Przesadzanie różaneczników

101. Data: 2000-03-20 08:25:35

Temat: Re: zakwaszanie-odpowiedz
Od: "Jarek Grzelak" <g...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik jerz <j...@p...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:8b01a8$l9i$...@s...icm.edu.pl...
> Nie tylko, jeszcze coś co w niej żyje (mikroorganizmy) i zamienia coś na
> coś.
Nie w wodzie, tylko w glebie :-))
Zreszta jest wiele czynnikow wplywajacych (posrednio lub bezposrednio) na
kwasowosc gleby: klimat, fauna, flora, skala macierzysta, antropogenizacja
itd,itd....
pozdrowka
Jarek

102. Data: 2000-03-20 10:36:47

Temat: Re: Przesadzanie różaneczników
Od: "jerz" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> wypieku chleba?
>

> Mieszkam niedaleczko piekarni to i wiem, że do ciasta dosypują substancję
> chemiczną (nazywają to "polepszacz", nie wiem nic bliżej), pod wpływem
> której chleb ma dłuższą "trwałość", lepiej się "wyrabia", kolor skórki
> zgodny z polską normą, bez zakalca itd.
> Spróbuj z własnych materiałów bez polepszaczy wypiec chleb na liściu
> kapusty, żeby wyglądał jak ten z piekarni.
> Postaram się dowiedzieć jakieś szczegóły na temat składu chem. tych
> "polepszaczy", a może lepiej nie? coby sobie nie obrzydzić.

I tak i nie, wskaż które masz na myśli.

Dodatki do żywności to substancje dodawane do żywności w procesie
technologicznym w celu zachowania lub poprawienia określonych cech lub
jakości.
Efekt stosowania dodatków do żywności obejmuje nie tylko proces utrwalania,
ale także wszystkie stadia produkcji, przetwarzania i dystrybucji żywności.

Substancje smakowo-zapachowe.
Są najważniejszą grupą dodatków do żywności, to naturalne przyprawy, olejki
eteryczne i ekstrakty (wyciągi), takie jak goździki, imbir, olejki cytrusowe
i wanilia.
Mniej znane substancje chemiczne takie jak aldehydy, estry, alkohole, które
mogą nadać żywności smak i zapach truskawkowy, kminkowy i wiele innych oraz
glutaminian sodu i inozynian sodu, które stosuje się do wzmocnienia smaku
produktów mięsnych.

Dodatki wzbogacające.
Do żywności dodaje się substancje mineralne i witaminy aby uzupełnić straty
tych składników zachodzące w procesie technologicznym lub uzupełnić ich
naturalną zawartość. Pierwszym dodatkiem uzupełniającym wprowadzanym do
żywności był jod w postaci soli kuchennej jodowanej. Dodawanie witaminy D do
mleka zmniejszyło w bardzo dużym stopniu występowanie krzywicy w USA. Mąka i
chleb są wzbogacane żelazem, tiaminą, ryboflawiną i niacyną. Wapń w postaci
węglanu lub fosforanu dodawany jest do specjalnej żywności dietetycznej. Do
wody pitnej dodaje się fluorek sodu i fluorek krzemu, które uzupełniając
deficyt fluoru wpływają korzystnie na uzębienie.

Środki konserwujące.

Przeciwutleniacze.

Antyseptyki.
Sól kuchenna (chlorek sodu), wysoka zawartość cukru utrwala ...
Chlor lub podchloryn
Kwas sorbowy i sorbiniany (sole kwasu sorbowego)
Kwas benzoesowy i benzoesan sodu

Pleśnienie i kleistość chleba w warunkach dużej wilgotności i wysokiej
temperatury dzięki ograniczono dodawaniu do ciasta propionianu wapnia lub
dwuoctanu sodu.

Emulgatory.
Najważniejszymi emulgatorami są mono- i diglicerydy różnych kwasów
tłuszczowych oraz ich pochodne.

Substancje zagęszczające (zagęstniki).
Należą do nich: glicerol, sorbitol, żelatyna, pektyna, gumy roślinne
(alginaty, karagen i karaja) oraz celuloza i jej pochodne.

Barwniki.
Barwniki dzielą się na naturalne takie jak turmerik, annato, karmel,
koszenila, karoten i syntetyczne (dozwolone do żywności).

Wybielacze.
Świeżo zmielona mąka ma żółtą barwę, która zanika podczas dojrzewania, w
wyniku procesów utleniania. Ten naturtalny proces proces dojrzewania pozwala
na uzyskanie mąki przydatnej dla celów piekarskich. Zastosowanie chemicznych
wybielaczy znacznie przyśpiesza proces, a uzyskana mąka ma wyrównaną barwę.
Do wybielania stosuje się tlenki azotu, chlor, dwutlenek azotu, chlorek
nitrozylu lub nadsiarczan amonowy.

Środki przeciwzbrylające.
Fosforan wapnia, węglan magnezu, krzemian wapnia albo magnezu, żel kwasu
krzemowego, talk i skrobia.

Środki klarujące.
Należą do nich: tanina, żelatyna, albumina, metyloceluloza, pektynazy -
enzymatyczne preparaty pektynolityczne rozkładające pektyny, proteinazy -
preparaty enzymatyczne rozkładające białka (papaina, bromelina i inne
preparaty enzymatyczne otrzymywane z grzybów niższych).

Sztuczne substancje słodzące.
Sacharyna...

Substancje regulujące pienienie.
Dekstryny, peptony, aby produkt wydostający się z opakowania miał obfitą
pianę.

Gazy rozprężające.
dwutleneku węgla, podtlenek azotu lub freon

Śroki buforujące - regulatory kwasowości.
Jakość wielu produktów żywnościowych zależy od wartości i stabilności pH
(stężenia jonów wodorowych). Optymalną wartość pH produktu uzyskuje się
przez stosowanie środków buforujących. W tym celu stosuje się sole sodowe
kwasów octowego, cytrynowego, fosforowego i pirofosforowego. Powyższe sole
używa się w przemyśle cukierniczym, w produkcji dżemów i galaretek, napojów
bezalkoholowych, niektórych produktów zbożowych, solonego mięsa i
zagęszczonego mleka. Kwasy mlekowy, cytrynowy i octowy stosuje się do
regulacji pH do pożądanej wartości w produkcji serów, ogórków kiszonych,
solonek, konserwowanych warzyw oraz niektórych produktów cukierniczych.

Preparaty enzymatyczne.

Inne dodatki.
Do dodatków żywnościowych o mniejszym znaczeniu zalicza się środki
powodujące mętność napojów, substancje tworzące powłoki glazurowe produktów
cukierniczych pomarańczowych i czekoladowych, substancje ułatwiające
wyjmowanie produktów cukierniczych z foremek, substancje powodujące
częściową hydrolizę białek, węglowodanów i innych składników zawierających
celulozę; stymulatory wzrostu takie jak antybiotyki lub kwas
fenyloarsoniowy, wywołujące szybki wzrost drobiu i innych zwierząt
hodowlanych.

pozdrawiam, jerz
-(||:{)

103. Data: 2000-03-20 10:53:25

Od: "jerz" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Krzysztof Marusiński <o...@t...jest.to> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:8b4csr$kn9$...@a...webcorp.com.pl...

zacytował, że ja napisałem:
> ...............> Nie wszystkie "kwasy" mają odczyn kwaśny.

> To znaczy, że znalazłeś kwas o odczynie zasadowym ?

jeszcze nie ale usilnie szukam, a co nie ma takich?
Myślę, że się jakiś znajdzie, szczególnie "kwas cytrynowy" w cytrynie.
KTO CZYTA NIE PYTA.

> Umiar, umiar, umiar.
?! Wiele trucizn jest lekarstwami.

> Tylko my, kochamy ogrody, bez umiaru :-)
A gdzie rodzina?

> To ostatnie zdanie, dla podrażnienia niektórych.
Wrrrrrrrrrrrr, wrrrrrrrrrry.
pozdr jerz

104. Data: 2000-03-20 11:29:43

Temat: Odp: Przesadzanie różaneczników
Od: "basia" <b...@z...polsl.gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik jerz <j...@p...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:8b4v0m$li7$...@s...icm.edu.pl...
> [...]
>
> Dodatki do żywności to substancje dodawane do żywności w procesie
> technologicznym w celu zachowania lub poprawienia określonych cech lub

[ciach]

Czy Twoje hobby to, oprócz ogrodów, chemia? I nas też usiłujesz "zarazić"?

Pozdrawiam, Basia.

105. Data: 2000-03-20 12:48:43

Od: "jerz" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [ciach]
>
> Czy Twoje hobby to, oprócz ogrodów, chemia? I nas też usiłujesz "zarazić"?

Basiu,
Nie, bynajmniej (ostatnia lekcja w 3 LO), ale sama zobacz jakie wychodzą
sprzeczności i zawiłości. Nie wiem, czy ktoś jeszcze to ogarnia a ja cały
czas nie jestem (a lubię być) dobrze poinformowany i widzę sprzeczne
informacje. Więc szukam, szukam i dzięki temu zaczynam wiedzieć (?) trochę
więcej, a to być może pozwoli lepiej dogadzać moim roślinkom, które rosną w
skrajnie trudnych warunkach. Dlatego też, mam więcej doświadczeń od tych co
dłubią w glebie.
U mnie ona dopiero powstaje, jak wiele w to wkładam trudu i pieniędzy...
Dlatego może dzięki tej wymianie informacji pare osób uniknie błędów albo
dowie się czegoś nowego o pielęgnacji swoich roślin.
Ja też kiedyś zaczynałem od tego, że sadziłem co chciałem. Jak wielu z tych
pięknych roślin już nie mam. I to nie z braku troski o nie. Po prostu nie
znałem ich potrzeb i wymagań. Dlatego teraz staram się sadzic takie rośliny,
które mają szansę rosnąć i przetrwać przynajmniej kilka sezonów.
Pozdrawiam, jerz.

106. Data: 2000-03-20 20:38:51

Od: "jerz" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czemu w kompostowniku nie otrzymujemy kwaśnego torfu?
bo to jest proces tlenowy, w którym powstaje próchnica.
Przypomnij sobie jak tworzymy pryzmę kompostową, ma być z dostępem tlenu i z
ograniczoną ilością wody.

Torf "rośnie" w środowisku wodnym a jego rozkład jest beztlenowy. To te doły
betoniaki dają podobny proces do trofizacji, jest znacznie dłuższy od
pryzmy.

Doświadczam tego od kilku lat, ja robię pryzmę, sąsiad ma dół gnilny. Nawet
wyrosły mu w nim "pałki" chociaż to nie jezioro.

> Ciekawe czy wiele się mylę w domysłach, ale w tej chwili jestem święcie
> przekonany, że kwaśny torf mamy dzięki związkom chemicznym głównie C
> powstałym z rozkładu materii organicznej przez jakieś grupy
drobnoustrojów.
> Może to zabawne, ale odkryłem dla siebie Amerykę:-) (chyba, że się mylę).
Nie mylisz się tylko mieszasz domysły.

> A może macie jakieś dokładne i sprawdzone info ntt.? Chętnie poczytam.
Dużo tego już się zrobiło, ale widzę, że jesteś b. dobry w te klocki to może
uporządkujesz nam co nieco?

Pozdrowienia, jerz.
-(||:{)

107. Data: 2000-03-20 21:08:46

Od: "jerz" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> kwasowosc gleby: klimat, fauna, flora, skala macierzysta, antropogenizacja

Kurcze, niech ktoś mi wreszcie odpowie dlaczego pH mojej gleby wzrasta o
conajmniej 2 pK jak podlewam z kranu, odstana (sama) w wannie po 2 dniach
tego nie czyni?
KTO CZYTA I WIE?
pozdr jerz
-(||:{)

108. Data: 2000-03-20 21:11:17

Temat: Re: zakwaszanie
Od: "jerz" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> No dobrze wszystko to prawda tylko co z tego wynika?
> Juras
Czym zakwaszac bezpiecznie bez szkody dla roslin!
pozdr jerz

109. Data: 2000-03-21 08:31:15

Od: "Jarek Grzelak" <g...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

A czy jak gotujesz wode w czajniku osadza Ci sie kamien? Jesli tak to masz
twarda wode (zmierz pH-metrem - kupisz w kazdym akwarystycznym), wlasnie
przez zwiazki wapnia w niej zawarte, a Ty Jerzu nie wiesz. Jak czytam Twoje
posty to mi sie wydaje, ze wiesz ewrysink.
Nic z tym nie zrobisz, jedyne wyjscie to postepuj jak dotychczas, albo niech
postoi albo przegotuj, albo zaloz sobie filtr.
pozdrowka
Jarek

Użytkownik jerz <j...@p...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:8b641j$5hd$...@s...icm.edu.pl...

110. Data: 2000-03-22 04:40:36

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "jerz" <j...@p...com.pl> napisał w wiadomości

> A gdzie rodzina?

"My" jesteśmy ludźmi o wielkich sercach :-). Wiele się w nich zmieści.
Rodzina przede wszystkim. Co warte ogrody gdy nie możemy być w nich z
rodziną i z przyjaciółmi ?.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

Kradzieże