Re: Alkoholizm- tak to wygląda :(

From: "*szaaa*" <s...@t...wytnij.op.pl>
Newsgroups: pl.soc.uzaleznienia
Subject: Re: Alkoholizm- tak to wygląda :(
Date: Thu, 5 Jun 2003 18:09:50 +0200

Użytkownik "Leda" <l...@b...pl> napisał w wiadomości
news:bbkhbn$65t$1@news.onet.pl...
| Doradźcie mi coś proszę, bo nie wiem co powinnyśmy zrobić. Czy jest
jakieś
| prawo, dzięki któremu można zmusić człowieka do leczenia się?

Są różne szkoły walki z nałogiem ale podstawą wszystkich jest - chęć
samego pijącego do zaprzestania picia. Jest to możliwe tylko wtedy gdy on
sam zauważy, że picie utrudnia mu normalne funkcjonowanie i myślenie. Że
zaczęło stanowić dla niego problem.
Bardzo Wam współczuję, bo alkoholizm to choroba, która poraża nie tylko
pijącego ale także jego bliskich. Bywa, w pewnym momencie choroby, że to
właśnie najukochańsi bliscy są odbierani przez niego jako ludzie, których
trzeba unikać, bo to oni zabraniają mu pić.
A teraz konkrety:
1. Nie pomagać.
Przede wszystkim nie można takiego człowieka ochraniać przed ewentualnymi
kłopotami wynikającymi z faktu, że pije. Nie pomagając mu (niech sam
wezwie sobie lekarza) zmusza się go do samodziałania. Im częściej będzie
zostawiany sam sobie, tym szybciej zrozumie, że picie stanowi dla niego
problem. Nie należy mu ułatwiać, bo pomoc niczego go nie uczy.
2. Nie robić awantur.
Awantury i krzyki nic nie dają. Raczej rozmowa gdy już wytrzeźwieje.
Rozmowa o tym, co czujecie, jak Wam źle, jak Was boli to, że sam siebie
wykańcza. Że coraz mniej pieniędzy. Że nie daje się kochać, bo to, co robi
bardzo w Was uderza.
3. Być czujnym.
Alkohol to taki czarodziej. Potrafi zupełnie odmienić człowieka. Z
kochającego i dobrego tworzy kogoś kogo nie znacie, kogoś, kto oszukuje i
szachrai tylko po to, żebyście nie zorientowały się, że planuje wypić.
Życie takiego człowieka polega na ciągłym kombinowaniu co zrobić, żeby
wypić i żeby tego nikt nie zauważył.
Jednym słowem nie można mu wierzyć i traktować to, co mówi poważnie. On sam
siebie przestaje znać i kontrolować, jak więc można mu ufać ?
4. Towarzystwo i czas wolny.
Często zmiana środowiska, kolegów pomaga w zmianie myślenia. Oddanie się
jakiemuś hobby, pasji, czemuś, co się lubi robić.
5. Poradnie antyalkoholowe.
Jeśli chodzi o alkoholizm, to nie ma żadnej rejonizacji. Poradnie AA można
zmieniać i szukać takiej, która będzie odpowiednia. Lecz znów - to on sam z
siebie powinien podjąć leczenie. Można mu jedynie zasugerować, że są tam
ludzie podobni jemu, którzy jednak znają już lepiej ten problem i potrafią
udzielić fachowej pomocy. AA to programy dla anonimowych alkoholików.
Są także programy o nazwie AL ANON dla rodzin chorych na alkoholizm. Tam
można porozmawiać z ludźmi, którzy borykają się z podobnymi problemami jak
Wasz. Można nauczyć się wielu rzeczy i technik pomagających nie zwariować i
przestać się czuć odpowiedzialnym za osobę pijącą.

Na koniec uwaga ...
Można na drodze sądowej uzyskać decyzję o przymusowym leczeniu ale z tego,
co wiem, jest to mało skuteczne, bo nakazy z natury rzeczy są łamane. Można
zmusić pijącego do podjęcia leczenia w tzw. OLO - Ośrodkach Leczenia
Odwykowego np. w Charcicach czy Gnieźnie ale ...... takie leczenie sam
pijący może przerwać w każdej chwili. A zatem ???
Nie bez kozery nazywa się to chorobą. Alkoholizm pozbawia człowieka silnej
woli i panowania nad sobą. Jest jak czarodziejska różdżka, która robi z
człowiekiem co sama chce. Nazywa się uzależnieniem.
Osoba, która przestała pić musi resztę życia traktować alkohol jak coś, na
co ma alergię i unikać go jak alergicy pyłków i traw.
Alkoholizm to choroba duszy, nie ciała i od duszy trzeba zacząć terapię.
Jeśli się uda przestać pić, to należy szybko znaleźć coś zamiast..... ale
to już inna bajka.

*szaaa*