Czy mozna zrobic nalewke z poziomek?

11. Data: 2005-06-10 18:52:12

Temat: Re: Czy mozna zrobic nalewke z poziomek?
Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 09 Jun 2005 20:23:12 -0700, Magdalena Bassett
<m...@o...net> wrote:

>Czy mozna zrobic nalewke z poziomek?
>Obrodzily mi bardzo w tym roku i zastanawiam sie, czy i jak mozna zrobic
>nalewke z poziomek. Czy ktos moze rzucic pomyslem?
>
>pozdrawiam poziomkowo
>Magdalena Bassett

Mozna, ale trzeba strasznie duzo bardzo aromatycznych poziomek.
Przywiozlam z Wloch takie cos, ale jakies takie slabo
poziomkowe...wiec dorzucoilam malin, teraz smakuje bardzo
ciekawie, bo tak jakby aromat poziomek "doszedl"

Pierz, co ciagle probuje swoje crema di limoncello , czy aby na
p[ewno dobre :PPPP
K.T. - starannie opakowana

12. Data: 2005-06-10 20:34:20

Od: "Art(Gruby)" <a...@p...net> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 10 Jun 2005 11:03:40 -0700, Magdalena Bassett
<m...@o...net> wrote:

> [...]
>
>Rowniez znalazlam miejsce, gdzie rosna dzikie poziomki, ktore jeszcze
>nie dojrzaly, ale gdy dojrzeja, nazbieram i zrobie trzecia nalewke.
>Bedzie zabawa z probowaniem. Rowniez nastawilam konfitury starego
>kawalera, narazie jest tam warstwa truskawek, zaraz pojda tam poziomki,
>a niedlugo czeresnie. Znajomi Amerykanie co roku dopytuja o butelke
>"old bachelor's liquor". Nie ma u nas spirytusu, wiec uzywam 55% wodke,
>ale i tak jest dosc dobra, moze nie tak mocna, jak powinna byc, ale coz
>- w kraju slepcow jednooki jest krolem :)

robilem nalewke z truskawek - po szesciu tygodniak miala smak mydlano
gorzki...to samo z malin...metoda krotka - 1-2 dniowa daje IMO
najlepsze rezultaty...
zamiast spirytu zastosuj Everclear 70%... jak nie ma u Ciebie to w
Kanadzie pewnie maja....
;-)))

13. Data: 2005-06-10 20:56:32

Od: t...@g...pl (Kot) szukaj wiadomości tego autora

Art(Gruby) wrote:

> [...]
>najlepsze rezultaty...
>zamiast spirytu zastosuj Everclear 70%... jak nie ma u Ciebie to w

Moj Tata robi jeszcze inaczej: zasypuje owoce cukrem, zostawia na
dwa-trzy dni, podgrzewa, zeby lepiej sok odchodzil, odcedza i miesza z
ankoholem. Nie wiem, czy to chociaz troche ortodoksyjnie, ale napewno
smacznie i aromatycznie ;)

Kot, co juz we wrzesniu bedzie degustowal (podobno odstawiono dla mnie
pare flaszeczek, mrrrr)

14. Data: 2005-06-10 21:08:33

Od: "JerzyN" <007_usuń_to@megapolis.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kot" <t...@g...pl>
> [...]
> dwa-trzy dni, podgrzewa, zeby lepiej sok odchodzil, odcedza i miesza z
> ankoholem. Nie wiem, czy to chociaz troche ortodoksyjnie, ale napewno

Na poziomki jest to sposób najlepszy z mozliwych. Zachowuje aromat i
kolor odpowiedni.
pozdr. Jerzy

15. Data: 2005-06-11 15:36:09

Od: Magdalena Bassett <m...@o...net> szukaj wiadomości tego autora

Art(Gruby) wrote:

> [...]
> najlepsze rezultaty...
> zamiast spirytu zastosuj Everclear 70%... jak nie ma u Ciebie to w

Moim zdaniem Everclear ma apteczny smak. Ja uzywam wodki, ktora ma 110
proof (najwyzszy procent. ktory moglam znalezc poza Everclear). Jezeli
kiedys przestanie padac deszcz, to nazbieram tych poziomek i sprobuje
krotka metode najpierw.

Magdalena Bassett

16. Data: 2005-06-11 20:51:20

Od: "Slawek SWP" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W: news:11ai1t2ghcf5hf7@corp.supernews.com
Od: Magdalena Bassett <m...@o...net>
Bylo:
> Czy mozna zrobic nalewke z poziomek?
> Obrodzily mi bardzo w tym roku i zastanawiam sie, czy i jak mozna
> zrobic nalewke z poziomek. Czy ktos moze rzucic pomyslem?

"Nalewki" Elzbieta Adamska (ISBN 83-89667-03-7)

*Nalewka poziomkowa 1*
1kg poziomek (lesnych)
1l wódki
1/2kg cukru
1 szklanka wody
1 lyzeczka kwasku cytrynowego
Owoce zalac wódka i odstawic w _sloneczne_ ;-) miejsce na kilka godzin nie
dluzej niz dobe.
Przefiltrowac przez plótno lniane, owoce odcisnac i wlac do goracego syropu
zrobionego z wody i cukru ;-)
Dosypac kwasek, jak naszybciej schlodzic, rozlac do butelek, przechowywac w
ciemnym miejscu.

*Nalewka poziomkowa 2*
1kg poziomek
1/2l wódki
1/2l spirytusu
1/2 kg cukru
Przygotowac karmel z cukru, zastygniety polamac i zmielic na puder.
Do sloja wlozyc umyte i osuszone poziomki, wsypac cukier karmelowy, wlac
wódke i spirytus.
Szczelnie zamknac i odstawic na 2 miesiace w sloneczne miejsce.
Poruszac slojem... (nie napisali jak czesto :D )
Przefiltrowac, rozlac do butelek, przechowywac w ciemnym i chlodnym miejscu

Spirytus chyba zapobiega gorzknieniu nalewki...
A moze z zalozenia ma byc gorzka?
Czy ma ktos doswiadczenie w tym wzgledzie?

Wlasnie nastawilem nalewke truskawkowa
2kg truskawek (troche zjadlem), 1/2l spirytusu, 1/2l zytniej, troche skorki
z cytryny, 4 gozdziki, jutro syrop z 1/2kg cukru i szklanki wody. Po
odszumowaniu wleje do goracego odsaczona nalewke. W przepisie stoi, ze
potrzeba jeszcze 1 lyzeczke kwasku cytrynowego ale ja wcisne soku z cytryny.

--
Slawek SWP - Przy odpowiedzi na priv usun 2 nadwyzki
Zajrzyj tu: http://www.lysiak.chrzanik.com/index.php

17. Data: 2005-06-12 13:35:25

Od: "Slavek" <s...@s...ca> szukaj wiadomości tego autora

"Magdalena Bassett" <m...@o...net> wrote in message
> Czy mozna zrobic nalewke z poziomek?

Wódka poziomkowa
Wsyp cztery garnce dojrzalych poziomek do poliwanego garnka, przesyp je
funtem cukru tluczonego, obwiaz pecherzem, postaw w spizarni na dwadziescia
cztery godzin; potem wlej wody zródlanej dwa garnce, wymieszaj zwolna, gdyby
nie porozcierac jagód, postaw na cztery godziny, poczem zlej do worka
flanelowego razem z jagodami i zcedz do jakiego naczynia. Do wody
poziomkowej, wsyp cukru szesc funtów, gotuj powoli w radlu na czystym ogniu,
zbieraj szumowiny starannie, osobliwie kiedy sie zaczyna gotowac; po
odszumowaniu odstaw od ognia, wlóz pól luta cynamonu, niech zupelnie
ostygnie, potem wlej dwa garnce spirytusu, powoli mieszajac, i przecedz
przez bibule do butelek. Im sie wolniej cedzi, tem wodka bedzie czystsza.

18. Data: 2005-06-12 17:16:02

Od: Magdalena Bassett <m...@o...net> szukaj wiadomości tego autora

Slavek wrote:
> [...]
> ostygnie, potem wlej dwa garnce spirytusu, powoli mieszajac, i przecedz
> przez bibule do butelek. Im sie wolniej cedzi, tem wodka bedzie czystsza.

Swietne, skad ten przepis? Z tego co pamietam, garniec to pol litra, czy
tak?Natomiast z tym pecherzem to bedzie klopot:))))
Magdalena Bassett

19. Data: 2005-06-13 10:55:29

Od: "Ireneusz P. Zablocki" <i...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

BasiaBjk schrieb:

> Chodzi o połączenie aromatów, ale jeśli komuś to przeszkadza, spokojnie
> można dać dobrej, bezwonnej wódki.

Moim nieskromnym zdaniem byloby to nieudane polaczenie. Troche mi to
przypomina niemieckie "rumtopfy". Bylby to taki kulinarny mezalians.
Stare dobre malzenstwo, to np. rum i wisnia. Rum, w naszych
szerokosciach, kojarzy mi sie najczesciej z zima a poziomka jest taka
letnia. Rumem mozna co najwyzej zaokraglic smak. Ale na zgode cos Ci
opowiem: otoz mam takiego kolege, ktory co rusz wyskakuje z nowa idea.
Kiedys rozwiodl sie na temat: "Zeglarstwo jest sarmackie". Jako
zaczytany w pamietnikach i pasjonujacy ogrodnik, naturalnie w zyciu z
takim pomysem zgodzic sie nie moglem. Sarmate wolami by na statek nie
wciagneli. Owszem imc Pasek barka do Gdanska ze zbozem plywal ale dla
pieniedzy to on wszystko by zrobil. (Na ten przyklad: wziol i ozenil sie
z jakas stara pudernica, wdowa z hektarami, mimo, iz byl po slowie z
mloda niezuzyta panna)... ale gdzie to ja bylem? Aha! Miedzy bajki takie
gadanie o zaglowkach wlozyc. Ogrodnictwo jest sarmackie! Robienie
nalewek jest sarmackie! A nie jakies lodki czy ine lajby. Ale kiedys
wracajac z inspekcji "moich" dereni nad kanalem, zajechalem do
supersamu. A tam promocja: duzy sloj i dwie butelki rumu. Nad tym
kanalem napatrzylem sie na derenie i na plywajace barki ... i tak mi
zaiskrzylo. I zrobilem tak dereniowke dla kapitanow slodkich wod. Owoce
derenia zalalem rumem wymieszanym ze spirytusem. Kolor ma wspanialy ale
pachnie jeszcze, mimo rumu, surowizna. Slowem, ja tez uzywam rumu.

> Zresztą nie upieram się, piłam poziomkówkę z tego przepisu i byla dobra,
> sama nie robiłam, bo szkoda by mi bylo marnować lesne poziomki w ten
> sposób :)

Od kilku dni mam znowu swieze poziomki. Ale zima i wczesna wiosna
jedlismy mrozone. Mam tego tyle, ze ciagle je zbieram i zamrazam malymi
porcjami. Moje nie ustepuja lesnym. Pewnie dlatego, ze rosna w lesnej
sciolce. Jagody mam praktycznie pod nosem. Rosna w przekompostowanym
igliwiu. Lesnych jeszcze malin nie mam. Ledwie przerabiam te ogrodowe.
Ale na pomoc mam juz takie ustrojstwo do foliowania i nosze sie z
zamiarem kupienia sokownika.

Irek

20. Data: 2005-06-13 12:19:03

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>igliwiu. Lesnych jeszcze malin nie mam. Ledwie przerabiam te ogrodowe.
>Ale na pomoc mam juz takie ustrojstwo do foliowania i nosze sie z

Ach....chcialabym miec za duzo owocow... a jakos mi sie jeszcze
nigdy nigdzie nie zdarzylo...maliny stoja na czele, wiec jak
czytam, ze ktos nie nadaza jesc to az mnie skreca i mietle chce
odpalac :))))

Pierz, bez malinowego chrusniaka tu
K.T. - starannie opakowana

chleb domowy