Pyszny biały ser - cz. 2

1. Data: 2017-05-21 17:52:47

Temat: Pyszny biały ser - cz. 2
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jak już wspomniałam, ser biały robiony podaną przeze mnie metodą pół na pół
( czyli poprzez równoczesne wytrącanie sernika w słodkim gorącym mleku
KWASEM z identycznej ilości mleka zsiadłego - przy równoczesnym ścinaniu
tegoż sernika czyli kazeiny w mleku zsiadłym ciepłem dostarczonym w mleku
wrzącym) to bardzo dobra metoda otrzymywania wartościowego, zdrowego i
smacznego oraz o świetnych walorach fizycznych produktu mlecznego.

Metoda znana jest i polecana do wyrobu twarożku dla niemowląt, zatem nie ma
przeszkód, aby i dorośli mogli jeść ten smaczny i lekkostrawny ser, co
bardzo polecam.

Wszelkie głosy o niedopuszczalności mieszania mleka zsiadłego ze słodkim i
o rzekomym "niszczeniu białka mleka przez gotowanie" wynikają z arogancji i
niewiedzy osób, które nie znają własności poszczególnych białek mleka -
kazeiny i białek serwatkowych. Opinie takie to urbanlegend środowisk żtp.
pozostających w niewiedzy.

Gdyby zwykłe zagotowanie mleka pozbawiało jego białka jakichkolwiek
własności o które chodzi w żywieniu, wszelkie gotowane mleczne potrawy (w
szczególności dla dzieci) nie miałyby uzasadnienia w pełnowartościowej
diecie człowieka. A są przecież ze wszech miar polecane, jak również picie
przegotowanego mleka jako takiego - albowiem zgodnie z wynikami badań
naukowych (cyt.):
"Kazeina jest najbardziej ,,ciepłoopornym"białkiem mleka. Przetrzymuje
ona ogrzewanie w 100 C przez 14 godzin, a ulega koagulacji po 1,5 godzinie
w temperaturze 120C.(...)"
http://www.iaea.org/inis/collection/NCLCollectionSto
re/_Public/29/024/29024567.pdf

O mniej trwałych (w temp. ponad 70 st. C ) białkach serwatkowych można
poczytać dalej w tekście - ale one i tak nie zostają w serze i wraz z
serwatką są wykorzystywane w inny sposób, co nas akurat tu w wątku o serze
nie zajmuje.

Myślę, że powyższe naukowe opracowanie pozwoli, aby co bardziej napastliwe
osoby, niepotrafiące samodzielnie dotrzeć do wiedzy, mogły skorzystać i
zakończyć kompromitowanie się oraz obrażanie tych, którzy są skorzy im tej
wiedzy sporo dostarczyć w sposób przyjazny, a w miarę ciągłych
nieupoważnionych zwrotnych ataków - w przyjazny coraz mniej, co wydaje się
jednakoż uzasadnione.

Wiedza nie jest przymusem, wiedza jest tylko dla chętnych - niech więc
atakujący pozostaną w swoim ciemnym kąciku zamiast utrudniać i komplikować
dyskusję, a wtedy ktoś inny być może skorzysta z wdzięcznością.

2. Data: 2017-05-21 18:21:14

Temat: Re: Pyszny biały ser - cz. 2
Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .05.2017 o 17:52 Ikselka <i...@g...pl> pisze:

> http://www.iaea.org/inis/collection/NCLCollectionSto
re/_Public/29/024/29024567.pdf

Ikselka, proszę, szanuj sama siebie...
Zanim dalej zaczniesz bić pianę, DOCZYTAJ (sorry za kapitaliki, inaczej
nie dotrę "tam") coś sama podlinkowała.
Zwłaszcza doczytaj, jaki procent wszystkich białek mleka stanowi kazeina!

Stulte stude!

Nb. jedyny przydatny wniosek z tego dokumentu to:
"Na podstawie przeprowadzonych bada można stwierdzić, że nie jest możliwa
interpretacja zmian temperaturowych i stężeniowych T2
dla roztworów wodnych mleka jedynie
na poziomie wody wolnej i związanej bez uwzględnienia procesów
zachodzących w próbce.
"

I tu się z autorami zgadzam.

> [...]
> komplikować
> dyskusję, a wtedy ktoś inny być może skorzysta z wdzięcznością.

Przykro mi, ale dla niektórych agresywna głupota jest świadomym wyborem.

--
Trefniś

3. Data: 2017-05-21 20:31:28

Od: cef <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-05-21 o 18:21, Trefniś pisze:

re/_Public/29/024/29024567.pdf

> Ikselka, proszę, szanuj sama siebie...
> Zanim dalej zaczniesz bić pianę,

Przewidziano 8 części o serze.
A jak ktoś będzie mącił czy wygibasy nie na temat uprawiał,
to będzie 12 odcinków.

4. Data: 2017-05-21 21:02:03

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Trefniś <t...@m...com> wrote:

> [...]
> "
>
> I tu się z autorami zgadzam.

> Przykro mi, ale dla niektórych agresywna głupota jest świadomym wyborem.

Łaskawie spieprzaj.

5. Data: 2017-05-21 21:03:19

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

cef <c...@i...pl> wrote:

re/_Public/29/024/29024567.pdf

> Przewidziano 8 części o serze.
> A jak ktoś będzie mącił czy wygibasy nie na temat uprawiał,
> to będzie 12 odcinków.

Dla ciebie szkoda nawet fikołka.

6. Data: 2017-05-21 21:12:43

Od: cef <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-05-21 o 21:03, Ikselka pisze:

re/_Public/29/024/29024567.pdf

> Dla ciebie szkoda nawet fikołka.

Wyluzuj, bo Ci ten ser skwaśnieje.

7. Data: 2017-05-21 22:04:32

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka <i...@g...pl> wrote:
> [...]
> "Kazeina jest najbardziej ,,ciepłoopornym"białkiem mleka. Przetrzymuje
> ona ogrzewanie w 100 C przez 14 godzin, a ulega koagulacji po 1,5 godzinie

Kazeina w mleku krowim jest głównym białkiem mleka - stanowi od 0,75 do 0,8
białka ogólnego w mleku. Inne białka pozostają w serwatce. Nie występuje w
mleku jako taka - lecz w postaci soli wapnia. Dlatego w celu jej
wydzielenia z mleka można działać kwasem (fermentacja mlekowa mleka - na
ser biały; kwas cytrynowy na słodkie mleko - mozarella), temperaturą,
enzymami (podpuszczką - sery twarde) w różnych kombinacjach, w zależności
od tego, jaki ser chce się otrzymać.

Pyszny ser biały, o którym mowa w tym wątku, składa się niemal z samej
kazeiny (jeśli chodzi o rodzaj białka).
Ponieważ kazeina, jak wcześniej przytoczyłam, nie traci swej struktury i
właściwości podczas krótkotrwałego gotowania mleka, jak najbardziej takie
słodkie, przegotowane i ostudzone, po czym zaszczepione kulturami bakterii
mleko jest dobre na ser, a jako gorące, zmieszane z wcześniej przygotowanym
zaszczepionym i zsiadłym, daje jeszcze lepsze efekty.

Chętnym bardzo rekomenduję ten sposób, ponieważ łatwiej w nim o uzyskanie
właściwej temperatury, w jakiej lekko i aksamitnie ścina się sernik, a
unika się przegrzania/przypalenia skrzepu przy dnie garnka oraz
długotrwałego uważnego podgrzewania kwaśnego mleka z termometrem w ręce.

Mało tego! Dwa czy trzy razy miałam za mało mleka, więc całość ukwasiłam, a
zamiast porcji wrzącego słodkiego - wlałam wrzątek! Ser też był bardzo
smaczny :-)

Warto robić domowy biały ser tymi sposobami. Żaden kupny nie ma tego smaku
i konsystencji, żaden kupny tak świetnie nie nadaje się na świąteczną
paschę, sernik - nie mówiąc już, że małe dzieci w miarę chęci i możliwości
mam, powinny jeść domowy ser, nie pochodzący z masowej produkcji, o której
naprawdę lepiej nie wiedzieć, jak w praktyce wygląda.

8. Data: 2017-05-22 00:34:39

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

cef <c...@i...pl> wrote:

> ser skwaśnieje.

Zanim napiszesz kolejną bzdurę, poczytaj, o czym chcesz mówić.

9. Data: 2017-05-22 07:12:11

Od: Jingiel <x...@x...xx> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 21.05.2017 o 21:02, Ikselka pisze:

> Łaskawie spieprzaj.

Czy ty musisz być naprawdę taka wredna baba? Wszyscy, którzy mają
odmienne zdanie od twojego muszą od razu być nieukami? Trochę pokory.
Wszyscy tacy na tej skieleczczyżnie?

10. Data: 2017-05-22 08:32:17

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jingiel <x...@x...xx> wrote:

> Czy ty musisz być naprawdę taka wredna baba? Wszyscy, którzy mają
> odmienne zdanie od twojego muszą od razu być nieukami? Trochę pokory.
> Wszyscy tacy na tej skieleczczyżnie?

U ciebie w otoczeniu wyrażanie "odmiennego zdania" to głównie obrażanie?
Współczuję środowiska, ale nie pomogę. Musisz to sam przepracować. Łaskawie
spieprzaj.

W kwestii sera.
Pyszny biały ser.
Łosoś po ikselsku.