Cydr wlasnej roboty

31. Data: 2015-02-01 13:42:23

Temat: Re: Cydr wlasnej roboty
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

rageofhonor pisze:

> Tu próbowałem już każdą możliwość przewidzieć bo to wydaje mi się
> trochę dziwne że fermentacja nie startuje. Najbardziej prawdopodobne
> wydawało mi się że drożdże byłe przedatowane a tamto to na końcu.

Wszyscy się jęli roztrząsać "każdą możliwość", zamiast do rzeczy
podejść wprost. Niezrozumiały jest upór w trwaniu przy drożdżach
"winiarskich". Co to, jabola chcemy robić?! Każde wino zaczyna
się od roztworu, w którym cukru jest najmniej tyle, co w zacierze
grunwaldzkim. Czyli dużo. Sok jabłkowy niesłodzony, ma go
zdecydowanie mniej. Coś jak brzeczka jęczmienna może. Stąd porównanie
cydru do piwa. Porównywalne są też temperatury -- wino ma początku
bulgoce w wysokiej, i w ogóle robi to miesiącami, choć pod koniec
to już bardziej niemrawo. Piwo i cydr potrzebuje chłodku i czasu
niezbyt długiego. W tym krótkim czasie cydr ma dofermentować do
końca, a drożdże mają paść z głodu, a nie odwalić kitę z przepicia.
Rozpasane i sybaryckie drożdże z winogron mogą sobie nie radzić
w takich warunkach.

Drożdże winiarskie w torebkach, to w ogóle jest produkt zastępczy,
normalnie nikomu do niczego nie potrzebny. Przy produkcji wina nikt
drożdży do kadzi nie dodaje, bo są one już na winogronach. Dopiero
gdy się robi "wino" z jakichś innych owoców, to coś by wypadało
zaszszepić, najlepiej z tego krzewu, co się chce zrobić jego podróbę.
O ile drożdże w młodym winie, to wciąż są organizmy żyjące dziko na
swobodzie, to te piekarskie (gorzelniane) i piwne (cydrowe) od wieków
żyją już tylko w hodowli u ludzi. Zadziałało z piekarskimi? No to
świetnie! Im na pewno bliżej do tych, co do piwa i cydru, niż tym
dzikusom winnym. Albo szukać gdzieś dalej tych od piwa.

Jarek

--
Jest więc ten i tamten patos
Porzuciłeś znowu miasto

32. Data: 2015-02-01 13:50:43

Od: "Tomasz" <t...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Nastawiłem matkę drożdżową dokładnie zgodnie z przepisem z nie
przeterminowanych drożdży winnych "Burgund". Słoiczek umiescilem w miejscu
ktore nigdy nie przekracza 25 st.
Po dwoch dniach nic nie ruszyło, tak jakbym tam zasypał piasek a nie drożdże
winne.
Jestem pewien że po kilku dniach pojawi sie tam jak zwykle pleśń.
Takie właśnie drożdże kupuję w sklepach ze zdrową żywnością w Gdyni.
Kto mi zagwarantuje że te z internetu będą lepsze?

--
Tomasz

Użytkownik "Tomasz" <t...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
> godzinach mleko jest zakwaszone). Sadzilem ze dla drozdzy winnych
> temperatura w tym miejscu tez bedzie idealna.
> Teraz sprobuje w miejscu zimniejszym, moze drozdze sa bardziej wrazliwe od
> bakterii kwasu mlekowego.
> A jesli chodzi o drozdze winne w supermarketach to u nas w Gdyni mowia
> tak: jesienia w sezonie to mielismy takie stoisko winiarskie ale to juz
> dawno zostalo zlikwidowane. Mysle ze az do jesieni w zadnym supermarkecie
> nie dostane drozdzy.
> Jak mi nic nie wyjdzie z ta nizsza temperatura to pozostaje mi tylko
ogia/drozdze-winiarskie-i-pozywki/drozdze-do-cydru-w
ytrawnego-5-g

33. Data: 2015-02-01 14:16:40

Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2015-02-01 12:55, obywatel Jarosław Sokołowski uprzejmie donosi:

> Mnie by nawet przez myśl nie przeszło, by mięso z wieprza po zmieleniu
> użyć do smażenia! Dadzą gdzieś, to zjem, ale żeby tak samemu? Jeszcze
> z tymi bułeczkami moczonymi może? Był tu kiedyś wątek dość obfity, cały
> o tym, jak w różnych miejscach na świecie mięso mielą i potem je smażą.
> Przez tyle przykładów śmy przelecieli, że całość po zebraniu za monografię
> robić może. Statystycznie rzecz ujmując, tam o świni mało co było.

Właśnie. A najlepsze dla mnie z tego świata mieleńców są mielone
arabskie. Gdzie jak wiadomo świnia nie jest poważana.

ciele ozorem miele

34. Data: 2015-02-01 16:00:34

Od: "ZZZ" <n...@n...spam.com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Takie właśnie drożdże kupuję w sklepach ze zdrową żywnością w Gdyni.
> Kto mi zagwarantuje że te z internetu będą lepsze?

Nikt Ci nic nie zagwarantuje (chyba już czas się tego nauczyć) poza śmiercią
:)
Wskazałem Ci miejsca, gdzie kupisz drożdże Biowinu (chyba macie w
Trójmieście OBI),
wskazałem jaką odmianę użyć, ktoś dopisał, że "bayanusy są nieśmiertelne"
a Ty i tak wybierasz swoje - masz prawo, ale dlaczego ktoś tu ma Ci coś
gwarantować.
Mnie na przykład nie przyszło by do głowy kupować drożdży winnych w sklepie
"ze zdrową żywnością".
Ale jak pytałeś o rady to albo z nich skorzystaj albo jeśli je pomijasz to
nie
pytaj znowu co robić.

ZZ

35. Data: 2015-02-01 16:02:00

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Qrczak pisze:

> Właśnie. A najlepsze dla mnie z tego świata mieleńców są mielone
> arabskie. Gdzie jak wiadomo świnia nie jest poważana.

U nas w domu słowo to przybrało formę "mielońce". Tak mi lepiej
brzmi, jest zresztą dość często w użyciu, więc się przyzwyczaiłem.

Mam wrażenie, że obyczaj mielenia wieprza jest stosunkowo nowy,
a pełnia rozkwitu tej świeckiej tradycji nastąpiła za czasów PRL.
Wtedy panświnizm sięgnął wielu dziedzin życia. Samo mielenie też
nie takie stare, wcześniej zażywano mięs siekanych, na przykład
do gołąbków, ale i na kotlet siekany. Maszynka do mięsa, produkt
wielkoprzemysłowy -- ta dopiero gdzieś z końcem XIX wieku stała
się dostępna gospodymiom domowym.

Jarek

--
No, bo jeśli w kółko miele,
ma w tym chyba jakieś cele.

36. Data: 2015-02-01 16:03:15

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Tomasz napisał:

> Nastawiłem matkę drożdżową dokładnie zgodnie z przepisem
> z nie przeterminowanych drożdży winnych "Burgund".

Ja bym do tego podał karasie -- ostro, z góry. To trudna ryba...
oścista... Można się nią udławić na uroczystym przyjęciu przy
wielu ludziach obcych. Wtedy ten cydr będzie jak znalazł do
popicia.

Jarek

--
Jest to ryba z pozoru skromna, ale w gruncie, w samej istocie
swojej niesłychanie, wprost nieprawdopodobnie arystokratyczna.

37. Data: 2015-02-01 16:06:44

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

ZZZ piszzze:

> Nikt Ci nic nie zagwarantuje (chyba już czas się tego nauczyć)
> poza śmiercią :)

0926

Jarek

--
Stadion "Legii" wycelował jupitery w obce statki
Tezkej Pokondr, wypuśćcie Krakena z klatki

38. Data: 2015-02-01 17:01:19

Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2015-02-01 16:02, obywatel Jarosław Sokołowski uprzejmie donosi:

> U nas w domu słowo to przybrało formę "mielońce". Tak mi lepiej
> brzmi, jest zresztą dość często w użyciu, więc się przyzwyczaiłem.

Też. Ale lubię urozmaicać nie tylko menu. Ozór również.

> [...]
> do gołąbków, ale i na kotlet siekany. Maszynka do mięsa, produkt
> wielkoprzemysłowy -- ta dopiero gdzieś z końcem XIX wieku stała

Nawet ten ordynarny ham-ski-burger jest wołowy.
Ale w sumie... po przemyśleniu... każdemu taki zmielony, na jaki sobie
zasłużył. Mieszkańcy qrnika na przykład lubią z indyka.

Kobieta została stworzona po to, by umilać życie mężczyźnie, a nie -
żeby cały dzień pracować, wieczorem zaś gotować mu mrożonki.

39. Data: 2015-02-01 19:32:26

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 01 Feb 2015 11:54:13 +0100, Qrczak napisał(a):

> Dnia 2015-01-31 23:48, obywatel XL uprzejmie donosi:

> Akułat bałdzo. Mielony najlepszy jest z wołu.

Nie. Z wieprzowego karczku.

> Polimeryzowałabym. Wcierasz w poliki krem do stóp?

Nie - mam jeden do wszystkiego od lat i super się sprawdza. Najbardziej
popularny krem na "n".

40. Data: 2015-02-01 19:33:35

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 1 Feb 2015 13:50:43 +0100, Tomasz napisał(a):

> Słoiczek umiescilem w miejscu

Jakim konkretnie?

> ktore nigdy nie przekracza 25 st.

Za zimno.