Gołąbki w liściach botwinki

1. Data: 2017-05-13 09:06:51

Temat: Gołąbki w liściach botwinki
Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

Cześć!

Bywały już na grupie niestandardowe pomysły na gołąbki w sałacie
rzymskiej, pisaliśmy o zawijaniu w liście winogron, kolejne pomysły też
się pewnie pojawiły, których już nie pomnę.

W ostatnim numerze miesięcznika "Dobre rady" czerwiec 2017, pojawił się
przepis na gołąbki w liściach botwinki. Naprawdę pomysł mi się podoba :)

Nadzienie to ryż, kurczak, cebula, pietruszka, przyprawy, ale IMHO można
zastosować dowolny ulubiony.

Przygotowanie liści botwiny:
"Odetnij je od korzeni. Umyj dokładnie i osusz ręcznikiem papierowym.
Delikatnie zmiażdż ręką lub wałkiem ich unerwienia. Dzięki temu staną się
elastyczniejsze i łatwiej będzie je zawijać."

--
Trefniś

2. Data: 2017-05-13 09:30:57

Temat: Re: Gołąbki w liściach botwinki
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Trefniś <t...@m...com> wrote:

> przepis na gołąbki w liściach botwinki. Naprawdę pomysł mi się podoba :)

Oczywiście chodzi tu o burak liściowy - zwany też botwiną :-)
Owszem, pomysł ciekawy i pewnie go wykorzystam, bo botwinę uprawiam dopiero
drugi rok i nie zdążyłam zbyt wiele zastosowań wymyślić.
W tym roku chcę zakisić jej liście na zimę, podobno smaczne.
A generalnie to po prostu mi się bardzo podoba ta roślina - jest piękna.
Wielkość, pokrój i kolory niesamowite, zwłaszcza odmiana bordowa i zielona
z bordowymi żyłkami, żółto żyłkowana zielona tez śliczna. I bardzo odporne
są te buraki - na złe warunki atmosferyczne i wszelkie szkodniki.
Wytrzymują w gruncie tez długo, bo przynajmniej do grudnia. Moje pokonał
dopiero pierwszy naprawdę duży mróz.

3. Data: 2017-05-13 09:54:01

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .05.2017 o 09:30 Ikselka <i...@g...pl> pisze:

> [...]
> są te buraki - na złe warunki atmosferyczne i wszelkie szkodniki.
> Wytrzymują w gruncie tez długo, bo przynajmniej do grudnia. Moje pokonał

Botwina, botwinka - w artykule używają obu nazw zamiennie, pewnie
redaktorzy nie rozróżniają.

Musielibyście zobaczyć te gołąbki na zdjęciu - są prześliczne.
Dobry pomysł na zrobienie wrażenia na gościach - prosto, a naprawsę
spektakularnie.

Oczywiście liście są delikatne i nie należy ich poddawać obróbce cieplnej
przed zawijaniem.
Należy też zapomnieć o sosie pomidorowym (którego do gołąbków i tak nie
lubię), zepsułby cały efekt.

--
Trefniś

4. Data: 2017-05-13 11:55:37

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Trefniś <t...@m...com> wrote:

> Należy też zapomnieć o sosie pomidorowym (którego do gołąbków i tak nie
> lubię),

Witaj w (nielicznym) klubie. Myślałam, ze tylko ja nie znoszę tych mdłych
gołąbków, pozbawionych kapuścianego smaku przez dominujący smak pomidorów.
Też lubisz gołąbki podduszone na smalcu/oleju/maśle z cebulą i zrumienione
w zredukowanym sosie cebulowo-własnym?

> zepsułby cały efekt.

Zawsze psuje. Paskudztwo - w daniach gotowanych ciepłych.

5. Data: 2017-05-13 12:24:05

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 13.05.2017 o 09:54, Trefniś pisze:

> Musielibyście zobaczyć te gołąbki na zdjęciu - są prześliczne.

Możesz mieć niemal całkowitą pewność, że Twoje po zrobieniu nie będą
takie śliczne. To, co prezentują na zdjęciach w gazetach, to nie są
prawdziwe dania nadające się do spożycia.
Co nie zmienia faktu, że gołąbek w liściu botwiny dobry może być.

Ewa

6. Data: 2017-05-13 12:27:15

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .05.2017 o 11:55 Ikselka <i...@g...pl> pisze:

> [...]
> zrumienione
> w zredukowanym sosie cebulowo-własnym?

> Zawsze psuje. Paskudztwo - w daniach gotowanych ciepłych.

Powiem szczerze, jestem krytyczny wobec sosów pomidorowych z zasady.
Mają tendencję do zdominowania smakowo całej potrawy.
Zwłaszcza, że dodawane kompulsywnie, wszędzie i bezkrytycznie.
Ja rozumiem - pomidory zdrowe itd. ale nie lubię przesady.
Nie lubię, kiedy wszystko wokół smakuje pomidorem.

Animka podawała kiedyś link do produktów popularnych w Polsce, a
zabronionych w innych krajach:

http://finanse.wp.pl/gid,18504415,kat,1033691,page,5
,title,Jajka-niespodzianki-mydlo-mleko-10-popularnyc
h-w-Polsce-produktow-zakazanych-w-innych-krajach,gal
eria.html

Głęboko popieram Francuzów, którzy zakazali ketchupu w szkolnych
stołówkach!

Ale też nie przesadzam, niektóre "pomidorowe" potrawy uwielbiam, np. chili
con carne, pizze/focaccia.
Ale już spaghetti wolę mało pomidorowe, np. carbonara.

--
Trefniś

7. Data: 2017-05-13 12:29:08

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .05.2017 o 12:24 FEniks <x...@p...fm> pisze:

> [...]
> prawdziwe dania nadające się do spożycia.
> Co nie zmienia faktu, że gołąbek w liściu botwiny dobry może być.

Wszystkich masz za idiotów, czy tylko mnie?
:)

--
Trefniś

8. Data: 2017-05-13 12:40:46

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .05.2017 o 12:27 Trefniś <t...@m...com> pisze:

(...)
> Ale też nie przesadzam, niektóre "pomidorowe" potrawy uwielbiam, np.
> chili con carne, pizze/focaccia.

Głupio, sam jestem zwolennikiem polskich i tradycyjnych potraw, a
bezwiednie sięgnąłem daleko, zapominając o polskich samograjach w rodzaju
zupy pomidorowej.

> Ale już spaghetti wolę mało pomidorowe, np. carbonara.

Nawiasem, skoro o polskich potrawach, coś w rodzaju carbonary jadało się u
mnie od zawsze, a zapewne przeszło to z babci/prababci.

--
Trefniś

9. Data: 2017-05-13 15:11:47

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Trefniś <t...@m...com> wrote:

> Głęboko popieram Francuzów, którzy zakazali ketchupu w szkolnych
> stołówkach!

Zabronili, bo dzisiaj ketchupy najczęściej nie widziały się nigdy z
pomidorami, a czerwony kolor zawdzięczają toksycznej syntetycznej
koszenili.
Pomidory jako takie w prawdziwym keczupie czy innych przetworach
są bardzo zdrowe i antyrakowe (między innymi). Któż jednak dziś w tak
rozwiniętej produkcji i podaży szkodliwych tzw. dodatków do żywności i przy
powszechnym oraz beznormatywnym ich stosowaniu zapanuje nad tym, co jest
dostarczane do zbiorowego żywienia (stołówki, fastfudy)? - to i zabronili,
bo to najłatwiejsze i... najtańsze. Porządny pomidorowy keczup kosztuje.

Tym mocniej trzymam się własnych pomidorowych upraw - dzięki Bogu od ponad
30 lat.

> Ale też nie przesadzam, niektóre "pomidorowe" potrawy uwielbiam, np. chili
> con carne, pizze/focaccia.

J.w. - ja także leczo, fasolkę po bretońsku, zupę pomidorową.
Oczywiste, z własnych pomidorów.

> Ale już spaghetti wolę mało pomidorowe, np. carbonara.

Ja też.
Pomidory najchętniej świeże, a poza sezonem objadamy się pelati - do tego
bogactwa likopenu wkrojona cebulka (zimowa bomba witaminowa) plus chlebek z
masłem jako dodatek.
Mogę tak trzy razy dziennie.
Sto litrowych weków na zimę bywa za mało.

10. Data: 2017-05-13 15:12:56

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Trefniś <t...@m...com> wrote:

> Wszystkich masz za idiotów, czy tylko mnie?
> :)

Nie generalizuj - Ewa jest niewinna, ma za idiotów tylko większość. No ale
jej wolno :-)

Kasza jaglana - jakieś proste przepisy?
Papryczki jalape?o nadziewane kremem serowym
Nowa wersja programu dietetycznego Ananas2_57
Rzucałam dzisiaj mięchem
E.celebritii