Prozaiczne - dzielenie przepisów

1. Data: 2004-07-18 19:32:03

Temat: Prozaiczne - dzielenie przepisów
Od: "Biesior" <v...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Tak sobie czytam różne przepisy w sieci i książkach kucharskich i wszystkie
one ujmują liczbę produktów potrzebną na 4 do 6 posiłków. Nie jest
tajemnicą, że potrafię am skonsumować takowe danie, ale... nie o tym
chciałem :-)))

O ile nie ma problemu z podzieleniem produktów składowych, to już jest
problem z podzieleniem składowych tych składowych - np. jeśli w przepsie
jest przepis na ciasto: kostka masła, dwa żółtka i ćwierć kg. mąki to co z
tym fantem ? wyrobić całość i oddzielić część (reszta w kubeł) ? czy
zmniejszyć proporcje wszystkich składników ciasta? Co potem z pieczeniem ? w
końcu mniejsze ciasto będzie potrzebowało mniej czasu, żeby się zapiec/upiec
? jak sobie z tym radzicie

1. Data: 2004-07-18 23:59:38

Temat: Re: Prozaiczne - dzielenie przepisów
Od: "eM eL" <b...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Biesior <v...@w...pl> napisał(a):

> [...]
> jest przepis na ciasto: kostka masła, dwa żółtka i ćwierć kg. mąki to co z
> tym fantem ? wyrobić całość i oddzielić część (reszta w kubeł) ?

Mozna tez przyrzadzic w/g przepisu i np. zamrozic "na zas", albo dac komus
potrzebujacemu.

> czy
> zmniejszyć proporcje wszystkich składników ciasta?

Wiekszosc przepisow mozna spokojnie dzielic (oraz mnozyc) ale uwazaj
szczegolnie z drozdzami i z przyprawami bo czesto jest jakas
minimalna/maksymalana ilosc niezbedna do sukcesu danej potrawy/operacji.

> Co potem z pieczeniem ? w końcu mniejsze ciasto będzie
> potrzebowało mniej czasu, żeby się zapiec/upiec
> ? jak sobie z tym radzicie

Eksperymenta. Podziel przepis na pol i skroc czas pieczenia np. o 25% i
zobacz jak wyjdzie (no i notuj wyniki ...)

1. Data: 2004-07-19 06:45:53

Od: "Lilla" <l...@f...krasnik.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Biesior" <v...@w...pl> napisał:
> [...]
> końcu mniejsze ciasto będzie potrzebowało mniej czasu, żeby się zapiec/upiec

Zrob ciasto z podanej ilosci skladnikow, a potem mozesz nim kogos
poczestowac lub zostawic na nastepny dzien, lub zamrozic reszte.

Pozdrawiam
Lilla

1. Data: 2004-07-19 07:13:22

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <cdej77$9vd$1@news.onet.pl>, "Biesior" <v...@w...pl> wrote:

> [...]
> końcu mniejsze ciasto będzie potrzebowało mniej czasu, żeby się zapiec/upiec

Są przepisy w których ilość składników jest mało istotna, wystarczy
zachować proporcje. Są jednak takie też, w których ważne jest, by
potrawa w trakcie przyrządzania miała odpowiednią masę czy też objętość.
Nie mam wielkiego doświadczenia co do ciast, ale sądzę, że zasadniczo
należą do tego drugiego rodzaju i dlatego mając dobry przepis nie
zmniejszałbym na własną rękę ilości składników, tylko zrobił ciasto tak
duże jak wynika z przepisu. Chyba, że np. przepis jest na proste ciasto
z którego się robi wiele małych ciasteczek. Oczywiście też doświadczony
w tej materii kucharz będzie wiedział kiedy może uszczuplić ilość
składników na mniejsze ciasto, kiedy nie. To jednak, myślę, przychodzi
z czasem i doświadczeniem i nie ma tu generalnej reguły odnoszącej się
do wszystkich rodzajów ciast.

Władysław

1. Data: 2004-07-19 08:13:14

Od: "..." <n...@m...maila> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Biesior" napisał w wiadomości
ciach
> ? jak sobie z tym radzicie
Ja dziele wszystkie skladniki proporcjonalnie wedlug potrzeb (albo pomnazam
jak potrzebuje wiekszej ilosci czasu) a potem po prostu probuje, sprawdzam i
bacznie obserwuje. Czas gotowania czy pieczenia i tak rzadko zgadza sie z
tym podanym w przepisie. Po prostu ciasto sprawdzam patyczkiem (a zazwyczaj
pieke w podobnej temp jak podana albo na wszelki wypadek troche nizszej).
Jedyne co zmieniam to wielkosc naczynia lub formy :) Poprobuj troche a sam
zobaczysz ze nie jest to takie straszne. Bo piekace sie ciasto lub smazace
sie miesko i tak musisz obserwowac i tak :) Bo jest wedlug mnie malo
prawdopodobne ze wsadzisz np ciasto do piekarnika w 220 stopni na 30 minut
bo tak bylo w przepisie, i po pol godzinie przyjdziesz i wyjmiesz takie
ciasto jak trzeba. U mnie zazwyczaj ciasta w tej fazie sa jeszcze blade. A
zdarza sie rownie czesto ze z wierzchu dopieczone a w srodku kompletnie
surowe. Wiec bym sie na Twoim miejscu tak bardzo nie przejmowala, bo
piekarniki i garnki sa rozne i czas przygotowywania potrawy nie jest tez
nigdy taki sam.... Bo i produkty choc takie same moga sie od siebie roznic.
Pozdrawiam i zycze powodzenia. M.

Kotlety de volaille
Sok z wiśni?
przechowywanie cukru pudru