Re: Postnie!

From: Ikselka <i...@g...pl>
Subject: Re: Postnie!
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Date: Sat, 26 Mar 2016 11:39:21 +0100

Dnia Fri, 25 Mar 2016 19:44:31 +0100, Trybun napisał(a):

> Nie jestem ekspertem w tej dziedzinie, ale czy te jaja, a także ser, nie
> mówiąc już o jogurcie, to nie produkty zwierzęce zawierające tłuszcz?

W Wielki Piątek obowiązuje post ścisły:

"I. Pojęcie i podział.

Rozróżniamy post naturalny (ieiunium naturale), polegający na zupełnym
wstrzymaniu się od jedzenia i picia, oraz kościelny (ieiunium
ecclesiasticum), polegający na wstrzymaniu się od pokarmów w granicach
przepisanych przez Kościół.

Kodeks [Prawa Kanonicznego] rozróżnia: a) post jakościowy czyli wstrzymanie
się od potraw mięsnych (abstinentia); b) post ilościowy czyli pożywanie do
sytości raz dziennie (ieiunium); c) post ścisły czyli post ilościowy
połączony z jakościowym (ieiunium et abstinentia).

1. Post jakościowy polega na wstrzymaniu się od mięsa i rosołu (ius ex
carne); nie zabrania pożywania jaj, nabiału i rozmaitych przypraw
(condimenta) nawet z tłuszczu zwierzęcego (kan. 1250).

Nie wolno pożywać mięsa, tj. tego wszystkiego, co z natury swej, ze
zwyczaju lub z powszechnego mniemania ludzi zalicza się do mięsa; wolno
natomiast jeść ryby oraz żyjątka o zimnej krwi, które zwykły przebywać w
wodzie, np. żaby, ślimaki, żółwie itp. Co się tyczy pożywania mięsa ptaków
wodnych, opinie autorów są podzielone; wobec tego należy stosować się do
zwyczaju danej okolicy.

Pod pojęcie mięsa podpada także krew, mózg, szpik kości, słonina nietopiona
oraz bulion i ekstrakty z mięsa.

Niedozwolone jest pożywanie rosołu. Przez rosół należy rozumieć wodę, w
której gotowane było mięso lub kości.

Wolno używać jakichkolwiek przypraw do potraw, nawet z tłuszczów
zwierzęcych, czyli tego wszystkiego, co się w małej ilości dodaje do
głównej potrawy, by ją uczynić smaczniejszą. Dozwolone jest zatem używanie
masła, łoju, sadła, smalcu, słoniny stopionej itp.; drobne kawałeczki mięsa
(skwarki), pozostałe po przetopieniu, wolno spożyć razem z tłuszczem.
Przepis o poście jakościowym obowiązuje sub gravi [tj. pod grzechem
ciężkim]. Moraliści są zdania, że spożycie potraw mięsnych do 20 gramów
jest tylko grzechem lekkim, ponad 60 gramów na pewno grzechem ciężkim (1).

2. Post ilościowy polega na jednorazowym posiłku do sytości w ciągu dnia;
nie zabrania wszelako rannego i wieczornego posiłku, przy którym jednak co
do ilości pokarmów przestrzegać należy przyjętych zwyczajów miejscowych.
Nie jest również wzbronione pożywanie potraw mięsnych i ryb przy tym samym
posiłku; wolno także brać posiłek do sytości wieczorem zamiast w południe
(kan. 1251) (2).

Post ilościowy nie zabrania spożywania pokarmów mięsnych podczas posiłku do
sytości. Natomiast przy posiłku rannym i wieczornym wolno pożywać pokarmy
mięsne tylko wtedy, jeżeli w jakiejś okolicy panuje taki zwyczaj (3). W
Polsce takiego zwyczaju nie było.

Zwyczaj, o którym mowa, nie jest to zwyczaj prawny w ścisłym znaczeniu,
formalny, lecz praktyka, powstała czy to na podstawie zwyczaju prawnego czy
też dyspensy lub przywileju (4).

Należy zachować zwyczaj powszechnie panujący w tym miejscu na którym się
aktualnie przebywa, a nie zwyczaj w miejscu zamieszkania.

Kto nie jest obowiązany do zachowania postu ilościowego (np. z powodu
choroby, braku lub przekroczenia wieku) albo otrzymał od niego dyspensę,
może w dni wolne od postu jakościowego, np. w poniedziałki, wtorki, środy i
czwartki Wielkiego Postu, spożywać mięso przy każdym posiłku (5).

Przepis o poście ilościowym obowiązuje sub gravi. Moraliści przyjmują, że
na śniadanie wolno spożyć około 70 gramów a na wieczerzę około 300 gramów
stałych pokarmów; spożycie ilości pokarmów przekraczających 120 gramów w
ciągu dnia poza przewidzianymi posiłkami uważają za grzech ciężki, bez
względu na to czy ilość ta została w ciągu dnia spożyta naraz czy też
częściami (6). Co do zachowania postu ilościowego można podać następującą
praktyczną wskazówkę: w dniu postu ilościowego lub ścisłego każdy powinien
na śniadanie i wieczerzę o tyle mniej spożyć pokarmów, żeby między dniem
postu a dniem zwykłym zachodziła naprawdę różnica, czyli żeby każdy odczuł
pewne umartwienie; do zachowania postu wystarcza ująć sobie jedną trzecią z
tego, co się zwykle na śniadanie lub wieczerzę spożywa.

3. POST ŚCISŁY polega na jednorazowym dziennie posiłku do sytości [plus
dozwolona dodatkowe dwa małe posiłki - p. XL] oraz na wstrzymaniu się od
potraw mięsnych; dlatego też, jeżeli obowiązuje post ścisły, należy
zachować przepisy odnoszące się zarówno do postu ilościowego, jak i do
postu jakościowego.(...)"

http://www.ultramontes.pl/o_postach.htm