazówkę: w dniu postu ilościowego lub ścisłego każdy powinien
na śniadanie i wieczerzę o tyle mniej spożyć pokarmów, żeby między dniem
postu a dniem zwykłym zachodziła naprawdę różnica, czyli żeby każdy odczuł
pewne umartwienie; do zachowania postu wystarcza ująć sobie jedną trzecią z
tego, co się zwykle na śniadanie lub wieczerzę spożywa.

3. POST ŚCISŁY polega na jednorazowym dziennie posiłku do sytości [plus
dozwolona dodatkowe dwa małe posiłki - p. XL] oraz na wstrzymaniu się od
potraw mięsnych; dlatego też, jeżeli obowiązuje post ścisły, należy
zachować przepisy odnoszące się zarówno do postu ilościowego, jak i do
postu jakościowego.(...)"

http://www.ultramontes.pl/o_postach.htm

5. Data: 2016-03-26 23:39:17

Od: Krycha <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 25.03.2016 o 14:35, Ikselka pisze:
> [...]
> Kolacja - grube plastry wiejskiego sera białego pod grubą warstwą jogurtu
> greckiego, posypane cebulą i pieprzem lub z nałożonym dżemem/powidłami,

A mówią, że ser biały nie powinno się jadać na kolację (na noc).

Krycha.

6. Data: 2016-03-27 06:12:48

Od: Marsjasz <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Kolacja - grube plastry wiejskiego sera białego pod grubą warstwą jogurtu
> greckiego, posypane cebulą i pieprzem lub z nałożonym dżemem/powidłami,

to post ;)?

7. Data: 2016-03-27 10:54:47

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Marsjasz pisze:

> to post ;)?

Tak, to jest post, w tak zwanym ujęciu tradycyjnym. Gdyby komuś
zestaw ten jeszcze mało tradycyjnym się wydał, to zamiast głodnym
chodzić, może skorzystać z przepisu następującego:

Ogon z bobra

Odkrój ogon z bobra, zostawiając przy nim kawałek pancerza,
polewaj tenże często wrzącą wodą, abyś mógł go z łuski oczyścić.
To zrobiwszy włóż w podługowaty rondel lub inne naczynie słoniny
w plastyrki nakrajanej, masła, cebuli, goździków, odrobinę ziół
suchych, a włożywszy w to oczyszczony ogon bobrowy, zasmaż szybko
na mocnym żarze, aby się przyrumienił. Potem wlej w tenże sam
rondel szklankę wina czerwonego i bulionu, i gotuj zwolna, dopóki
się należycie nie ugotuje. Z pozostałego sosu zbierz tłustość,
zagotuj go mocno, dodaj kaparów, truflów i soku z cytryny i daj
na stół ugotowany ogon bobrowy z tak przyprawionym sosem.

W tradycji postniej nic nie jest tak ważnem, iżby wśród dań była ryba.
Zygmunt Gloger w "Encyklopedii Staropolskiej" wspomina, że "kuchnia
polska przyswoiła sobie 'plusk' czyli ogon bobra, który, jako pokryty
łuskami, jadano w post, uważając go za rybę".

Ale posty mamy już za sobą,
więc weselmy się i radujmy.
Czego wszystkim życzy
--
Jarek

8. Data: 2016-03-27 13:41:11

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> polska przyswoiła sobie 'plusk' czyli ogon bobra, który, jako pokryty
> łuskami, jadano w post, uważając go za rybę".

Idealna ilustracja "mądrości" wiernego :-)

p.s. biedny bóbr, pewnie się zdziwił że go z rybą pomylono!

9. Data: 2016-03-27 18:39:02

Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

W jakie dni w Polsce obowiązuje post ilościowy,
a nie obowiązuje jednocześnie jakościowy;
czyli
kiedy są takie dni, że można jeść mięso, ale należy jeść nie do syta?

>...Moraliści są zdania, że spożycie potraw mięsnych do 20 gramów
> jest tylko grzechem lekkim, ponad 60 gramów na pewno grzechem ciężkim (1).
:)
A ko to będzie ważył?

--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

10. Data: 2016-03-28 15:09:41

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 26 Mar 2016 23:39:17 +0100, Krycha napisał(a):

> A mówią, że ser biały nie powinno się jadać na kolację (na noc).

Dlaczego?

PS. Tego ze sklepu WCALE nie powinno się jadać. Ten od pani Baby - jak
najbardziej mogę, choćby trzy razy dziennie :-)

Re: Pomysł na dorsza...
Re: Pomysł na dorsza...
Odchudzanie
Re: Pomysł na dorsza...