Re: Boiler czy wymiennik ?

Data: 2010-07-27 11:35:17
Temat: Re: Boiler czy wymiennik ?
Od: wolim <w...@i...pl>

On 27 Lip, 11:54, "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>
wrote:

> OK.
>
> Ale po co tak naprawdę podgrzewacz jeśli wymiennik będzie miał także
> grzałkę ?
> Przecież też będę mógł grzać wodę za pomocą prądu , a chyba taki
> wymiennik nie ma jakiś gigantycznych strat ciepła ?
> Będę mógł grzać wodę za pomoca prądu lub pieca ...

> Wiesz to będzie w kotłowni , więc wiszący nad sufitem poziomo zbiornik
> nie bedzie zbytnio mi przeszkadzał ;)
>
> Czyli co uważasz że wymiennik z grzałką (boiler) to nie jest dobre
> rozwiązanie ?
> [...]

Przepływowy podgrzewacz, jak sama nazwa wskazuje, podgrzewa wodę na
bieżąco, znaczy się działa tak jak tradycyjny junkers. Odkręcasz wodę
- włącza się grzałka (mocna grzałka, a właściwie zespół grzałek) i
grzeje wodę. Zakręcasz, grzałka się wyłącza i podgrzewacz nie pobiera
prądu. Efekt jest taki, że możesz cały dzień lać wodę i masz non stop
gorącą, dodatkowo podgrzewacz nie pracuje, kiedy nie potrzebujesz
ciepłej wody.

Bojler lub zasobnik (nawet taki wyposażony w grzałkę elektryczną),
potrzebuje, jak sam gdzieś napisałeś, 3 godziny, żeby nagrzać wodę do
55 stopni. Co z tego wynika? Otóż, wykąpiesz się Ty, wykąpie się Twoja
małżonka, a dziecko będzie musiało poczekać, aż bojler (zasobnik)
nagrzeje się znowu przynajmniej do jakiejś znośnej temperatury. Bojler
nie jest w stanie dogrzać się szybko, bo grzałeczka 1,5 kW jest ma moc
podobną do tej z czajnika elektrycznego z tym, że ma do zagrzania nie
półtora, ale 100 litrów wody. I teraz druga sprawa - załóżmy, że
będziesz miał te dwie taryfy. Kiedy będziesz grzał wodę na wieczorne
kąpanie? Na poranne wiadomo - nad ranem się włączy, żeby dogrzać na
rano, ale wieczorem? Włączysz między 13:00, a 15:00? Pewnie dogrzeje
wodę i będzie przez jakiś czas trzymał ciepło, ale szału wieczorem nie
będzie, bo przecież rano wypuściłeś całą ciepłą, więc przez te 2
godziny w południe baniak nie zdąży się nagrzać (pisałeś o trzech
godzinach). Czy i tak bojler będzie pracował przynajmniej godzinę w
ciągu dnia w pierwszej taryfie. W/g mnie taki bojler powinien pracować
24 godziny na dobę, bo energia potrzebna do podtrzymania ciepłej wody
będzie znikoma, a komfort się zwiększa.

Taka jest różnica pomiędzy przepływowym podgrzewaczem, a bojlerem.

Jeśli zaś chodzi o to, czy można jeden, czy muszą być 2 podgrzewacze -
jak gdzieś pisał Plumpi. Wg mnie jeden większy (15kW albo można się
szarpnąć na 21kW) spokojnie wystarczy. Ja miałem w 80-metrowym
mieszkaniu 12kW i nie było z nim specjalnych kłopotów. Można było
spokojnie brać prysznic i jednocześnie w kuchni oddalonej (w linii
rur) od kilkanaście metrów myć naczynia. Z tego, co wiem nie planujesz
budowy dużego domu, więc spokojnie sytuacja powinna być taka sama.
Niestety, za przydział mocy płaci się w energetyce - nie pamiętam ile,
ale kilkadziesiąt do stukilkudziesięciu złotych za kW - oczywiście
jest to opłata jednorazowa.

I dodatkowo, wg mnie, tańszy w eksploatacji jest przepływowy
podgrzewacz od zasobnika (w lecie) czy bojlera.

Pozdrawiam,
MW