RE: pomocy -aristata

From: a...@o...pl (Bogusław Radzimierski)
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: RE: pomocy -aristata
Date: 31 Mar 2001 18:45:32 +0200

From: o...@n...pl
[mailto:o...@n...pl]On Behalf Of
g...@p...onet.pl

widzę, że rośnie dosyć kapryśnie. W literaturze nie ma zbyt welu porad odn.
tego konkretnego gatunku. Wydaje mi się, że jest bardziej od innych sosen
wrażliwa na brak żelaza - co o tym sądzisz? Pozdrawiam, Barbara G.

Witam.
Aristata jest najbardziej ze wszystkich sosen wrazliwa na zanieczyszczenia
powietrza ze wzgledu na dlugowieczne igły.
Nie sadze zeby uszkodzil ja mroz gdyz jej wytrzymałosc to -45 stopni C.
Wszelkie proby sadzenia jej w Łodzi przy Uniwersyteckim Ogrodzie Botanicznym
kończyły sie kleska po 2-3 latach (proby były przez 15 lat i zadne drzewko
sie nie uchowało)
Moj Ogrod jest 26 km poza Łodzia i w tym rejonie aristaty rosna zdecydowanie
lepiej,zdjecie jej mozna obejrzec w Index Plantarum wydzielina na igłach
sprawiala wrazenie białych mszyc co bylo czesto powodem rozbawienia
"Dlaczego Ty nie opryskasz tak pieknego drzewa przed mszycami"
Sadze ze kwasne deszcze przyczyniły sie do jej straty.
Obecnie czynie proby z sosna Pinus balfouriana blisko spokrewniona z
aristata ale nie ma tych bialych wydzielin i odpukac rosnie bardzo ladnie.
Dwuletnie siewki aristaty sa rowniez w doskonalej kondycji rosna w
doniczkach (bez osmocote) i nie sa niczym przykrywane na okres zimowy ,czyli
swiadczy to o tym ze wytrzymalosc na warunki zimowe jest duza.
Co do wrazliwosci na brak zelaza nie wiem, nie czynilismy w tym kierunku
zadnych badan,ale nasuwa mi sie mysl czy nie zbyt bogata glebe jej
przygotowalem.Obecne proby to gleba jalowa i pelne slonce.
Pozdrawiam.
Boguslaw Radzimierski.

http://www.ogrod-botaniczny.pl
ICQ: 101 088 940