Czy robić, a jeśli tak , to jaką, rozgrzewkę przed bieganiem?

1. Data: 2006-03-15 21:59:22

Temat: Czy robić, a jeśli tak , to jaką, rozgrzewkę przed bieganiem?
Od: u...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

Witam

Chciałem zacząć biegać, lecz nie wiem w jakis spodób sie
rozgrzewać przed bieganiem i na co uważać?? Przez cała zimę nic
nie trenowałem wiec raczej jestem "zastany". Myśle o takim 30 - 45
min joggingu, a nie o biegach na czas:)

Pozdrawiam
Krzysztof

2. Data: 2006-03-15 22:32:51

Od: "Zalek" <z...@y...co.uk> szukaj wiadomości tego autora

<u...@o...pl> wrote in message
ps.com...
[...]

he he, normalnie to bym zasugerowal rozgrzewke z 30 minut, a pozniej
rozciaganie i mozna zaczac biegac, czy tez joggowac. No ale jesli sam
jogging ma trwac 30-45 minut, to pewnie jakies ogolno rozruchowe cwiczenia,
pozniej 10 minut joggingu i porozciagac chociaz miesnie nog, i wtedy mozna
zrobic sesje 30-45 minut.
Ale to tak raczej z wlasnego doswiadczenia, niz naukowej wiedzy

pzdr
slawek cyprian

3. Data: 2006-03-15 22:50:23

Temat: Re: Czy robic, a jesli tak , to jaka, rozgrzewke przed bieganiem?
Od: u...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

Pytam o rozgrzewke poniewaz w zeszlym roku biegalem bez rozgrzewki,
lecz po kilku miesiacach takich biegów zaczely bolec mnie kolana,
wiec glównie chodzi mi o to aby nic sobie nie uszkodzic. Czy moze
taki lekki jogging jest sam dla siebie rozgrzewka?

4. Data: 2006-03-16 07:53:45

Od: k...@g...com szukaj wiadomości tego autora

u...@o...pl napisał(a):
> [...]
> wiec glównie chodzi mi o to aby nic sobie nie uszkodzic. Czy moze
> taki lekki jogging jest sam dla siebie rozgrzewka?
Tak uważam, że lekki jogging jest sam w sobie rozgrzewką. Przed nim
poświęciłbym ewetnualnie 5 minut na ćwiczenia typu rozluźnienie
stawów skokowych, obracanie kolanami i biodrami, trochę wymachów
rękami w skłonie itp. Takie znane z lekcji WF :-)Rozciąganie owszem,
ale PO wysiłku. Jeśli ktoś ma inne zdanie to chętnie podyskutuję.
Ból kolan to niestety się zdarza. Być może unikniesz tego dzięki
rozciąganiu. Z pewnością pomocne będzie również bieganie po
miękkim podłożu zamiast betonu.

5. Data: 2006-03-16 10:39:46

Od: "Zalek" <z...@y...co.uk> szukaj wiadomości tego autora

<k...@g...com> wrote in message
ps.com...
u...@o...pl napisał(a):

> rękami w skłonie itp. Takie znane z lekcji WF :-)Rozciąganie owszem,
> ale PO wysiłku. Jeśli ktoś ma inne zdanie to chętnie podyskutuję.

Owszem, rozciaganie po wysilku fizycznym jest istotnym elementem i tego
rowniez nie nalezy zaniedbywac.
Jednak jestem zaskoczony slyszac, ze ktos sugeruje (bo rozumiem ze to miales
na mysli), ze przed wlasciwym wysilkiem nie nalezy/nie powinno/nie trzeba*
sie rozciagac.
Obracam sie w srodowisku osob b. aktywnych. Sa tu rowniez osoby ktore
'notorycznie' biegaja w maratonah. I nigdy nie zdarzylo mi sie widziec
osoby, ktora serio traktowala swoj wysilek (jak i swoje zdrowie), by do
rozgrzewki przed wlasciwym wysilkiem nie wlaczyla rozciagania. Fakt, czas i
energia poswiecone rozciaganiu roznia sie w zaleznosci od uprawianego sportu
Sam osobiscie gram bardzo duzo w squasha i rozciaganie jest bardzo istotnym
punktem warm-up.

Jakkolwiek, by byc sprawiedliwym, nalezy wspomniec, ze co raz czesciej mozna
uslyszec, ze rozciaganie "przed" nie ma zadnego wplywu na injury prevention
i tak na dobra sprawe nie ma zadnego pozytywnego wplywu (ba, moze miec nawet
negatywny wply). Niektorzy sugeruja by, zamiast rozciagania, skupic sie
raczej na cwieczeniach celujacych w dana grupe miesni jako czesc rozgrzewki
zastepujacej rozciaganie.
Z drugiej strony, mozna rowniez uslyszec glosy, ze rozciaganie "po" jest
rownie malo efektywne i jego wplyw na sorenes po cwiczeniu jest marginalny.
Pytanie tylko, skad tyle zamieszania. Wiekszosc "uczciwych" glosow zaznacza,
ze badan efektow rozciagania nie ma zbyt wiele i ogolna liczba dostepnych
danych wlasciwie jedynie "mocno sugeruje" ze jest tak a nie inaczej.

Z tego wszystkiego nalezy jednak pamietac o najwazniejszej zasadzie, co do
ktorej zdaje sie nie ma zadnej watpliwosci:
rozgrzewka jest absolutnie istotna i zmniejsza ryzyko urazow. Rozciaganie
natychmiast po rozgrzewce nie zmniejsza ryzyka urazow (wiec jako takie
rzeczywiscie moze nie miec znaczenia dla joggingu), ale zwieksza range of
motion. Dla kogos, kto rzuca sie po korcie do squasha za glupia czarna
pileczka, jest to cholernie istotny element.
Z drugiej strony, sadze ze wiekszosc z nas raczej odczuje pozytywnie owo
zwiekszenie range of motion, niz negatywnie.

Zaznaczam, ze sam nie jestem zadnym naukowcem i jestem w tej dziedzinie
skazany na to, co inni wynajda. Chetnie wiec uslysze opinie innych.

*wlasciwe zaznaczyc koleczkiem ;)

pzdr
slawek cyprian

6. Data: 2006-03-16 14:21:28

Od: k...@g...com szukaj wiadomości tego autora

> [...]
negatywny wply). Niektorzy sugeruja by, zamiast rozciagania, skupic sie

raczej na cwieczeniach celujacych w dana grupe miesni jako czesc

Dokladnie to mam na mysli.

> [...]
rzeczywiscie moze nie miec znaczenia dla joggingu), ale zwieksza range

I dlatego wlasnie po. Pamietajmy, ze brak brak kompensacji wysilku
rozciaganiem moze spowodowac zmniejszenie "range of motion", w
konsekwencji "inflexibilities" i dalej "injuries" :-)

Oczywiscie mozna sie rozciagac przed i po tylko, ze nie kazdemu
sie chce.

pzdr
kradam

Oczywiscie mozna sie rozciagac przed i po tylko komu s

oko - co to może być?
szumienie/piszczenie w uchu - pytanie do lekarzy
dermatologiczne
[URLOP] Aktywny wypoczynek na Kaszubach
Pokrzywka