Re: Do praktykow chleba zytniego - co i jak robic..?Przepraszam

From: "Wioletta Piekutowska" <u...@g...pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Do praktykow chleba zytniego - co i jak robic..?Przepraszam
Date: Sun, 29 Aug 2004 11:46:36 +0000 (UTC)

eM eL <b...@g...pl> napisał(a):

> Pytanie do praktykow: Jesli ktos piekl chleb zytni w domowym piekarniku i
> moze sie podzielic przepisem i metoda pracy to bede wdzeczny. Prosze o
> dokladny przepis, z ilosciami i dokladnymi okresleniami skladnikow oraz
krok-
> po-kroku co i jak robic. Przepis moze byc na "razowiec" albo na taki
> polski "zwykly" chleb ktory za komuny kosztowal 4 zlote :-)))
>
> Ostatnio zdobylem troche zytniej maki (ciezko ja dostac w USA...) i
zaczalem
> eksperymenty ale zaden z wyguglanych/ksiazkowych przpisow nie przyniosl
> [...]
Przepraszam za nieobycie i pomylke z drozdzami - ma byc 3dkg, czyli 1/3
paczki 10-dekowej. Teraz wklejam przepis:
Witaj,
oto moj spraktykowany przepis na chleb staropolski:
1.Zakwas robi sie na 3-4 dni przed planowanym pieczeniem, 4 czubate lyzki
maki typ 720 wsypac do sloika i zalac 2 szklankami letniej, przegotowanej
wody. Odstawic na 3-4 dni do szafki, temp.pokojowa.
2. Rozczyn: przesiac do miski 1 kg maki - pol na pol razowa typ 720 i typ
2000, wlac ZAKWAS, dolac ok.1 l cieplej wody, wymieszac drewniana lyzka.
Ciasto powinno byc dosc geste. Przykryc sciereczka, odstawic na noc, czyli
tak na 12 godz.
3. Rano dosypac 0.5 kg maki - ja daje typ 720 - okolo 2 lyzek soli
niejodowanej, 3 dkg swiezych, jasnych drozdzy, ktore nalezy rozkruszyc z
maka, 2 lyzki ugotowanych wczesniej i ugniecionych ziemniakow. Ciasto
wymieszac dokladnie reka, lyzka moczona w wodzie ogarnac miske i palce,
wygladzic powierzchnie ciasta, przykryc, pozostawic do wyrosniecia,
oczywiscie w cieplym pomieszczeniu.
Nasmarowac maslem roslinnym 2 waskie blaszki tzw. keksowki, nalozyc
wyrosniete ciasto, wyrownac lyzka maczana w wodzie, ponownie odstawic do
wyrosniecia.
Kiedy wyrosnie wstawic do nagrzanego do 200 st. piekarnika. Piec 1 godz. Po
wyjeciu z piekarnika i z blaszek posmarowac skorke maslem roslinnym, przykryc
papierowym recznikiem i sciereczka ( aby skorka zmiekla).
UWAGI
maka 720 to maka zytnia mocniej zmielona, natomist typ 2000 jest grubiej
zmielony. Uwazam. ze mozna piec z jednego typu, wazne sa drozdze, po ktore
chodze do piekarni, bo tam sa takie swiezutkie, ze az maja perlowa barwe.
Sloika po zakwasie nie myje tylko zakrecam lekko i wstawiam do lodowki,
nastepny zakwas szybciej sie zrobi. Maki, ktorych uzywam pochodza z Podlasie,
tak jak i ja. Acha, jeszcze cos , najlepiej piec chleb w blaszkach czarnych,
poniewaz te metaliczne srebrne odbijaja cieplo i chleb dluzej sie piecze.
Smacznego
U.