Próbował ktoś piec tradycyjne, włoskie, puszyste bagietki?

101. Data: 2015-02-13 14:24:55

Temat: Re: Próbował ktoś piec tradycyjne, włoskie, puszyste bagietki?
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 13 Feb 2015 06:52:43 -0600, Pszemol napisał(a):

> [...]

Och, no ba tam "podejrzewać" - libretto do "Rigoletto" powstało (jawnie i
wręcz) _na podstawie_ "Król się bawi" Hugo, o czym niektórzy nie wiedzą
najwyraźniej, musząc podejrzewać!
3-]

> :-)) dobre

Byłoby nawet BARDZO dobre, gdyby nie malutki szczególik chronologiczny:

Mickiewicz - "Dziady" cz. IV (i zresztą II też) - 1820/1821
Hugo - dramat "Król się bawi" - 1832
"Rigoletto" - 1851

Dobre, prawda?
LO się _jednak_ przydaje, jak widać.

102. Data: 2015-02-13 14:28:10

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 13 Feb 2015 14:24:55 +0100, XL napisał(a):

> [...]
>
> Byłoby nawet BARDZO dobre, gdyby nie malutki szczególik chronologiczny:
>
> Mickiewicz - "Dziady" cz. IV (i zresztą II też) - 1820/1821

Czyżby Hugo zrzynał od Mićkiewicza?

> Dobre, prawda?
> LO się _jednak_ przydaje, jak widać.

j.p.

103. Data: 2015-02-13 14:44:33

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

XL wrote:

> Czyżby Hugo zrzynał od Mićkiewicza?

A ten Wergiliusz i jego Eneida, to kiedy byli?

Bo ja to po zawoduwie specjalnej jestem i nie wiem, kto od kogo zżynał.
Zwłaszcza, że to NTG.

J.

www.kontestacja.com

104. Data: 2015-02-13 15:23:37

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 13 Feb 2015 14:44:33 +0100, krys napisał(a):

> A ten Wergiliusz i jego Eneida, to kiedy byli?
>
> Bo ja to po zawoduwie specjalnej jestem i nie wiem, kto od kogo zżynał.

I specjalnie się silisz na te orty, żeby to wykazać?

> Zwłaszcza, że to NTG.

Uhm, jak widac nie wszyscy tak uważają.

105. Data: 2015-02-13 15:44:35

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

XL wrote:

> [...]

To jest podstawowe pytanie, na które usiłujesz uniknąć odpowiedzi.

> I specjalnie się silisz na te orty, żeby to wykazać?

Tak. Nie lubię się LO chwalić.

J.

www.kontestacja.com

106. Data: 2015-02-13 18:39:15

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 13 Feb 2015 15:44:35 +0100, krys napisał(a):

> To jest podstawowe pytanie, na które usiłujesz uniknąć odpowiedzi.

To jest podstawowe pytanie DLA CIEBIE - ja znam odpowiedź.

A pogardliwie tu określany "słowiański Mickiewicz" na tyle był znany we
Francji, aby taki Hugo mógł z jego twórczości coś zerŻnąć.

> Tak. Nie lubię się LO chwalić.

Ja też, bo mam czym się chwalić ponad LO. LO to tylko odnośnik określający
MINIMUM wiedzy dla dorosłego obywatela.

107. Data: 2015-02-13 18:51:13

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"XL" <i...@g...pl> wrote in message

> To jest podstawowe pytanie DLA CIEBIE - ja znam odpowiedź.

No jest to pytanie postawione w temacie i jest to bardzo ciekawe
że wybierasz dyskusje na tematy poboczne a ten problem pomijasz
milczeniem. Może odnieś się do tego zarzutu chronologicznego, co?

> A pogardliwie tu określany "słowiański Mickiewicz" na tyle był znany we
> Francji, aby taki Hugo mógł z jego twórczości coś zerŻnąć.

Mickiewicz pisał po francusku czy ktoś go tam na francuski tłumaczył?
A może Francuzi tłumnie się języka polskiego uczyli?

Orientujesz się, kiedy jakieś pierwsze dzieła Mickiewicza wydano po
francusku?

> Ja też, bo mam czym się chwalić ponad LO.
> LO to tylko odnośnik określający MINIMUM wiedzy dla dorosłego obywatela.

Tylko że ten minimalny odnośnik nie polega na tym, że się pamiętało
wszystko przerabiane z każdej klasy. Zwłaszcza gdy się tego samego
przez następne 19 lat nie przerabia z uczniami... :-) Będąc 19 lat
nauczycielką miałaś ułatwione zadanie przez ciągłe przypominanie sobie
i utrwalanie materiału którego inni Twoi rówieśnicy nauczyli się raz
ale później większość wyuczonego materiału uległa zapomnieniu i być
może zastąpieniu przez wiedzę specjalistyczną i doświadczenie zawodowe.
Ustawiasz sobie to minimum w tym konkursie pod siebie, po prostu :-)

108. Data: 2015-02-13 18:57:29

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 13 Feb 2015 18:39:15 +0100, XL napisał(a):

> To jest podstawowe pytanie DLA CIEBIE - ja znam odpowiedź.
>
> A pogardliwie tu określany "słowiański Mickiewicz" na tyle był znany we
> Francji, aby taki Hugo mógł z jego twórczości coś zerŻnąć.

...co oczywiście nie znaczy, że zRZynać musiał. Chooooociaż... gdyby
czasami gdzieś na polu zboże Żął i zwłaszcza je zŻął, to by znaczyło, że i
zŻynać byłoby mu dane, ale szczerze w to wątpię - raczej nie był Żeńcą,
doŻynek nie urządzał.

PS. To tak tonem dygresji.

109. Data: 2015-02-13 19:14:17

Od: "Stefan" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "XL" napisał w wiadomości grup
net...

> [...]

zŻynać byłoby mu dane, ale szczerze w to wątpię - raczej nie był Żeńcą,

*****************************
zrzynać to Adam nie musiał bo podobno genialnie rżnął (vide pamiętniki
którejś ks. Potockiej czy Czartoryskiej)
pozdr
Stefan

110. Data: 2015-02-13 19:29:12

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 13 Feb 2015 11:51:13 -0600, Pszemol napisał(a):

> [...]
> że wybierasz dyskusje na tematy poboczne a ten problem pomijasz
> milczeniem. Może odnieś się do tego zarzutu chronologicznego, co?

A chętnie, tylko pamiętaj, że nie można z całą pewnością udowodnić, że
kolejność zRZynania (moze i nawet począwszy od Wergiliusza?) nie była
właśnie taka.

> [...]
> A może Francuzi tłumnie się języka polskiego uczyli?
>
> Orientujesz się, kiedy jakieś pierwsze dzieła Mickiewicza wydano po

Dlaczego tylko "pierwsze"? - nie wystarczy choćby "Oda do młodości"?

W LO mnie nauczyli, że słowa "Litwo, Ojczyzno moja..." itd. ("Inwokacja" -
"Pan Tadeusz") to efekt tęsknoty Poety za Ojczyzną podczas 20 (!) lat
spędzonych w Paryżu. Nie sądzę więc, aby przez 20 (!) lat obracał się tylko
w ciasnym kręgu języka polskiego - tamtejsze 20-letnie (!) szerokie
kontakty literackie i działalność na College de France musiały obfitować
także i w liczne (choć niekoniecznie zawsze oficjalnie wydawane, ale nie
zaprzeczę, że i takich nie było) tłumaczenia jego twórczości poetyckiej, a
już w dodatku (o zgrozo!) rzeczywiście "Francuzi tłumnie się języka
polskiego uczyli":
"(...)w 1840 roku objął katedrę języków słowiańskich w College de France,
(...) Na wykłady Mickiewicza uczęszczało wielu znanych twórców, działaczy i
myślicieli, w tym George Sand[19]." (za Wiki)

LO forever!

Gdyby ktoś chcial zmierzyć pH swojego chlebowego zakwasu lub pH swojego ciasta...
Błędy przy pieczeniu chleba pszennego
Jak się ma tycie i szczuplenie do E= mc kwadrat?
ciekawostka kulinarna
gęsi pipek