Strona główna Grupy pl.rec.ogrody Dobra brzoza Re: Dobra brzoza - prośba :)

Grupy

Szukaj w grupach

 

Re: Dobra brzoza - prośba :)

« poprzedni post następny post »
Data: 2003-01-05 04:25:06
Temat: Re: Dobra brzoza - prośba :)
Od: b...@o...pl
Pokaż wszystkie nagłówki

> kiedyś sobie pospisywałem moje luźne notatki
> i sporo się tych opisów uzbierało
> ale żem człek oporny na hatemele to frontypajdze i inne- to cuda te
> wprowadziły mnie w dużą depresję
>
> a może ktoś pomoże mi umieścić moje notatki w necie na jakiejś stronce
> do tej pory opracowałem :    Alnus - Olcha. Acer - Klon.  Abies - Jodła.
> Betula - Brzoza. Berberis -  Berberys. Calluna - Wrzos   Erica - Wrzosiec.
> Fagus - Buk. Carpinus - Grab.Corylus - Leszczyna.Cornus - Dereń.Crataegus -
> Głóg. Euonymus - Trzmielina. Fraxinus - Jesion    Juniperus - Jałowiec.
> Larix - Modrzew.    Ledum - Bagno.    Ligustrum - Ligustr.    Malus -
> Jabłoń.    Prunus - Wiśnia.    Pyrus - Grusza.    Picea - Świerk.    Pinus -
> Sosna.    Rhamnus - Szakłak.    Quercus - Dąb.    Salix - Wierzba.
> Staphylea - Kłokoczka.    Tilia - Lipa.    Viburnum - Kalina.    Taxus -
> Cis.    Ulmus - Wiąz.    Hedera - Bluszcz.    Cytisus - Żarnowiec.
> Daphne-Wawrzynek.    Sambucus - Bez.    Populus - Topole, Osiki
>
> i inen tematy w tym troche o polskiej etnobotanice , o dawnych rzemiosłach,
> zestawienie co z czego robiono , trochę o właściwościach magicznych itp -
> słowem moim zdaiem dobry materiał na stronkę
> chce ktoś pomóc w jej utworzeniu to jestem otwarty na propozycję
>
> pozdrawiam
>
>
>
>
>
>
>
> >Użytkownik Jlanta Cembrzyńska <G...@i...sosnowiec.pl> w wiadomo?ci do
> >grup dyskusyjnych napisał:av3cus$bck$...@z...polsl.gliwice.pl...
> >> Oj pięknie nam się zrobiło, pięknie. Dzięki.
> >> Gabi
> >>
> >> Użytkownik "Piotr.Tomczak" <P...@a...waw.pl> napisał w
> wiadomo?ci
> >> news:av21ve$148$1@foka.acn.pl...
> >> > Oj trochę mnie mile zaskoczyła ta dyskusja , a że etnobotanika to moj
> >> konik
> >> > to przesyłam troche moich dywagacji na temat brzozy .... ( Piotr
> Tomczak
> >> > "Łowiec Polski 2000 " O drzewach trochę inaczej cz 4 Brzoza i inne"
> >> >
> >> > pozdrawiam
> >> > Piotrek
> >> >
> >> > Betula - Brzoza
> >> >
> >> > W Polsce występuje kilka gatunków brzóz , na przykład: Brzoza
> >brodawkowata
> >> > [Betula pendula Roth], Brzoza omszona [Betula pubescens Ehrh.], Brzoza
> >> > czarna [Betula obscura Kotula], Brzoza ojcowska [Betula oycoviensis
> >> > Besser],, Brzoza niska [Betula humilis Schrank], Brzoza karłowata
> >[Betula
> >> > nana L.].
> >> >
> >> > Drewno brzozy jest rozpierzchłonaczyniowe, beztwardzielowe o jednolitej
> >> > zwartej strukturze, białe z lekkim odcieniem żółtawym lub czerwonawym,
> >> > połyskuj?ce. Brak zasadniczej różnicy w budowie drewna brzozy
> >brodawkowej
> >> i
> >> > brzozy omszonej. Granica słojów rocznych słabo zarysowana. Drewno o
> >> ?rednim
> >> > ciężarze wła?ciwym, ?redniej kurczliwo?ci i twardo?ci oraz wysokich
> >> > wła?ciwo?ciach mechanicznych. Łatwe w obróbce, nietrwałe i na wolnym
> >> > powietrzu, nie zabezpieczone przed gniciem, w krótkim czasie psuje się.
> >> Jest
> >> > do?ć wytrwałe na ?ciskanie i bardzo wytrzymałe na rozci?ganie podłużne.
> >> >
> >> > Ze względu na swoje wła?ciwo?ci drewno brzozy było bardzo szeroko
> >> stosowane
> >> > w rzemio?le wiejskim. Wyrabiano z niego meble, które cechowała trwało?ć
> >> > (Gajek 1964) ponadto była surowcem kołodziejskim, tokarskim,
> >> > bednarskim -obręcze do beczek (Lubomirski ,1874).
> >> >
> >> > Z kory brzozowej wyrabiano dziegieć - używany między innymi przy
> >> garbowaniu
> >> > skór na sposób ruski (Muszyński, 1934), ponadto wyrabiano z niej
> różnego
> >> > rodzaju torebki, skrzynki lub używano do wyrobu podeszew do obuwia.
> >> Szubert
> >> > (1827) wspomina, że korzenia brzozowego używano do różnego rodzaju
> robót
> >> > plecionych. Kluk (1802) podaje cał? masę użytków z drewna brzozowego;
> >> > kołodzieje używali go do wyrobu dzwon i piast u kół, dyszli u wozów,
> >> dr?gów
> >> > u kolasek, płóz do sań a także do wyrobu hołobli do wozów jednokonnych.
> >> > Tkacze posługiwali się brzozowymi cewkami, przę?licami, wrzecionami do
> >> nici.
> >> > Rybacy stosowali brzozowe dr?gi (chomulce) przy zastawianiu niewodów na
> >> > ryby. Poza tym gospodarze robili z kijów brzozowych wszelkiego rodzaju
> >> > trzonki, osady kos, sierpów a korzeń brzozowy uznawano za najlepszy
> >rodzaj
> >> > młotka. Nie należy pomijać także mioteł brzozowych służ?cych do
> >wymiatania
> >> > izb.
> >> >
> >> > Fischer (1937) tak opisywał znaczenie brzozy w kulturze materialnej
> ludu
> >> > polskiego, na łamach kwartalnika etnograficznego "Lud": "Brzoza
> >posiadała
> >> > wielkie znaczenie w kulturze materialnej ludu polskiego. Najpierw w
> >> > pożywieniu ludowym. Na wiosnę spuszcza lud z brzozy słodki sok zwany
> >> > "osokoł?", który służy jako napój. Jak to zajęcie było ważne dla ludu,
> >> > ?wiadczy fakt, że Mazurzy augustowscy wczesn? wiosn? tj. czas kiedy
> >> osokoła
> >> > z drzew wychodzi nazywali wprost osokołami. Dawne polskie rękopisy
> >> > wspominaj? o osokole już w roku 1472, tak też rozumie j? Knapski w XVII
> >> > wieku gdy mówi o niej, że jest to betulae incisoe succus. W latach
> >> głodowych
> >> > jadano w Polsce mielon? korę brzóz.
> >> >
> >> > Kory brzozowej używa się w Bocheńskiem do o?wietlania izby, a także w
> >> > Lidzkiem prócz sosny używa się łuczywa i drzewa brzozowego. Spróchniałe
> >> > drzewo brzozowe zwane "czyr" lub "czer" służy do chwytania iskier przy
> >> > krzesaniu ognia.
> >> >
> >> > Na Mazowszu kilkuletnia brzózka ?cięta wraz z gałęziami i li?ćmi,
> >nazywana
> >> > "chlust" służy do wycierania sadzy w kominach, a z prętów brzozowych
> >robi
> >> > się miotły. Z brzozy wyrabia się także różne narzędzia gospodarcze,
> >plecie
> >> > płoty oraz wyrabia niektóre narzędzia rybackie.
> >> >
> >> > W Tykocińskiem kobiety farbuj? w korze brzozowej przędzę na kolor
> >zielony
> >> do
> >> > wyrobu kolorowych płócien, zowi?c to farbowanie w "brzezinie". W
> >> > Borszczowskiem służ? barcie brzozowe do barwienia pisanek.
> >> >
> >> > Z kory brzozowej wypalano też w Polsce dziegieć, o którym mamy już
> >> wzmianki
> >> > w polskich rękopisach ?redniowiecznych. Kaszubi wyrabiaj? z kory
> >brzozowej
> >> > rozmaite przedmioty, zwłaszcza tabakierki.[..]
> >> >
> >> > Brzoza odgrywa znaczn? rolę przy ?więtach dorocznych. Na niedzielę
> >palmow?
> >> > wije się niekiedy palmę z gał?zek brzozowych, którym przypisuje się moc
> >> > lecznicz? i czarodziejsk?. W Nowej Wsi pod Czarnkowem zrywaj? gał?zki
> >> > brzozowe w niedzielę palmow? i kład? do naczynia z wod?. Je?li gał?zki
> >> > rozwin? się do Wielkiej Nocy, oznacza to szczę?cie w domu. W
> >> Międzyrzeckiem
> >> > (Lubelskie), jak w ogóle w Polsce północno - wschodniej brzoza jest
> >> uważana
> >> > za drzewo dobre sprowadzaj?ce szczę?cie. Takie gał?zki brzozowe
> zwi?zane
> >w
> >> > pęki służ? młodzieży do wypędzania ?piochów z łóżek w niedzielę
> >> wielkanocn?.
> >> > Na Kaszubach odbywa się to uderzanie gał?zkami brzozowymi w
> poniedziałek
> >> > wielkanocny i nazywa się to "dingosem". Chłopcy dostaj? za to różne
> >> podarki,
> >> > jaja, a nawet trochę drobnych pieniędzy. Na polskim Pomorzu chłopcy
> >> dynguj?
> >> > tzn. smagaj? wtedy dziewczęta rózgami brzozowymi. Na Zielone |więta lud
> >> > zdobi powszechnie chaty gał?zkami brzozowymi. W Rybarku w pow.
> >> starogardzkim
> >> > przed dom, gdzie mieszka ich "wybrana", zanosz? młodzieńcy brzózkę i
> >> okopuj?
> >> > j? jako symbol swoich uczuć. W Międzyrzeckiem (Lubelskie) w wigilię
> >> > Zielonych |wi?t pastuszki wij? wieńce z brzeziny i maj? nimi łby i rogi
> >> > swego bydła. W Pińczowskiem pasterz wypędzaj?c bydło pierwszy raz na
> >paszę
> >> > uderza rózg? z brzeziny trzykrotnie każd? krowę, a gdy wróci do domu,
> >> zatyka
> >> > rózgę za stragarz w stajni, aby uchronić się przed czarownicami. w
> >> > Tarnowskiem pasterz id?cy pierwszy raz z bydłem na pasze otrzymuje do
> >> > poganiania bydła rózgę brzozow?, do której przywi?zane s? dzwonki
> >> (Hypericum
> >> > perforatum) ?więcone na Matkę Boska Zieln?. W Polsce powszechnie
> >> > przystrajaj? się domy i ko?cioły na Boże Ciało gał?zkami brzozowymi,
> >które
> >> > maja potem znaczenie profilaktyczne. W Brodnickiem gał?zki te wkłada
> się
> >> do
> >> > ogrodu w ziemię, aby ustrzec zagony przed kretem. Przechowywane za? w
> >> oborze
> >> > i stajni chroni? zwierzęta przed zaraz?. W Kieleckiem wtyka się te
> >gał?zki
> >> > szczególnie w zagony lnu i konopi w celach ochrony przed kretami. W
> >> > Jasielskiem w podobny sposób także ochrania się kapustę. W wigilię ?w.
> >> Jana
> >> > ozdabia się w Żywieckiem domy, drzwi i okna brzoz?, która w całej
> Polsce
> >> > należy do ro?lin zatykanych na ?w. Jana w strzechy, ?ciany itd. W
> >> Małopolsce
> >> > Zachodniej (Bochnia, Brzozów, Chrzanów, Nowy Targ, Wadowice) w noc
> >> sobótkow?
> >> > chłopcy biegaj? między łanami zboża z zapalonymi miotłami brzozowymi. W
> >> > Lubawskiem z dniem tym wi?że się tego rodzaju wierzenie, iż kto wówczas
> >> > dojdzie do brzozy i z odwrócon? od niej twarz? utnie gał?Ľ, uzyska w
> ten
> >> > sposób laskę czarodziejsk?. W Krakowskiem ?więci się gał?zki brzozowe
> na
> >> > Matkę Bosk? Zieln? wraz z innym zielem.
> >> > Brzoza występuje także w obrzędach rodzinnych i domowych. W Lubelskiem
> >po
> >> > postawieniu krokwi na zrębie domu, przytwierdzaj? wiechę zrobion? z
> >> gał?zek
> >> > brzozy. W Jeżycach w pow. lubelskim, gdy dziecko przynios? do chrztu,
> >> kład?
> >> > pod progiem chaty i bij? rózg? brzozow? trzykrotnie, aby nie trzeba
> było
> >> go
> >> > póĽniej bić. Przy tym mówi?: "Bedzies dobry"? - "Bede" i bij? rózg?..."
> >> >
> >> >
> >> > Gosia Osińska napisał(a) w wiadomo?ci: ...
> >> > >Witam  w  nowym  roku  i  dokładam  się  do  wszystkich  noworocznych
> >> > >życzeń,  które  ukazały  się  na  grupie ( tych  pobożnych  i  tych
> >> trochę
> >> > >mniej  także ).
> >> > >Moje  pytanie :
> >> > >Czy  wiecie  co?  na  temat  dobrej / pożytecznej  brzozy?
> >> > >Niby  dlaczego  taka  dobra,  czy  warto  mieć  j?  w  ogrodzie,  sk?d
> >> j?
> >> > >wzi?ć?
> >> > >
> >> > >M.O. - Gosia
> >> > >
> >> > >
> >> > >
> >> >
> >> >
> >>
> >>
> >
> >
> Może do strony z winoroślą. Tyle drzew.Nie musiałyby już piąć się
po zardzewiałych drutach,plastikowych kratkach
>


--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
05.01 Janusz Czapski
05.01 Marta
06.01 Ewa Szczęśniak
06.01 Ewa Szczęśniak
06.01 Piotr.Tomczak
06.01 Piotr.Tomczak
06.01 Piotr.Tomczak
06.01 Tadeusz Smal
07.01 Michal Misiurewicz
07.01 Ewa Szczęśniak
07.01 Ewa Szczęśniak
07.01 Ewa Szczęśniak
07.01 Janusz Czapski
07.01 Basia Kulesz
07.01 Ewa Szczęśniak
Cięcie wysokich tui
Krzew-drzewo
Senet parts 1-3
Chess
Dendera Zodiac - parts 1-5
Vitruvian Man - parts 7-11a
Vitruvian Man - parts 1-6
Zmierzch kreta?
Sternbergia lutea
Pomarańcza w doniczce
dracena
Test
jeszcze raz - co za roślina
jaka to roślina ?
Chwastnica w trawniku
NOWY: 2025-12-07 Algorytmy - komentarz [po lekturze ks.]
"Młodzieżowe Słowo Roku 2025 - głosowanie", ale bez podania znaczeń tych neologizmów
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
Reżim Talibów w Afganistanie zakazał kobietom: pracy w większości zawodów, studiowania, nauki w szkołach średnich i podstawowych!!!
Edukuję się jak używać Thunderbirda
NOWY: 2025-09-29 Alg., Strukt. Danych i Tech. Prog. - komentarz.pdf
Polska [masowo - przyp. JMJ] importuje paprykę, a polska gnije na polach
Kol. sukces po polsku: polscy naukowcy przywracają życie morskim roślinom
Tak działa edukacja Putina. Już przedszkolaki śpiewają, że są gotowe skonać w boju
Medycyna - czy jej potrzebujemy?
Atak na [argentyńskie - przyp. JMJ] badaczki, które zbadały szczepionki na COVID-19
Xi Jinping: ,,Prognozy mówią, że w tym stuleciu istnieje szansa dożycia 150 lat"
Zbrodnia 3 Maja
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem